English Version
English

قهوه ، رفع خستگی یا انرژی کاذب

قهوه ، رفع خستگی یا انرژی کاذب

معمولا قهوه براي رفع خستگي و ايجاد شادابي استفاده ميشود و صرف يك فنجان قهوه براي بسياري از انسان ها در سراسر دنيا يكي از لذت هاي زندگي به حساب می‌آید. حالا كه قهوه اينقدر سريع توانسته خودش را وارد فرهنگ ما كند و مصرف آن اینگونه همه گير شده ، بد نيست بدانيم قهوه يا همان كافئين چطور  باعث رفع خستگي ميشود.

 

بدن انسان درصورت نداشتن انرژي كافي احساس خستگي ميكند که این انرژی عمدتا ازدو طريق تامين می‌شود :

١- تغذيه مناسب و اصولي

٢- خواب شب به اندازه كافي و بيداري در صبح زود  دو مقوله اي كه در آموزه هاي كنگره ٦٠ به شدت روي آن تاكيد شده و براي كسب اطلاعات بيشتر می‌توان به فايلهاي صوتي : ساختمان جسم در ٦ بخش و اضافه وزن در ٤ بخش از مهندس دژاكام و اهميت خواب شب از استاد امین مراجعه کرد.

بد نيست بدانیم، به مولكولي كه در موجودات زنده به عنوان منبع انرژي استفاده می‌شود ATP يا آدِنوزينْ تري فوسفات گفته می‌شود.

آدنوزين تري فوسفات با انتقال انرژي خودش به سلول ، فوسفات خودش را از دست داده و آدنوزين خالي باقي می‌ماند. برای راحت فهمیدن این موضوع دقيقا می توان مثال فشنگ را به کار برد، فشنگي كه از سه بخش  چاشنی ، گلوله و پوکه تشكيل شده است.

ابتدا فشنگ شليك ميشود، بعد چاشني(فسفات) منفجر شده و گلوله شلیک می‌گردد(انرژي منتقل می شود) و در نهایت پوكه(آدنوزين)  باقی می ماند.

 آدنوزين باقي مونده ، واسته شيميايي يا نوروترانسميتر خستگي می باشد كه پيام خستگي را به مغز می رساند و مغز شروع به نشان دادن علائم خستگي مختلف می کند تا ما براي رفع خستگي يا به عبارتي كسب دوباره ATP اقدام كنيم.

كافئين از سد خوني مغز عبور ميكند، گيرنده هاي آدنوزين را مهار می نماید و به صورت آنتاگونيست آدنوزين عمل ميكند تا جلوي رسيدن پيام خستگي به مغز را بيگيرد. درواقع قهوه به ما انرژي نميدهد و فقط كاري مي كند كه مغز ما خستگي را متوجه نشود.

در نتیجه بدن ما براي ادامه كار خود ، انرژي را از پوست و گوشت و استخوان استخراج ميكند كه اين اصلا خوب نيست.

 در واقع این همان مثال معروفي است كه در كنگره ٦٠ در مورد آنتي ايكس ها و انرژي كاذب و فتیله چراغ نفتي زده ميشود.

تاثير بعدي قهوه يا كافئين در سيستم ايكس مربوط به خواب می باشد.

قهوه باعث می‌شود ما در طول شب خواب با كيفيتي نداشته باشيم ؛ شايد شما هم با افرادي روبرو شده‌ايد كه می گویند بعد از نوشيدن يك فنجان قهوه اسپرسو غليظ می توانند به راحتي بخواب بروند ، ولي واقعيت این است كه وقتي كافئين دربدن وجود دارد، شما ظاهرا به خواب می روید و از محيط اطراف بي خبر هستید، ولي وارد فاز REM و NON-REM خواب نمی شوید. این فاز یا مرحله از خواب ، همان قسمتی از خواب عمیق است كه باعث احياء دوباره مولكول هاي ATP و احیای كل سيستم بدن می شود.

طول عمر كافئين در بدن تقريبا ١٢ ساعت است و وارد نشدن به مرحله خواب عميق در دراز مدت باعث بروز مشكلات بسيار زياد و جدي براي از تعادل خارج شدن سيستم ايكس و بروز انواع و اقسام بيماري هاي روان تني  يا سايكوسوماتيك می شود.

كمبود كيفيت خواب يكي ديگه از دومينو هاي اين بازي هست كه خودش باعث احساس خستگي بيشتر در روز بعد شده و شما را ترقيب به نوشيدن دوباره قهوه می کند.

در این نوشتار نمیخواهیم منکر خواص دارویی و دیگر خواص قهوه مثل آنتی اکسیدان بودن و یا کمک آن به بهبود عملکرد قلب و عروق بشویم و یا استفاده از اون و منع یا توصیه کنیم ، فقط نحوه عملکرد آن را یاد میگیریم تا بتوانیم عمل سالم را تشخیص بدهیم و اگر احساس می کنیم در مصرف قهوه تعادل را رعایت نمی کنیم، یک بازنگری انجام بدهیم و ببینیم فرمانروایی شهر وجودی را به قهوه یا هر چیز دیگر نداده باشیم.

يكي از مهمترين آموزش هايي كه در كنگره ٦٠ ميبينيم این است كه لذت ها و تفريحات مخرب را جايگزين لذت هاي واقعي نکنيم، لذت های واقعی لذت هایی هستند که در راستاي سلامت صور آشكار و پنهانمان باشد.

نكته مهم اين است كه خيلي وقت ها اگر احساس خستگي مي كنيم بايد دنبال منشا آن باشيم تا مشكل برطرف شود. مثلا رساندن آب كافي در طول شبانه روز می‌تواند خيلي كمك کند ، شايد بگویید آب كافي هم مصرف ميكنيد ولي به اين نكته توجه کنید كه خوردن آب يا چايي به تنهايي نمی تواند آب بدن را تامين كند، چون اين نوشيدني ها  خيلي سريع و از طريق مثانه دفع می‌شود و بايد در كنار آن از انواع و اقسام ميوه ها و سبزيجات  مخصوصا ميوه هاي پالپ دار مثل پرتغال ، نارنگي ، ليموشيرين ، انگور و ... كه فرايند جذب آنها از طريق روده و اصطلاحا به صورت آهسته رهش هست، استفاده شود.

بنيان كنگره در اين مورد به ما ياد داده اند كه قبل از خواب و بلافاصله بعد از بيدار شدن، حتما آب هم دماي محيط بنوشيم.) چه بهتر كه این آب همراه با DSAP باشد (.

نكته آخر اينكه قطع ناگهاني قهوه يا سقوط آزاد باعث بروز عكس العمل هاي آشكار و پنهان ميشود و اگر قصد كنترل آن را داريد به صورت تدريجي انجام بدهید. همچنین خواب كافي ، آب كافي، تغذيه مناسب و ورزش را جايگزين آن كنيد تا هم لذت بيشتري از زندگي ببرید و  هم هر روز سالمتر و شادابتر بوده و حال خوش بيشتري داشته باشيد.

 

عليرضا خوشياري         

كمك راهنماي لژيون دوم قشم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .