English Version
English

بزرگ‌ترین دشمن جهل و ناآگاهي خودمان است

بزرگ‌ترین دشمن جهل و ناآگاهي خودمان است

جلسه ششم از دوره اول کارگاه‌های آموزشی عمومی کنگره 60 نمایندگی شیخ بهایی، با استادی دیده‌بان محترم مسافر مجید سلامی، نگهبانی ایجنت مسافر علی و دبیری مسافر مرتضی با دستور جلسه «هفته دیده‌بان»  پنجشنبه 18 دی‌ماه 1399 ساعت 16 آغاز به کار کرد.

 

سخنان استاد:

در مورد دستور جلسه همان‌طور که ميدانيد هفته ديدبان است و همین‌طور که از اسم اين جايگاه مشخص است وظيفه ديدبان رصد کردن و ديدن است. در زمان جنگ هم دیدبان‌ها وجود دارند و این‌ها افرادي هستند که اصلاً ديده نمی‌شوند و در نزدیک‌ترین نقطه به دشمن کمين کرده و رفت‌وآمد و نيز نقاط ضعف و قوت دشمن را ثبت می‌کنند و درنهایت به‌عنوان گزارش ارائه می‌کنند تا بتوان در مورد آن موضوع برنامه‌ریزی کرد و به پيروزي رسيد. در کنگره هم به همين صورت است ولي جنگ ما چيست؟ و دشمن کيست؟ همان‌طور که در نوشتارها وجود دارد بايد بر بزرگ‌ترین دشمن خودمان که جهل و ناآگاهي خودمان است پيروز بشويم. حتي ديدباني در سازمان ملل نيز وجود دارد يک گروه به نام ديدبانان وجود دارند که در کشورهاي مختلف درباره موضوعات مختلف بررسي می‌کنند دقیقاً مانند همان کاري که در جنگ صورت می‌گیرد.

در کنگره 60 نيز ديدبانان به همین‌گونه اند و وظيفه آن‌ها ديدن و رصد کردن است و اين کار را از بدو ورود به شعب کنگره و نمایندگی‌ها به‌صورت خودبه‌خود انجام می‌دهند و تمامي فعالیت‌ها را ثبت و ضبط می‌نمایند و آن‌ها را در جلسه مربوط به ديدبانان ازلحاظ نقاط ضعف و قدرت مطرح نموده، بررسي و ضعف‌ها را حل و برطرف می‌نمایند و نقاط قوت را نيز بررسي و تجربه‌های آن را در اختيار ديگران قرار می‌دهند.

 يکي ديگر از وظايف مهم ديدبانان این است که به‌عنوان معاونت‌های مختلف در کنگره فعاليت نموده و در کنار اين فعالیت‌ها، مسئولیت‌های شعب را نيز عهده‌دار هستند و يا حتي رابط شعب نيز هستند و حتي يک ديدبان به‌عنوان ايجنت بعضي شعب نيز خدمت مي‌نمايند.

 از طرفي بعضي نيز به‌طور رسمي و يا غیررسمی داراي لژيون می‌باشند. برای تبدیل‌شدن از کمک راهنمایی به راهنما دو حالت وجود دارد يکي داشتن پایان‌نامه است و دیگری زماني که يک کمک راهنما به کنگره دیده‌بانان وارد می‌شود شال نارنجي آن‌ها به آبي تغییر می‌کند و از کمک راهنما به راهنما تبديل می‌شود مانند آقایان منصوري و حکيمي و خدامي و ديگر دوستان.

 نکته مهم ديگر اینکه در يک بازه زماني مثلاً 21 روز و زماني که بشود دورهم جمع‌شویم، بحث قانون‌گذاری انجام می‌شود و این‌زمانی است که دیده‌بان در مدتي که به تحقيق و بررسي مشغول بودند را جمع‌آوری و حاصل آن را در جلسه دیده‌بانان مطرح و قانون‌گذاری در این هنگام انجام می‌شود. تمامي اين قوانين توسط مرزبانان که نقش قوه مجريه رادارند از ما که به‌اصطلاح قوه مقننه هستيم گرفته و به اجرا درمی‌آید و اين مسئله بسيار مهم است و بار سنگيني که بر عهده دیده‌بان است. اين است که قوانيني که وضع می‌گردد و نيز به حرمت مربوط است در ابتدا خودشان جزء اولين کساني هستند که حافظ حرمت، اصول و قوانين کنگره 60 می‌شوند.

 زماني شخص می‌تواند دیده‌بان کاملي باشد که خود در سر پيکان باشد و خود عامل چيزي باشد که در مورد آن چيز صحبت می‌کند. شرايطي که افراد براي ورود به کنگره دیده‌بان سپري می‌کنند شرايط بسیار دشوار و ازنظری راحت است و به‌اصطلاح هم سهل است و هم سخت، سختی‌های آن براي فيلترهايي است که بايد از آن عبور کنند به اين صورت که بايد از تمام لحاظ نمره مثبت کسب نمايند.

 براي مثال آقاي منصوري و آقاي لطيفي حدود 4 سال زمان طي شد تا بتوانند تائید بشوند و در اين مدت در آزمون‌های بسياري موفق شدند. براي مثال اینکه براي انجام امور از خطوط قرمز عدول می‌کنند يا خير و حتي در يک سري شرايط خاص قرار داده خواهند شد و توسط ساير دوستان زير نظر قرار می‌گیرند و مهم‌تر اينکه در مورد پيماني که می‌بندد خدمت گذار است يا به‌عنوان رئيس آنجاست و حتي به دوره‌های قبل برگشته و توجه می‌نمایند که در دوران مرزباني و يا حتي دبيري چگونه خدمت می‌کرده است سپس انتخاب صورت می‌گیرد به همين دليل پس از 21 سال به‌تازگی توانستيم 14 دیده‌بان بشويم.

اين جايگاه بسيار پرانرژي و بسيار خطرناک هست و شرط اول دیده‌بان بودن مسافر و يا هم‌سفر بودن وي است و حتي کنترل می‌شود که سفر اول را چگونه سپري نموده است از طرفي در کنگره براي خدمت سه ضلع مثلث، کار و خانواده و خدمت به دیگران است ولي براي یک‌دیده بان در اين مثلث اولویت اول خدمت است سپس خانواده و کار و اين خدمت در چهارچوب قوانين کنگره 60 می‌باشد و ترک املا نکنند و تا حد امکان حتي نبايد کوچک‌ترین خطا را انجام داد و بايد بدون چون‌وچرا خدمت را در مرحله اول انجام امور قرارداد و اين ميسر نخواهد شد مگر با آموزش گرفتن چراکه اگر آموزش نگيريم قطعاً لغزش خواهيم کرد حتي به علت مصادف بودن اين هفته با هفته دیده‌بان با اجازه جناب مهندس قرار شد سی‌دی‌هایمان را روز جمعه نوشته و در يک جلسه دورهم نقد و بررسي نماييم به اين سبب اگر در آموزش قرار نگيريم قطعاً نمی‌توانیم به‌درستی خدمت نماييم از طرفي اگر از سی‌دی‌ها آموزش نگيريم چگونه می‌توانیم آموزش و علم را انتقال دهيم؟ پس تمامي کارها و حرکات کنگره نياز به آموزش دارد.

 به‌جز بنيان کنگره تمامي جایگاه‌های کنگره تغيير پيدا می‌کند و داراي زمان مشخص هست. درنهایت همه اين مسائل و اتفاقات براي آن رخ می‌دهد که در يک روز چهارشنبه تعدادي از عزيزان به تهران بروند و رهايي بگيرند و اگر تعداد رهایی‌ها از هفته قبل بيشتر بشود اين باعث انرژي و افتخار ماست و همه هدف و اهداف ما رهايي انسان‌ها از جهل و ناآگاهی خودمان است.

نکته جالب‌توجه ديگر تفاوت کنگره با بيرون است بدین‌صورت که در بيرون ازاینجا همه تلاش می‌کنند تا به درجه بالاتري برسند براي کسب درآمد بيشتر که اين امر اشکال ندارد ولي در کنگره همه تلاش می‌کنند تا خدمت بيشتري براي رهايي انسان‌ها انجام دهند به همين سبب، جایگاه‌ها انسان‌ها را پيدا می‌کنند.

 براي مثال افراد تلاش نمی‌کنند به جايگاه ايجنتي برسند بلکه آن جايگاه، انسان‌ها را مشخص می‌کند و مصداق آيه شريفه السابقون السابقون اولئک المقربون می‌شوند که می‌فرماید سبقت گيرندگان کساني هستند که در خدمت کردن و کمک به ديگران از يکديگر پيشي می‌گیرند و درزمانی که در خدمت کردن تلاش می‌کنند، به خداوند نزديک خواهند شد و مقربون کساني هستند که در آرامش کاملي قرار می‌گیرندو زماني که آرامش داشته باشيد بدون شک در آسايش نيز قرار خواهيد گرفت.

اميدوارم در کنگره 60 همه طعم واقعي و لذت اين آرامش را ببرند. شما کارتان را انجام بدهيد خداوند حتماً به شما کمک خواهد کرد و اميدوارم ان‌شاءالله هز اينکه به صحبت‌های بنده گوش کرديد از شما عزيزان سپاسگزارم.            

تایپ: مسافر داوود

عکاس: مسافر سعید، مسافر مهدی

ارسال تصاویر و تنظیم: مسافر مصطفی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .