English Version
English

نیکوتین ماده‌ای روان‌گردان و اعتیادآور است

نیکوتین ماده‌ای روان‌گردان و اعتیادآور است

جعبه کوچک سیگار بهمن به همراه کبریتی، در جیب کوچک جلویی کت پدربزرگم و بسیاری از پیرمردان فامیلمان را به یاد می‌آورم. انگار در کشور ما اصلاً آن جیب را مخصوص سیگار طراحی کرده باشند. پدر‌بزرگم گاهی هم پیپ خود را پر از توتون می‌کرد و با کبریتی، آتش را به جان توتون‌ها می‌کشید و به‌اصطلاح آن‌ها را چاق می‌کرد. این کارش هم همراه با غروری در چهره‌اش توام بود. چنان دودشان را با ابروانی بالا، به هوا می‌فرستاد، انگاری که شق‌القمر می‌کرد. در کشورمان سیگار کشیدن برای افرادی سن بالا یک امر عادی به شمار می‌رود.

اما خانواده‌هایی نظیر خانواده من، مخصوصاً اگر فرزند پسری داشته باشند، سیگار برایشان یک غول بزرگ است که آرامش خانواده‌شان را تهدید می‌کند؛ مانند پدر و مادر من که باوجود سیگاری بودن پدرم، از ترس سیگاری شدن یگانه پسرشان، تمامی خواسته‌هایش را انجام می‌دادند. البته و الحق که برادرم هم عاقل‌تر از این حرف‌ها بود. از چند نسل گذشته کشیدن توتون در بعضی از نقاط کشورمان توسط زنان سن بالاتر نیز تقریباً یک فرهنگ محسوب می‌شود و گاهی در کنار چایی قند پهلو قلیان می‌کشند، گپ و گفت می‌کنند. غافل از اینکه دود توتون و سیگاری که وارد ریه آن‌ها می‌شود، دست‌کم ۶۹ ماده شیمیایی سرطان‌زا دارد و باعث سرطان ریه، حنجره و انواع دیگر سرطان‌ها می‌شود، همچنین باعث فشارخون بالا و سکته قلبی می‌شود.

دود حاصل از توتون و سیگار به DNA سلول‌ها آسیب می‌زند و انتقال این سلول‌های معیوب به فرزندان، زمینه‌ساز انواع سرطان‌ در آن‌هاست. سیگار، خرد شده توتون است که در ورق نازکی پیچیده می‌شود و با سوختن آن، نیکوتین تولید می‌شود که اثر آن در مغز مانند؛ کوکایین و آمفتامین است. نیکوتین ماده‌ای روان‌گردان و اعتیادآور است که سد خونی مغز را در هم می‌شکند و از آن عبور می‌کند، تقریباً در زمان کمتر از ۷ ثانیه به مغز می‌رسد. این ماده اعتیادآور، بخش پاداش مغز را تحریک می‌کند؛ اما کمبود نیکوتین در بدن تقریباً دو ساعت بعد از مصرف آخرین سیگار پدیدار می‌شود که میل شدید به مصرف تنش اشکال در تمرکز ازجمله آن‌ها هستند. صد میلیون مرگ بین مصرف‌کنندگان سیگار در قرن بیستم رقم خورده است که خیلی بیشتر از مجموع تلفات براثر ایدز، سل، تصادفات رانندگی و خودکشی‌هاست! افراد غیر سیگاری هم که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند از این عوارض در امان نیستند و از هر ده مرگ ناشی از مضرات مصرف سیگار، یکی برای افراد غیر سیگاری است. زنانی که شوهران سیگاری دارند هم ۹۱ درصد بیشتر از سایر زنان دچار بیماری قلبی و سرطان می‌شوند. کمتر کسی پیدا می‌شود که از بوی سیگار احساس رضایت کند.

 

من هم از بوی سیگار مخصوصاً در فضای بسته دچار سردرد شدیدی می‌شوم. خاطره‌ای هم از آن دارم که برایتان می‌گویم: چند سال پیش به سفری همراه با خانواده‌ام به شهرمان در گیلان رفتیم؛ صبح خیلی زود با سردرد شدید از بوی زننده سیگار پدرم از خواب بیدار شدم. بنده خدا پدرم وقتی قیافه عصبانی مرا دید سریعاً از اتاق بیرون رفت. مسافرم را بیدار کردم، دست و صورت نشسته شروع به جمع‌کردن لباس‌هایمان کردم و گفتم که به تهران برگردیم. مسافرم گیج‌وگنگ نگاه می‌کرد که یک‌باره پدرم با متری معمولی در دست صدایش کرد و گفت این زمین سمت راست خانه را متر کن هرچند متر شد بین سه تا خواهر تقسیم کن تا این‌ها هم‌ خانه بسازند و دست از سر من بردارند. من در حال جمع‌وجور کردن لباس‌هایم بودم، مسافرم هم ‌دست و رو نشسته در حال متر کردن زمین! این شد که عدو سبب خیر شود گر خدا خواهد، برایم کاربرد پیدا کرد و زمین بزرگی را هدیه گرفتم! از ته دل امیدوارم چنین اتفاقات زیبایی برای شما هم رقم بخورد.

 این را هم بگویم که در کنگره این احترام به حقوق دیگران برای افراد غیر سیگاری توسط بنیان کنگره محترم شناخته‌شده و هیچ فردی اجازه کشیدن سیگار در جلسات کنگره را ندارد و افراد فقط در جایگاه تعیین‌شده در هر شعبه قادر به انجام چنین کاری هستند. درمان سیگار برای مسافران سفر دوم تبدیل به امری الزامی شده است. خوشبختانه کنگره ۶۰ در زمینهٔ درمان نیکوتین قدم‌های بسیار ارزنده‌ای برداشته است. آقای مهندس دژاکام جایگزین کردن نیکوتین دودی را به نیکوتین خوراکی، با روش DST و کم کردن پلکانی آن توسط مصرف‌کننده، طبق جدول خاص مصرفی هر شخص و با استفاده از آدامس نیکوتین در مدت‌زمان ده ماه پایه‌گذاری کرده‌اند. ایشان لژیون ویلیام وایت را به همین منظور اختصاص دادند و خودشان هم در سال ۹۱ با استفاده از همین روش اقدام به درمان مصرف دو پاکت سیگار خود در روز کردند، با آرزوی جهانی به‌دوراز هر اعتیادی.

 

نویسنده: همسفر رویا، لژیون هشتم.
ویرایش: همسفر اعظم، لژیون هفتم.

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .