English Version
English

قرار گرفتن خطوط اختیار در دست انسان

قرار گرفتن خطوط اختیار در دست انسان

در وادی نهم، یاد گرفتیم که نقطه تحمل در انسان کسب کردنی هست و هر انسانی می‌تواند نقطه تحمل خود را چه در قسمت مثبت و چه در قسمت منفی بالا ببرد. اکنون این دستور جلسه به ما می‌گوید صفت گذشته در انسان صادق نیست، چون جاری، است، یعنی اگر من در گذشته صفتی خوب یا بد برای خودم در طول زندگی‌ام از کودکی تا نوجوانی از نوجوانی تا میان‌سالی و از میان‌سالی تا پیری، کسب کرده‌ام پا برجا نیست و من مجبور نیستم این صفات را تا آخر عمرم داشته باشم و فرقی بین خوب یا بد بودن صفات نیست.

انسان به دلیل اختیاری که خداوند به او داده است، می‌تواند هر خطوطی را در صفحه سفید نقاشی خودش ترسیم نماید، امیدی که به ناامیدان و گناه‌کاران و جنایتکاران و همه انسان‌هایی که در تاریکی‌ها غوطه‌ور‌ند و به عبارتی از ضرب‌المثلی چون آب که از سرگذشت چه یک وجب چه چند وجب و سخنی امثال این‌ها دارند.

پیام امیدواری می‌دهد که برای اینکه صفات گذشته را تغییر دهید، حستان را تغییر دهید و برای تغییر حس در جهت ارزش‌ها و انسان خوب بودن و صفات نیکو داشتن؛ فقط یک‌راه وجود دارد که آن‌هم تزکیه و پالایش است که با در نظر گرفتن زمان انجام می‌پذیرد.

اولین قدمی که برای تزکیه خود لازم تفکر است. تفکر سالم ایمان سالم را به ارمغان می‌آورد و از ایمان سالم، عمل سالم به وجود می‌آید و از عمل سالم، حس سالم آشکار می‌شود و از حس سالم عقل سالم و از عقل سالم عشق سالم خود را به نمایش خواهد گذاشت و همه این‌ها زنجیره‌وار به هم وصل می‌شوند تا صفت گذشته تغییر بیابد و انسان به مرحله بعد صعود کند.

همه این پله‌ها برای تغییر صفت خوب به بد هم امکان‌پذیر هست و انسان با توجه به اختیاری که دارد، می‌تواند صفت‌های خوب و نیک خود را در یک‌لحظه یا در طول زمان، از افکار منفی و مخرب به کفر وبی دینی و از کفر به عمل زشت و ناپسند و از انجام اعمال زشت و پلید به حس ناسالم، حس ناامیدی و از تمام حس‌های منفی به نفس اماره یا حیوانی رسید و از رسیدن به نفس حیوانی به تنفر و پایین‌ترین نقطه تاریکی‌ها سقوط کند، این هشداری است که به سبب جاری بودن انسان وجود دارد که همیشه باید به مسافر بودن خود توجه کرد که در چه مسیری قدم می‌گذاریم و حرکت می‌کنیم و از چه فرمانده ای فرمان می‌گیریم.

وادی دهم قانونی فراتر را به ما یاد می‌دهد که با آموزش سالم و تجربه مفید به بهترین‌ها یا همان عشق سالم برسیم، تأثیر این وادی در زندگی من هم مثل تمام زندگی مسافرانی که سفر خود را از تاریکی‌ها به‌طرف روشنایی‌ها و از قهر به مهر و از بیماری به‌سلامتی و از نفرت به عشق شروع کرده‌اند تغییر کرده و قطعاً به نتایج فوق‌العاده‌ای هم خواهد رسید، به‌شرط اینکه از آموزش‌های ناب کنگره ۶۰ تجربه‌های مفیدی که باعث جهش و لذت است کسب کنیم.

 

نگارش: همسفر سمیه
تنظیم و ارسال: همسفر مهناز

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .