English Version
English

کرونا و راه های پیشگیری از آن

کرونا و راه های پیشگیری از آن

در ایران صحبت‌های متفاوتی از مرگ، بستری شدن مبتلایان و درگیری با این ویروس خطرناک و مرگ‌آفرین کرونا می‌شود؛ و پیام‌های زیادی ردوبدل می‌شود. جمعی از مردم حس و حال خوبی ندارند. نگرانی‌ها و دغدغه‌ها و ترس هایشان در این روزها به گوش می‌خورد و می‌بینیم. کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی نخستین بار در شهر ووهان در استان چین آغاز شد و سر زبان‌ها افتاد. این ویروس کشنده سرانجام توانست طی کشورگشایی‌های وسیع در سطح جهان در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ میلادی خود را ابتدا به شهر قم و به سرعت به دیگر شهرهای ایران برساند. ویروس‌های مختلف سالیان متمادی است که بشر را دچار بیماری می‌کنند. در حالی که از حدود ۱۵ سال پیش ویروس کرونا کشنده ظاهر شد؛ بنابراین پس از شیوع ویروس کرونا در کشور چین بسیاری از آدم‌های دنیا ازجمله ایران در روزهای گذشته درگیر این بیماری شدند. تعدادی از آن‌ها در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

تاکنون به دلیل این بیماری بیش از ۲ هزار و ۴۶ تن در جهان درگذشتند. در حال حاضر چندین کشور به این ویروس آلوده‌شده‌اند. ازجمله کشور ما که از استان قم شروع شد؛ چون نزدیک بودیم و به‌طور یقین در بیشتر استان‌ها موارد ابتلا به ویروس را خواهیم داشت و این بیماری از راه‌های مختلف از فردی به فردی دیگر انتقال می‌یابد. یکی از راه‌های مختلف انتقال ویروس، قطرات تنفسی هستند؛ یعنی قطرات از دهان فرد مبتلا یا صحبت کردن سرفه و عطسه خارج می‌شود و به‌طور مستقیم وارد بدن فرد مقابل می‌شود و یا اینکه روی سطوح می‌ریزد و تا ۴۸ ساعت زنده است درنتیجه از طریق دست‌های آلوده می‌تواند افراد را بیمار و مبتلا کند. کرونا ۲۰۱۹ درواقع یک ویروس جهش‌یافته سرماخوردگی است و تمام رفتارها و علائم این بیماری را دارد. ویروس سرماخوردگی تقریباً هرساله یک جهش ژنی موناسیون داشته و به بیماری جدیدی تبدیل می‌شود. تاکنون ۶ نوع از کرونا در جهان شناسایی‌شده که خطراتی برای انسان نداشتند؛ اما به ویروس تیپ هفت کرونا به دلیل ناشناختگی و نداشتن واکسن و داروی اختصاصی توانست شیوع پیدا کند و برای همین کرونا بیشتر مردان را مبتلا کرده است و مطابق آمارها تاکنون ویروس کرونا ۶۸ درصد در آقایان و ۳۲ درصد در بانوان مشاهده‌شده است و مواردی که منجر به فوت شدن دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند. افراد مسن که عمدتاً دارای بیماری‌های تنفسی، قلبی، عروقی، نقص سیستم ایمنی و یا دیابتی هستند، بیش از همه در معرض خطر قرار دارند و خبر خوشحال‌کننده در مورد این بیماری این است که ویروس کرونا برای کودکان زیر ۱۰ سال خطری ایجاد نمی‌کند و به‌صورت سرماخوردگی نمایان می‌شود. هوای سرد و مرطوب عاملی از شیوع این بیماری است. جوانان و افراد ورزشکار سالم و نیز کودکان به دلیل پویایی و تحرکات بیشتر، کمتر در معرض هر نوع سرماخوردگی بوده و قدرت کشندگی کورنا به‌مراتب از آنفولانزا کمتر است. نگرانی برای کرونا تا حدی طبیعی است؛ اما نباید اجازه بدهیم این نگرانی زیاد شود. داشتن روحیه بالا و شادابی و تحرک به‌تنهایی بهترین نوع مقابله است. در وهله اول امید را نباید از دست داد و مثبت اندیشی به افکار کمک می‌کند که این ویروس وارد بدن نشود. البته راه‌های پیشگیری هم بسیار مفید است. دوره نهفتگی ویروس کرونا ۱۴ روز است و بررسی‌ها نشان داده که ممکن است دوره تا ۲۷ روزبه طول بیانجامد. فرضیه‌های مهم بیمارانی که دچار تب شده و تبشان به‌راحتی پایین نمی‌آید. کسی که به سرفه افتاده و سرفه‌هایش خشک است، نه سرفه‌های خلط دار. بدن‌درد، تب بالا و احساس تند نفس کشیدن دارد و برای تنفس از عضلات تنفسی‌اش استفاده می‌کند فردی است که حتماً باید او را موردبررسی قرارداد و حتی‌الامکان اضطراب را از خودمان باید دور کنیم تا بهتر تصمیم بگیریم.
راه پیشگیری از کرونا: بهداشت فردی انجام بگیرد. زمان بیرون رفتن از منزل ماسک مطمئن، زده شود. از دستکش یک‌بارمصرف استفاده گردد. موقع وارد شدن در منزل دستگیره در ضدعفونی گردد. با الکل و یا آب و مقدار کمی وایتکس، سطح خانه که اطمینان دارید آلوده‌شده ضدعفونی کنید. از رفتن به‌جاهای شلوغ بپرهیزید. زمان عطسه، سرفه، از ماسک استفاده کنید و به حیوانات دست نزنید. دست خودتان را با آب و صابون بشویید. کسی را بغل نکنید و از دست دادن و روبوسی کردن خودداری کنید. در منزل دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب گرم شستشو داده و از غذاهای فست فود و کنسروی و غذاهای بیرون استفاده نشود. از میوه‌هایی که ویتامین ث دارد، سبزی‌ها و مایعات استفاده شود. برای پیشگیری در خانه فردی که ازآنجا انتقال کرونا انجام داده‌شده، وسایل فرد مبتلا باید از دیگران جدا باشد و چون سطوح منزل آلوده است، حتماً هرروز با محلول ضدعفونی استفاده شود و به‌این‌ترتیب ویروس به‌صورت کامل کنترل می‌شود. اگر احساس کردید آنفولانزا گرفتید آب‌نمک رقیق و یا سرکه D.sap رقیق به میزان یک قاشق چای‌خوری، در یک لیوان آب ولرم قرقره و شستشو دهید سه تا چهار بار این کار را انجام دهید.
نقش والدین در کاهش اضطراب کودکان: چون رفتار بزرگ‌ترها را ملاک خود قرار می‌دهند به جهت کاهش اضطراب استفاده از تمرینات ذهن، آگاهی، آرامش، ورزش‌هایی که در منزل را انجام بدهند. موزیک شاد گوش کنند. کرونا قرار نیست یکی از ما را ببرد این ما
هستیم که باید قوی باشیم و با آموزش‌هایی که از کنگره گرفتیم، در مقابل هرگونه وحشت از بیماری‌ها مقاومت داشته باشیم. امید، ایمان، صبر، زمان، همه‌چیز را حل می‌کند. هر چیزی که حکمت خداوند هست باید انجام شود.
به امید رهایی از کرونا

 

 

نویسنده: همسفر صدیقه آتش‌بار
نگارنده: همسفر مینا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .