English Version
English

برای مقابله با ویروس کرونا سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم

برای مقابله با ویروس کرونا سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم

ویروس یک واحد ژنتیکی عفونی است و از میان تمام انواع باکتری‌ها، ساختمانی کوچک‌تر دارد. ویژگی‌های )ویروس‌ها( آن‌ها را در مرز بین موجود زنده و غیر زنده قرار می‌دهد. ویروس‌ها انگل‌های داخل سلولی هستند، به این معنی که آن‌ها فقط با ورود به سلول میزبان و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات آن برای تولیدمثل خود، می‌توانند تکثیر شوند. ویروس‌ها بیماری‌های بسیاری را در بدن انسان ایجاد می‌کنند. بیماری‌های انسانی ناشی از عفونت ویروسی شامل سرماخوردگی، آنفولانزا، ابولا، آبله مرغان و ایدز هست.
کروناویروس‌ها (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ کشف‌شده‌اند. آن‌ها موجب بروز بیماری‌هایی از خانواده سرماخوردگی در انسان و حیوانات می‌گردند و از ویژگی ظاهری آن‌ها زوائد تاج مانند بر روی سطوح دیواره ویروس‌ها هست.

 در دسامبر ۲۰۱۹، برای اولین بار در شهر ووهان استان هوبئی چین، پس از اینکه مردم بدون علت مشخصی دچار سینه‌پهلو شدند و واکسن‌ها و درمان‌های موجود مؤثر نبودند، نوع جدیدی از کروناویروس در انسان شناسایی شد. از میان نخستین افرادی که به این ویروس آلوده شده‌اند، مشخص شد که دو سوم آنها با بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان، که در آن حیوانات زنده نیز به فروش می‌رسد، ارتباط داشته اند. محل انتقال این ویروس بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است. کروناویروس جدید، در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا، سنگاپور، نپال، ویتنام، اندونزی، آلمان، روسیه، فیجی، فرانسه، ایران و آمریکا مشاهده شده است. با عبور تعداد قربانیان ویروس کرونا از مرز ۱۰۰۰ نفر سازمان جهانی بهداشت برای بیماری ناشی آن نام رسمی انتخاب کرده‌است. این نوع کرونا ویروس قبل از این همه‌گیری در انسان دیده نشده بود. در تاریخ ۳۰ بهمن اولین موارد از کرونای جدید در شهر قم از طریق روابط عمومی وزارت بهداشت گزارش شد.

ویروس کرونا چگونه منتشر می شود؟
ویروس کرونا می‌تواند در محیط اطراف از طریق تماس با دستگیره در، تخت، دکمه ها، میز‌ها، لبه تخت و دست زدن به سطوح پلاستیکی و فلزی دیگری که در تماس مستقیم با فرد بیمار هستند با توجه به اینکه اغلب از جنس فلز و پلاستیک هستند، منتقل شود. همچنین یافته ها نشان می دهد رطوبت بالای هوا طول عمر ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. کروناویروس‌ها می‌توانند روی سطح مختلف به طور میانگین بین چهار تا پنج روز زنده بمانند. برخی از آن‌ها نیز می‌توانند تا ۹ روز خارج از بدن و در دمای اتاق دوام بیاورند.
کرونا با علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سرفه، عطسه، لرزش دستان، گلودرد، شروع می شود. معمولاً سردرد و تب باعث ایجاد عفونت و مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود. اگر فرد علائم تنگی قفسه سینه، تب، سرفه خشک، بی‌اشتهایی و خستگی را همزمان با هم داشت باید سریعاً با مرکز اورژانس تماس بگیرد.

چه گروهی بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند؟

افراد مسن بالای ۶۰ سال و به طور کلی کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار می‌گیرند. وزارت بهداشت جهانی انتقال ویروس کرونا را از انسان به انسان تأیید کرده است.

چگونه خطر ابتلا به این ویروس را کاهش دهیم؟
ویروس کرونا می‌تواند از طریق دست دادن با افراد مبتلا به این ویروس یا موادغذایی خیابانی مانند فست فود یا سایر غذا‌های دیگر منتقل شود. بیماران مبتلا به این ویروس تا یک هفته سرفه‌های خفیف و تنگی نفس را تجربه می‌کنند و سپس با علائم بدتری رو به رو می‌شوند. تمامی افراد باید از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان خودداری کنند و شستن دست‌ها با آب و صابون را به مدت ۲۰ ثانیه جدی بگیرند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوند. اگر علائمی مانند سرماخوردگی در بدنتان به وجود آمد و با شک و تردید در خصوص ابتلا به ویروس کرونا مواجه بودید؛ حتماً برای بررسی کامل وضعیت سلامت  خود به مراکز درمانی مراجعه کنید. هنگام حضور در اماکن عمومی بهتر است از ماسک استفاده کنید و  از دست دادن و بغل کردن دیگران خودداری کنید. همچنین توصیه می شود از مصرف غذاهای خیابانی و روباز خودداری کنید.

فرمایشات جناب آقای مهندس؛ در مورد علت بیماری ها
در پایان لازم به یادآوری است؛ که مطابق سخنان جناب آقای مهندس در سی دی دی سپ، در مغز استخوان؛ در هر ثانیه حدود ۲۰ میلیون ماکروفاژ تولید می شود (ماکروفاژها نقش سرباز را در بدن بازی می کنند) کار این سربازان مبارزه با باکتری ها و ویروسهایی هستند که وارد بدن می شود. آنچه باعث بیماری می شود ویروس نیست؛ علت بیماری تغذیه نامناسب است که منجر به ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن می شود.
ما با قوی کردن سیستم ایمنی بدن خود می توانیم از خودمان در برابر هر بیماری محافظت کنیم. خوردن دی سپ و پرهیز از خوردن فست فود و غذاهایی که کالری بالایی دارند ولی ارزش غذایی آن ها کم است باعث بالا رفتن سیستم ایمنی می شود. استفاده از میوه و سبزیجات تازه نیز نقش زیادی در قوی شدن سیستم ایمنی بدن دارد.


نویسنده و تنظیم: همسفر افسانه (لژیون هفتم)
منابع:
سی دی دی سپ از اقای مهندس
سایتهای; باشگاه خبرنگاران جوان Bbc، digicala, unicef, wiki pedia

وبلاگ همسفران نمایندگی ابوریحان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .