English Version
English

حرکت در اصول و قوانین کنگره60

حرکت در اصول و قوانین کنگره60

هشتمین جلسه از دور سیزدهم، از سری کارگاه‌های آموزشی عمومی کنگره ۶۰؛ نمایندگی عطّار نیشابور با استادی دیده‌بان محترم آقای مجید سلامی، نگهبانی مسافر علی و دبیری مسافر علی با دستور جلسه (کمک من به کنگره و کمک کنگره به من و مراسم پیمان و اهدا شال ایجنت نمایندگی)، در روز پنجشنبه ۱۹ دی‌ماه ۹۸ ساعت ۱۷ آغاز به کار نمود.

سخنان استاد:

سلام دوستان مجید هستم یک مسافر؛

خوشحالم که در نمایندگی عطار نیشابور و در جمع شما دوستان هستم. امیدوارم که حال همه شما خوب باشد. خیلی دوست داشتم که حتماً خودم جهت انجام مراسم پیمان ایجنت نمایندگی به نیشابور بیایم. من از همان روزهای آغازین دید خوبی نسبت به شعبه عطار نیشابوری داشته‌ام و این مسئله را بارها در جلسه دیده‌بانان و در محضر جناب مهندس گفته‌ام و هرکجا که صحبت شده از نمایندگی عطار نیشابوری، به نیکی یادشده است؛ چون واقعاً از دید ما نظم و انضباط و حرمت‌ها کاملاً رعایت شده و همه‌چیز سر جای خودش است. این اولویت اول هر نمایندگی کنگره است که بخشی از جهان‌بینی ما نیز می‌باشد. جهان‌بینی یعنی درست زندگی کردن؛ یک روز جناب مهندس به من گفتند: میدانی جهان‌بینی خوب یعنی چه؟ یعنی اینکه صبح جمعه، بااخلاق خوب از خواب برخیزی، یک آبگوشت بار بگذاری و ظهر در کنار خانواده با لب خندان نوش جان‌ کنی. این می‌شود یک جهان‌بینی خوب؛ پس درست زندگی کردن و نظم و انضباط در امور می‌شود بخش عمده‌ای از جهان‌بینی که همیشه در نمایندگی نیشابوری موج می‌زند. تقدیر و تشکر از بچه‌هایی که اینجا هستند و از راهنمایانی که زحمت می‌کشند و به بچه‌ها به‌درستی آموزش می‌دهند؛ چون رهجو در ابتدای ورود با قوانین کنگره آشنایی ندارد ولی باگذشت زمان و آموزش‌های صحیح راهنمایان که آن را از راهنمای خود یاد گرفته و انتقال می‌دهند؛ بچه‌ها همیشه نظم و انضباط را رعایت می‌کنند و اینجا را تبدیل به یکی از بهترین نمایندگی‌های کشور نموده است.

در هفته گلریزان عملکرد خوبی داشتید و با توجه به عملکرد خوب شما در گلریزان امسال و سال گذشته، امروز از چند زمین جهت خریداری بازدید نمودم. گزینه‌های مناسب و خوبی بود. دوستان پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند تا مناسب‌ترین گزینه را خریداری نماییم و انشا الله به‌زودی شاهد این هستیم که نمایندگی عطار نیشابور ساختمانی متعلق به خودش دارد. اینکه می‌گویم بخریم منظورم این نیست که من یا جناب مهندس بخرند. این زمین را شما خریداری می‌نمایید؛ اگر پولی در حساب بانکی هست و من و آقای مهندس حق امضا داریم، پولی است که شما واریز نموده‌اید و من و جناب مهندس فقط امانت‌دار شما هستیم. گاهی اگر ما در مورد پول دادن و در امور مالی سخت‌گیری می‌کنیم فقط به این دلیل است که وکیل مردم هستیم؛ وکیل تک‌تک شما! شما همت می‌کنید و از مال خود می‌گذرید و وجوهی را واریز می‌نمایید. ما باید حافظ منافع شما باشیم تا بتوانیم به نحو احسنت از این پول‌ها استفاده کنیم. تاکنون با رهنمودهای جناب مهندس توانسته‌ایم از این مبالغ به نحو احسنت استفاده کنیم. امیدوارم از این به بعد هم ایشان باشند تا با راهنمایی‌های ایشان بتوانیم برای تمامی نمایندگی‌ها ساختمانی درخور و در شأن نام کنگره ۶۰ خریداری نموده و یا بسازیم.

کنگره ۶۰ پروژه عظیمی را مدنظر دارد که جناب مهندس از سال ۱۳۸۴ پیگیر آن هستند و آن‌هم بحث احداث دانشگاه و آکادمی است. جدای از این پروژه در دستور کار ما و در چشم‌انداز آینده ما این است که تمام نمایندگی‌ها برای فعالیت‌های خود یک فضای مستقل و متعلق به خودشان داشته باشند؛ مکانی که مثل خانه پدری است. وقتی وارد مکان‌هایی می‌شوی که متعلق به خود کنگره است احساسی به آدم دست می‌دهد که گویی وارد خانه پدر و مادر شده است و در آنجا احساس خیلی خوبی دارد. امیدوارم به‌زودی این کار را در نیشابور هم به انجام برسانیم و این کار میسر نمی‌شود مگر با کمک خود شما. اگر امروز این سقف بالای سر شما است نتیجه تلاش‌ها و کمک‌های آن‌هایی است که قبل از شما وارد کنگره شده‌اند. از تهران، مشهد، کاشمر و جاهای مختلف آمدند تا توانستیم اینجا را راه‌اندازی کنیم. ممکن است در ابتدای کار از نیروهای خارج از منطقه استفاده کنیم. افرادی که درجاهای دیگر آموزش‌دیده‌اند و توان آن را دارند که بیایند و خدمت کنند و آموزش دهند؛ اما برنامه‌ریزی و هدف ما این است که درنهایت همه جایگاه‌های خدمتی و کارها و مسئولیت‌ها در اختیار افراد بومی همان منطقه قرار بگیرد. دیگران کمک کردند تا از پارک که نقطه شروع این نمایندگی بود با ۱۰ یا ۲۰ نفر کار را شروع کنیم. تا امروز روند رو به رشد خوبی داشته‌اید، رهایی‌های نیشابور رهایی‌های بسیار خوبی است. این شعبه همیشه جزو شعب خوب کنگره بوده است. طبق ارزیابی‌های انجام‌شده و گزارش‌هایی که دیده‌بانان در جلسات ارائه نموده‌اند نمایندگی عطار نیشابور جزو نمایندگی‌های خوب کشور بوده و هست. باید همه شما همت کنید، کمک کنید و ما هم از تهران به‌اندازه توان و اختیاراتی که داریم کمک و یاری می‌کنیم که بتوانیم یک فضای مستقل و متعلق به خودمان در نیشابور خریداری کنیم و بتوانیم این حرکت عظیم را ازآنجا گسترش دهیم و شاهد گشایش نمایندگی‌های بیشتری در نیشابور باشیم و ما باید این کار را انجام دهیم.

این حرف‌ها بی‌ربط به دستور جلسه هفتگی نیست. کمک کنگره به من و کمک من به کنگره؛ کنگره برای من چه‌کاری کرده؟ برای هر کاری ارزشی هست؛ ارزش کاری که کنگره برای من انجام داده تا آنجاست که من هر کاری انجام دهم حتی ذره‌ای از آن را نمی‌توانم جبران کنم. من که در حال از دست دادن تمام داشته‌هایم بودم؛ خانه‌ام، زندگی‌ام، خانواده‌ام و ... کسب‌وکارم به‌هم‌ریخته بود و به نقطه صفر رسیده بودم که با کنگره آشنا شدم. کنگره به من راه را نشان داد و حرکت کردن را آموخت. آمدم و با لطف خداوند در طول مسیر اتفاقات خاصی رخ داد. من کسی بودم که در خانواده خودم برای مراسم خواستگاری دعوتم نکردند؛ یعنی در خانواده خودم مرا قبول نداشتند. وقتی وارد کنگره شدم به من آموزش دادند و همیشه سعی من بر این بود که نزدیک به آقای مهندس حرکت کنم. از سال ۱۳۷۹ تقریباً هرروز ایشان را می‌بینم و سعی کردم تمام رفتار و گفتار ایشان را در ذهنم ثبت کنم. کنگره برای شخص من کارهای بسیار انجام داد؛ من هر چه دارم به برکت حضور در کنگره و وجود همه مسافران و همسفران است. امروز وقتی در مجامع ورزشی حاضر می‌شوم و می‌گویند: رئیس فدراسیون راگبی آمد، می‌گویم: من به‌عنوان نماینده کنگره ۶۰ اینجا هستم؛ چون این کاری است که کنگره برای من انجام داده است. از طرف وزیر ورزش چهار نفر به‌عنوان هیئت‌رئیسه به فدراسیون‌ها معرفی می‌شوند. یکی از چهارنفری که به‌عنوان هیئت‌رئیسه فدراسیون راگبی معرفی شدند، من بودم. نه به این معنی که من مجید سلامی بودم؛ من کنگره ۶۰ بودم. آنچه امروز هستم مرا کنگره ۶۰ به من بازگرداند و همه ما باید این را بدانیم که در چه جایگاه و چه وضعیتی بودیم و کنگره برای ما چه کرد.

حال کنگره از من چه می‌خواهد؟ تا حالا فکر کرده‌اید کنگره از ما چه می‌خواهد؟ اینکه در جشن گلریزان مشارکت می‌کنیم، حامی می‌شویم و ... کمک است، خیلی هم خوب است؛ اما کنگره ۶۰ از ما می‌خواهد که در صراط مستقیم و در چارچوب قوانین و حرمت‌های کنگره ۶۰ حرکت کنیم و این اولین خواسته کنگره ۶۰ است. کمک مالی خیلی خوب است و بسیار بااهمیت است. جرئت و شهامت می‌خواهد که یک نفر خیلی راحت از پولش بگذرد؛ اما این بخش کوچکی از وظیفه‌ای است که ما در قبال کنگره ۶۰ داریم. بخش مهم آن این است که ما باید پیام‌رسان کنگره ۶۰ باشیم. چرا باید پیام‌رسان کنگره باشیم؟ برای اینکه کمک کنیم به اشخاصی که خواهان رهایی هستند. جناب مهندس یک‌بار به من گفتند: این را بدان و آویزه گوشت کن! تمام‌کارهایی که ما در کنگره ۶۰ انجام می‌دهیم؛ آشپزی، اردو، موسیقی، تئاتر، ورزش و ... و همه کارهایی که در کنگره انجام می‌دهیم فقط برای این است که یک نفر بیاید و به رهایی برسد. ببینید کنگره چه بهایی می‌دهد که یک نفر از ما به رهایی برسد و این کار بزرگ را نمی‌توان با پول و ... مقایسه نمود و برای آن ارزشی گذاشت. کاری که انسان‌ها را احیا می‌کند و به زندگی و اجتماع بازمی‌گرداند قابل ارزش‌گذاری نیست و نمی‌توان آن را با پول و مادیات سنجید.

باید به‌گونه‌ای حرکت کنیم که اهداف کنگره ۶۰ پیگیری شود، قوانین آن اجراشده و از حرمت‌ها جلوگیری شود. همان‌طوری که تا امروز انجام‌شده و ما به آمار ۱۴۰ نفر رهایی در هر هفته رسیده‌ایم. جناب مهندس روز چهارشنبه اعلام نمودند که به پنج هزار رهایی در سال رسیده‌ایم. ما می‌فهمیم که ۵۰۰۰ رهایی یعنی چه؟ ۸۰ هزار نفر در ۷۰ نمایندگی رفت‌وآمد دارند، می‌روند و می‌آیند تا هر هفته شاهد رهایی ۱۴۰ نفر باشیم. بالاترین آمار رهایی و ایده‌ال‌ترین آمار ماندگاری در درمان اعتیاد در سطح بین‌المللی سه یا چهار درصد است. پروژه‌ای که ستاد مبارزه با مواد مخدر و مرکز ملی مطالعات اعتیاد به اجرا گذاشتند و به‌صورت پایلوت از ۵۰۰ نفر از اعضای کنگره ۶۰ در سراسر کشور در مدت یک سال انجام شد و نتیجه آن شد هشتادوهفت و نیم درصد ماندگاری بالای یک سال در درمان اعتیاد! آیا می‌شود روی این کار عظیم و شگرف کنگره ارزش مادی و ریالی بگذاریم؟ کنگره از ما می‌خواهد که سالم زندگی کنیم، درست زندگی کنیم و هر کس در هر جایگاهی هست؛ با قلمش، با وقتش، با پولش و... و هرکس به هر طریقی که می‌تواند تلاش کند و کمک کند تا این زنجیره محکم‌تر شده و گسترش یابد برای کمک به افرادی که خواهان رهایی هستند.

این صف انتظارها قابل‌تأمل است. ما باید آن‌قدر توانمند شویم که اگر روزی ۱۰۰ نفر مراجعه‌کننده داشته باشیم؛ بتوانیم پاسخگو بوده و پذیرش نماییم. این قدرت چگونه به دست می‌آید؟ اینکه همه باهم و در پی یک خرد جمعی گام برداریم. وقتی همه باهم باشیم و همه در یک مسیر حرکت کنیم قطعاً به این هدف و به این نقطه می‌رسیم. اوایل شروع به کار کنگره و ورود من به کنگره در میدان انقلاب ما ۷ نفر بودیم؛ این توانایی را داشته‌ایم که در این مدت از ۷ نفر به ۸۰ هزار نفر برسیم و از این به بعد هم داریم. توانایی‌های ما نامحدود است اگر خودمان را باور کنیم قطعاً می‌توانیم کارهای بزرگی را که تا امروز انجام داده‌ایم در مقیاس بزرگ‌تر و وسیع‌تر بازهم انجام دهیم. انشا الله طی یک یا دو هفته دیگر زمین نمایندگی عطار را خریداری می‌کنیم؛ اما این به معنی پایان کار نیست و این نقطه آغاز است و آنجا می‌شود پایگاه کنگره نیشابور و باید ازآنجا حرکت کنیم. اینجا هم برای خودش یک پایگاه است. پایگاهی که شعاع اضافه نموده و لژیون‌های کاشمر و سبزوار راه افتاده‌اند. اینجا به‌عنوان مرکز بوده است و ازاینجا توانسته‌ایم کنگره ۶۰ را در کاشمر و سبزوار بسط دهیم. اگر شما در چارچوب اصول و قوانین و حرمت‌های کنگره ۶۰ حرکت کنید؛ ارزشمندترین کاری است که می‌توانید برای کنگره انجام دهید.

در آستانه ورود به هفته همسفر قرار داریم. من این هفته قشنگ را به تمام همسفران کنگره ۶۰ علی‌الخصوص همسفران نمایندگی عطار نیشابور تبریک عرض می‌نمایم. واقعاً چه تعبیر قشنگی دارد کنگره ۶۰ از واژه همسفر که می‌گوید: همسفر بال پرواز مسافر است. همسفر من است که بال پرواز من است، همسفر من است که می‌تواند کمبود مرا در خانه جبران کند، نبود پدر خانواده را همسفر پر می‌کند و به خاطر وجود همسفر است که یک نفر می‌تواند با فراغ بال و آسوده به کنگره بیاید و خدمت کند. اگر حمایت همسفران نباشد قطعاً ما نمی‌توانیم راحت به درمان برسیم. من این هفته را پیشاپیش تبریک میگویم و امیدوارم مسافران عزیز آن‌گونه که شایسته است پاسخگوی احساسات و عواطف همسفران محترم باشند و به نحو احسن از آنها قدردانی و تشکر نمایند. به گفته جناب مهندس باید یا طلا بدهید یا پول بدهید. همان‌طور که برای کار کنگره نمی‌توانیم ارزش مادی قائل بشویم و کار کنگره را جبران کنیم؛ در مورد همسفر هم همین‌طور است و هرچه در حق همسفرمان خدمت کنیم و به او احترام بگذاریم بازهم نمی‌توانیم گذشت و ایثار آنها را جبران کنیم. من بی‌احترامی‌های زیادی به همسرم نمودم؛ اما به‌محض ورود به مسیر درمان، او گذشت کرد و گذشت کردن کار خیلی سخت و دشواری است؛ اما یکی از بارزترین صفات آدم‌های عاشق این است که گذشت می‌کنند. بالاترین صفت خداوند عشق او است و آن‌هم به خاطر بخشش اوست؛ و این همسفران به خاطر عشقی که به شما مسافران دارند، عشقی که به خانواده دارند، گذشت کرده‌اند؛ پس باید از این عشق و این‌همه ازخودگذشتگی به شایستگی تقدیر و تشکر نمایید.

از اینکه سکوت کردید و به صحبت‌های من گوش کردید از همه شما متشکرم.

در ادامه جلسه دیده‌بان محترم آقای مجید سلامی از مرزبانان گروه خانواده نمایندگی عطار  نیشابور به مناسبت هفته همسفر تقدیر و تشکر نمودند؛

نگارش و تایپ: مسافر حسین (لژیون نهم)، مسافر مهدی (لژیون دوم)
عکاسمسافر مهدی (لژیون دوم)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .