English Version
This Site Is Available In English

برای خروج از تاریکی‌ها به یک جرقه کوچک نیاز بود

برای خروج از تاریکی‌ها به یک جرقه کوچک نیاز بود

همسفر فریده رهجوی راهنما همسفر مونا (لژیون نهم)
عنوان وادی چهارم: "در مسائل حیاتی به خداوند مسئولیت دادن، یعنی سلب مسئولیت از خویش" خدا را شاکرم که زیر سقف کنگره، این مکان مقدس و امن هستم؛ ان‌شاءالله که قدر و منزلت این مکان مقدس را درک کرده باشم و از خدمتگزاران کنگره باشم. به خاطر دارم قبل از ورودم به کنگره، همیشه در حال شکوه و شکایت از زمین و زمان بودم؛ از اطرافیان که وضعیت مسافرم برایشان اهمیتی نداشت و از خدا که من و مسافرم را فراموش کرده بود. در این وادی، ابتدا من همسفر باید سعی کنم خود و نقاط ضعف و قوت خودم را بشناسم؛ چون استعدادهایم را نمی‌شناختم و اعتماد به‌نفس نداشتم؛ بدون تفکر و اندیشه دلیل همه مشکلات و گرفتاری‌های زندگی‌ام را بدون دلیل منطقی و عقلانی، تقدیر و بدشانسی می‌دانستم؛ بعضی مواقع علت این مشکلات را اقوام، دوست و آشنایان می‌دانستم؛ حتی گاهی پا را فراتر می‌گذاشتم و دلیل همه گرفتاری‌ها، مشکلات ریز و درشت زندگی را، از روی جهل و نادانی‌ام به گردن خدا می‌انداختم. همیشه با خودم می‌گفتم: من که خیلی انسان خوب و فهمیده‌ای هستم، ایراد و اشتباهی ندارم، مصرف‌کننده مواد مخدر هم که نیستم و ... پس دلیل مشکلات و سختی‌های این زندگی من نیستم و علت را در جای دیگری جست‌وجو می‌کردم. غافل از این‌که خودم خیلی بیشتر از مصرف‌کنندگان مواد مخدر تخریب داشتم. دلیل همه سختی‌ها و مشکلات زندگی را مسافر و مصرف مواد او می‌دانستم، غافل از این‌که خودم صدها برابر بیشتر از مسافرم که مواد مصرف می‌کرد، در عمق تاریکی‌ها بودم؛ این تفکرات غلط و نادرست همیشه دلیل سردرگمی‌ها و حال خرابی‌های من بود. روزهایم با سردرگمی‌ها، سردردها، ناامیدی‌ها، حال‌خرابی‌ها و حس خرابِ عدم اعتماد به‌نفس در حال گذر بود. شب‌هایم با تنهایی‌ها، اشک‌ها، چراها و حس خرابِ عدم پذیرش مسئولیت زندگی در حال گذر بود. برای خروج از عمق تاریکی‌ها به یک جرقه کوچک نیاز بود تا دنیای تاریک و سیاه مرا روشن کند و درونم را به خودم نشان دهد؛ تا این‌که به لطف خدا، از طریق یکی از دوستان مسافرم با کنگره۶۰ آشنا شدیم. ورود به کنگره ۶۰ و برداشتن قدم اول برای مسافرم بسیار دشوار بود؛ بالاخره با تشویق‌ها، حمایت‌های من و لطف خداوند بزرگ، مسافرم وارد کنگره۶۰ شد. در کنگره بود که من و مسافرم متوجه گره‌ها و مشکلات درونی خود شدیم که با جهل و نادانی خودمان، به‌خصوص من، همه بار مسئولیت زندگی و مشکلاتمان را به گردن کائنات و قدرت مطلق می‌انداختیم؛ بعد از شناخت خود، که بسیار زمان‌بر و سخت بود، توانستم قدرت مطلق و خالق خود را بهتر بشناسم؛ حد و مرز مسئولیت خود و قدرت مطلق را به درستی مشخص کنم و مسئولیت کارهایم را خودم بپذیرم؛ البته با آموزش‌های بنیان کنگره۶۰ و راهنمایم همسفر مونا  به اندازه ذره‌ای به شناخت از خود رسیده‌ام؛ مطمئن هستم که این خودشناسی تا سال‌های سال ادامه خواهد داشت. ان‌شاءالله.


همسفر رویا رهجوی راهنما همسفر مونا (لژیون نهم)
مشکلاتی که باعث رشد ما می‌شود را به خدا سپردیم، چون آگاهی و علمش را نداشتیم که چگونه از پس مشکلاتمان بربیاییم. وادی چهارم می‌خواهد به ما یاد بدهد که چگونه مسئولیت‌پذیر باشیم. ما باید بدانیم همه بار مسئولیت بر عهده خود ما است، دعا، راز و نیاز با خدا زمانی به ما پاسخ می‌دهد که در مسیر درست حرکت کنیم، تلاش و کوشش داشته باشیم آن وقت دعا و راز و نیاز در درگاه خدا قابل پذیرش و مؤثر خواهد بود. وادی چهارم ثابت می‌کند که بدون حرکت، قبول مسئولیت و پذیرش اشتباهات، راه دیگری برای موفقیت وجود ندارد. ما خوب می‌دانیم خدا و انسان در چه جایگاهی قرار دارند. خدا به انسان عقل، شعور و اختیار داده تا مسیر زندگی‌اش را چه خوب و چه بد، خودش انتخاب کند؛ بار مسئولیت را باید خودمان بپذیریم. خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر این‌که خودشان بخواهند. نمی‌توانم تنبلی کنم و اسمش را صبر بگذارم و بگویم که به خدا سپردم؛ نه، اصلاً این درست نیست؛ دست‌های آسمانی فقط القای افکار ما را انجام می‌دهند و من باید تلاش خودم را انجام بدهم. نفس هر انسانی بر مبنای خواسته و دانایی او در یک رتبه قرار دارد؛ اگر در مرحله نفس اماره باشد، هر کاری که می‌کند اصلاً ناراحت و نگران نمی‌شود؛ اما اگر در مرحله نفس لوامه باشد، دچار ناراحتی و عذاب وجدان می‌شود. پایان مرحله نفس اماره و آغاز نفس لوامه یک نقطه خاص نیست و وقتی از این دو نفس با تزکیه و پالایش عبور کنیم، به نفس مطمئنه می‌رسیم و جایگاه آن بالاتر از فرشته‌ها است. این را می‌دانم که خداوند اشتباهاتمان را می‌بخشد، اما بازپرداخت آن را خودمان باید انجام دهیم؛ وقتی اشتباهاتم را گردن دیگران بیندازم، شانه خالی کنم و به خدا بسپارم، اسیر نیروهای شیطانی شده‌ام، مسیرم را گم می‌کنم و هیچ‌گاه حال خوش نخواهم داشت.

رابط خبری: همسفر ناهید رهجوی راهنما همسفر مونا (لژیون نهم)
عکاس: همسفر سمیرا رهجوی راهنما همسفر ليلا (لژیون نوزدهم)
ویرایش و ثبت: همسفر سمانه رهجوی راهنما همسفر الهام نگهبان سایت
همسفران نمایندگی شادآباد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .