اولین جلسه از دوره ششم کارگاههای آموزشی عمومی کنگره ۶۰ ویژه مسافران و همسفران نمایندگی غزالی مشهد با استادی راهنما مسافر ابوالفضل، نگهبانی مسافر جمال و دبیری مسافر مهدی با دستور جلسه: « کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر و تصاویر آن » روز پنج شنبه ۱۴۰۵/۰۳/۲۸ رأس ساعت ۱۷ آغاز گردید.

خلاصه سخنان استاد:
سلام دوستان ابوالفضل هستم، یک مسافر در ابتدای راه، خدا را سپاسگزارم که این جایگاه خدمتی را نصیبم کرد تا در کنار شما عزیزان باشم، انرژی بگیرم و از حس خوب همراهیتان بهرهبرم. از جناب مهندس و خانواده محترمشان، گروه مرزبانی و ایجنت شعبه که این فرصت را در اختیارم گذاشتند و همچنین از راهنمای گرامیام که آموزشهای کنگره را شایسته و بایسته به من منتقل کردند، صمیمانه سپاسگزارم. دستور جلسه امروز، بررسی کتاب «عبور از شصت درجه زیر صفر» و تصاویر آن است. به عقیده من، این کتاب تنها منبع علمی و کاربردی درباره شناخت انسان، اعتیاد، درمان، پیشگیری و جلوگیری از عود است. با وجود پژوهش در دهها کتاب و مقاله در سالهای گذشته، هیچیک به روانی، شیوایی و سادگی این کتاب نبودهاند. مهندس چنان راحت و شفاف اعتیاد و راه درمان را با تصاویر تشریح کرده که خواننده همذاتپنداری عمیقی با متن پیدا میکند؛ گویی مهندس از زبان خودش سخن میگوید. این کتاب برای هر فردی با هر سطح سوادی قابلفهم است و مسیر را بهخوبی نشان میدهد.
همه سازمانها و مکاتب، شهرنامه یا اساسنامهای دارند که مبدأ، مقصد و مسیر حرکت را مشخص میکند. کنگره ۶۰ نیز با کتاب «عبور از شصت درجه زیر صفر» از این قاعده مستثنا نیست؛ این کتاب پایه و اساس تمام آموزشهای کنگره است و مفاهیم کتابهای «چهارده مقاله» و «چهارده وادی» بهصورت خلاصه در آن آمده است. مهندس برای وضوح بیشتر، کتاب چهارده وادی را نیز طراحی کرد، اما بنای اصلی، همین کتاب شصت درجه است.
نکته جالب، چهارده تصویر کتاب است. تصویر اول جلد کتاب که خشکی و آب را نشان میدهد، نماد نیروهای منفی و مثبت و اختیار انسان برای انتخاب مسیر است. تصویر بعدی، ماشین قرمزی است که از گذرگاههای سخت و یخبندان عبور میکند؛ مهندس انسان مصرفکننده را مانند فردی یخزده معرفی میکند که احساساتش زیر صفر است و نمیتواند با عزیزانش ارتباط برقرار کند. عبور از این سختیها، انسان را به قله رهایی و آزادی میرساند و او را کارآزموده میکند.

تصاویر بعدی، جوانهزدن، عبور از تاریکیها و درختان تنومند (نماد همراهان و کمککنندگان) را نشان میدهند. در تصویر ماقبل آخر، باز هم سرما و برف هست، اما این بار با لذت و شادی؛ یعنی پس از کسب دانش و آگاهی، انسان میتواند با سوار شدن بر مشکلات، از زندگی لذت ببرد. هیچگاه سختی از زندگی بشر برطرف نمیشود، زیرا جهان بر پایه اضداد بنا شده؛ اما با آگاهی، عبور از دشواریهای بعدی آسانتر میشود.
تصویر پایانی، عقاب سفیدی است که در اوج آسمان پرواز میکند و بیانگر فتح قله توسط انسان پس از عبور از تمام مصائب است. مهندس میگوید فتح قله بهتنهایی لذتبخش نیست، بلکه نشانهای از خود بهجایگذاشتن ارزش دارد. آنگاه انسان مانند عقابی سفید، از فراز زندگی به گذشته مینگرد و با تیزبینی، مشکلات بعدی را نیز پشت سر میگذارد.
امیدوارم همه ما از این منبع عظیم دانش و آگاهی که برای تغییر سبک زندگی از منفی به مثبت، از تاریکی به نور و از ترس به شجاعت طراحی شده، نهایت بهره را ببریم تا به آرامش، آسایش و تعادل مطلوب کنگره و خودمان برسیم. سخنم را کوتاه میکنم و از مشارکت شما استفاده میکنم. امیدوارم حال خوش این خدمت، شامل حال همه دوستان در سالن شود از اینکه با سکوتتان به سخنان من گوش سپردید سپاسگزارم.
مرزبان خبری مسافر مهدی، تایپ، ویرایش و ارسال: مسافر مهدی لژیون یکم« نگهبان سایت »
- تعداد بازدید از این مطلب :
40