English Version
English

مقاله؛ مرزبان و اسیستنت

مقاله؛ مرزبان و اسیستنت

مرزبان

طراحی و ساختار مرزبانی و لژیون مرزبانان در کنگره 60 به سال 1381 برمی‌گردد. اولین گروه مرزبانان در کنگره در آذرماه 1381 در نمایندگی انقلاب فعالیت خود را آغاز کرد .مرزبانان اداره‌کنندگان نمایندگی‌های کنگره هستند که در اداره امور داخلی نمایندگی مستقل هستند اما در خط‌مشی کلی تابع مرکز می‌باشند . مرزبانان مسئول مستقیم کیفیت آموزشی و آمار رها یافتگان نمایندگی خود می‌باشند.مرزبانان همه‌ساله توسط رأی مستقیم اعضای هر نمایندگی برای مدت 14 ماه انتخاب می‌شوند. مرزبان های هر نمایندگی شامل هفت نفر مرزبان است که پنج نفر از آن‌ها از گروه آقایان مسافر ،  یک نفر مرزبان آقایان هم‌سفر و دو نفر مرزبان همسفران خانم یا خانواده‌ها می‌باشند. یکی از وظایف مهم مرزبانی این است که هر سه ماه یک‌بار یک نگهبان انتخاب می‌کنند. هر یک از نمایندگی‌های کنگره 60 دارای ایجنت نیز می‌باشند که این شخص ناظر بر عملکرد مرزبانان است تا اصول و قوانین کنگره را به‌خوبی اجرا نمایند.

مهم‌ترین و اساسی‌ترین کار مرزبان حفظ حریم و حرمت و قوانین کنگره 60 هست. وظیفه اصلی مرزبان هر شعبه این است که هرگونه قوانین نوشتاری که از طرف شعبه مرکزی یعنی تهران ابلاغ می‌شود را به‌روز و هر زمان به مسافران و همسفران هر شعبه انتقال دهد و اجرایی کنند. مرزبان باید یک سال از رها شدنش گذشته باشد و نشان ویلیام (درمان سیگار) هم باید داشته باشد و فالوآپش باید از بخش OT چک شود و همچنین حضورش در آن شعبه مستمر باشد ،  بعد از گرفتن رائ از اعضای کنگره باید امتحان مرزبانی را پشت سر بگذراند.

یک مرزبان زمانی می‌تواند در کارش موفق باشد که طبق اصول و قوانین کنگره جلو برود و کاری برخلاف قوانین انجام ندهد و خودسر و خود رائ نباشد ،  در برخورد با همسفران موقر ،  خوش‌برخورد و مهربان باشد. یک مرزبان درعین‌حال که باید با خضوع و فروتنی و با زبان عشق و محبت با دیگران برخورد کند ،  از همه مهم‌تر باید صبر داشته باشد و به خدمتی که انجام می‌دهد ایمان داشته باشد و باید تمام و کمال خدمتگزار کنگره باشد و اگر بخواهد با زبانی تلخ برخورد کند ممکن است باعث آزار و رنجش روحی و روانی دیگران شود.پس یک مرزبان باید خیلی مراقب گفتار و کردار و اعمال خود باشد زیرا تازه واردین در مرحله حساسی هستند و برخورد مرزبان شاید باعث دافعه آنان گردد. این مرزبان‌ها مستقیماً زیر نظر ایجنت فعالیت می‌کنند.

نشان مرزبانی در کنگره شال زرد هست و مرزبان پس از کسب آرای لازم ، پیمان مرزبانی خود را امضاء می‌کند.مرزبان‌ها به‌طورکلی به چند دسته تقسیم می‌شوند که هرکدام شرح وظایف خود رادارند که در اینجا به توضیح مختصری درباره وظایف آن‌ها می‌پردازیم:

*مرزبان کشیک: مهم‌ترین واصلی‌ترین مسئولیت بر عهده مرزبان کشیک است و معمولاً مرزبان کشیک در جایگاه مرزبان انضباطی هم قرار می‌گیرد که کلیه‌ی مسائل انضباطی که در آن شعبه می‌گذرد بر عهده مرزبان کشیک است.

*مرزبان تازه واردین: این مرزبان به امور تازه واردین نظارت دارد که تازه واردین در چه تاریخی ورود کرده و چه کسی راهنمای او بوده و مشاوره‌ی راهنمای او از چه کیفیتی برخوردار است.

*مرزبان بخش آموزش: این مرزبان به آموزش لژیون‌ها و آموزش جلسه عمومی باز یا بسته نظارت دارد و مرتباً امتحان داخلی برگزار می‌کند و کلیه منابع آموزشی کنگره بر عهده او است.

*مرزبان بخش ورزش: این مرزبان وظیفه‌ی نظارت بر بخش ورزشی شعبه را در اختیار دارد و توسط نگهبانان ورزشی و ورزش بان ها فعالیت خود را درزمینهٔ ی کیفیت ورزشی آن شعبه انجام می‌دهد.

*مرزبان ایمنی: این مرزبان وظیفه‌ی کل ایمنی شعبه را در اختیار دارد و وظایفی از قبیل چک کردن کپسول‌های آتش‌نشانی تا چک کردن سیم‌کشی ساختمان را بر عهده دارد.

*مرزبان امور مالی: کلیه امور مالی که در شعبه اتفاق می‌افتد به عهده مرزبان امور مالی است که به شعبه مرکزی پاسخگو هستند مخصوص شعبه آکادمی که در روزهای چهارشنبه که روز رهایی است مرزبان امور مالی وظیفه ساماندهی و مکتوب کردن واریزی کل هفته که توسط شعبه مرکزی اعلام می‌گردد را دارد.

مرزبانان هر دو هفته یک‌بار زیر نظر ایجنت یک جلسه برگزار می‌کنند که درواقع کلیه اتفاقات این دو هفته را در شعبه بررسی می‌کنند و این جلسه توسط دبیر و نگهبان مکتوب می‌شود و به‌صورت سند به مرزبانی مرکز ارسال و بایگانی می‌شود.

 

اسیستنت:

در سال جاری بنیان و نگهبان کنگره 60 به جهت ارتقا و افزایش راندمان کلاس‌های گروه خانواده تصمیم گرفتند به گروه خانواده و همسفران استقلال بیشتری بدهند به‌نحوی‌که این گروه در اداره امور خود اختیار بیشتری داشته باشند.به همین منظور طی کلاس‌هایی با نگهبان کنگره به همراه دیدبان گروه خانواده (سرکار خانم آنی) و دستیارانش تصمیم گرفته شد برای دستیاران دیده بان گروه خانواده از واژه‌ی اسیستنت استفاده شود.

اسیستنت حکم ایجنت را در قسمت خانم‌ها دارد و در لغت به معنی معاون و دستیار هست و در قسمت خانواده بالاترین مرجع در شعبه اسیستنت حساب می‌شود و از مرزبانی و راهنما مرجع بالاتری برای تصمیم‌گیری هست ، و وظیفه او نظارت بر شعبه و واسطه‌ای است بین شعبه‌ای که در آنجا خدمت می‌کند و دفتر مرکزی و همچنین در شعبه حل‌وفصل مشکلات با اسیستنت است، مثلاً راهنمایی و ازل و نصب مرزبانی در قسمت همسفران در اختیار اسیستنت است.

در قسمت همسفران خانم اسیستنت از بین کسانی انتخاب می‌شود که قدیمی‌تر هستند و ترجیحاً راهنما بوده‌اند و لژیون داشته‌اند و تحویل داده‌اند و حالا در قسمت اسیستنت مشغول هستند.هر شعبه یک اسیستنت دارد و اگر شعبه‌ای در محدودیت باشند از شعبه‌ی دیگر یک اسیستنت فرستاده می‌شود.

اسیستنت هم مثل دوره ایجنتی و مرزبانی هر 14 ماه یک‌بار عوض می‌شود ، ممکن است در شرایطی این 14 ماه یک دوره تمدید شود ، یعنی دو دوره یک شخص اسیستنت باشد ولی حدنصاب معمول اولیه آن برای یک نفر 14 ماه است.اسیستنت توسط دفتر مرکزی و دیده بان خانم‌های هم‌سفر سرکار خانم آنی و جناب آقای مهندس انتخاب می‌شود.

اسیستنت باید گزارش خود را به دفتر مرکزی و به دیده بان گروه خانواده یعنی خانم آنی ارائه دهد و به ایجنت آن شعبه کاری ندارد. ایجنت کارش مستقل است و خانم‌های هم‌سفر هم کارشان مستقل است، یعنی آقایان مسافر زیر نظر ایجنت و خانم‌های همسفر زیر نظر اسیستنت کارشان را انجام می‌دهند و معمولاً این دو در کار همدیگر ازنظر اجرایی کار هیچ دخالتی ندارند.

کنگره در حال حاضر مسافر خانم نیز دارد که کارشان مربوط به اسیستنت نیست و اسیستنت فقط در قسمت همسفران خانم خدمت می‌کنند، یعنی ایجنت همسفران خانم اسیستنت است و مانند ایجنت ها ، مرزبان‌های خانم باید به اسیستنت پاسخگو باشند و بر کار شعبه مربوطه نظارت کامل دارد و دقیقاً مانند ایجنت عمل می‌کند.

 

وبلاگ نویس: مسافر یاسر
تنظیم کننده: مسافر میثم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .