English Version
English

دانایی برای عقل، مانند یک فیلتر عمل می کند

دانایی برای عقل، مانند یک فیلتر عمل می کند

همسفر شیما رهجوی لژیون هشتم در باب دستور جلسه «دانایی، دانایی موثر و سواد» چنین نوشت:

 

از نظر من کنگره ۶۰، بهترین دانشگاه در دنیا هست؛ زیرا به واسطه علم بی‌نظیرش همه‌ی ما با مهم‌ترین قسمت، یعنی شناخت صور پنهان انسان آشنا شدیم و هر کس بر اوضاع و احوال واقعی درون خودش آگاهی پیدا کرد. استاد امین در جزوه جهان بینی (۱) توضیح دادند که اضلاع مثلث دانایی: تفکر، تجربه و آموزش هست. در صورتی دانایی ما به دانایی مؤثر تبدیل می‌شود که هر سه ضلع مثلث ما به یک اندازه رشد کرده باشند؛ در واقع دانایی برای عقل، مانند یک فیلتر عمل می‌کند و اگر دانایی شخص ضعیف باشد، نمی‌تواند حقه های نفس را که به زیباترین شکل ملبس شده‌اند، تشخیص دهد. اگر ما تصمیم بگیریم که اشتباهات تلخ گذشته را تکرار نکنیم، گره و مشکلات خود را حل کنیم، نیاز داریم دانایی خود را بالا ببریم، نشانه‌های رشد دانایی این است که ما براساس افزایش قدرت تشخیص خود، در زمان مناسب، مکان مناسب و در کنار آدم‌های مناسب هستیم. استاد امین فرمودند: برای رشد دانایی، تفکر قدرت مطلق حل نیست، یعنی باید به اضلاع آموزش و تجربه هم توجه کنیم. ما انسان‌ها در مثلث دانایی، ضلعی که ضعیف هست را می‌پوشانیم و پنهان می‌کنیم. ضلع قوی را بزرگتر جلوه می‌دهیم، در حالی که قانون زندگی این است که نیروی ما در حل مسائل به اندازه‌ی ضلع ضعیف بستگی دارد. باید نقطه ضعف‌هایمان را بپذیریم، بشناسیم و برطرف کنیم. در مقابل مثلث دانایی، مثلث جهالت قرار دارد. مسئله‌ی اهمیت سواد را در رشد دانایی با طرح یک سوال مطرح می‌کنم، چگونه می‌شود مانند یک انسان زندگی کرد؟ آیا با کسب سواد و رسیدن به تحصیلات بالا می‌توان زندگی خوبی داشت؟ 

اگر جواب مثبت است، پس چگونه ما در جامعه با افرادی روبه رو هستیم که با داشتن مدرک دکتری به اعتیاد مبتلا شده‌اند؟ آنها فقط در یک رشته به دانایی رسیده‌اند، یعنی دانایی خاص، دانایی عام را که علم چگونه زیستن را آموزش می‌دهد، کسب نکرده‌اند. آقای مهندس فرمودند: سواد یعنی در موضوع خاصی اطلاعات و آگاهی کسب کنی؛ ولی در هزاران موضوع دیگر دانشی نداری. مهندس همیشه می‌گویند: میزان دانایی به سواد نیست، به تمدن نیست، مانند انسان بودن به لباس پوشیدن نیست، بایستی انسانی اندیشید. میزان دانایی به افکار و اعمال هر انسانی بستگی دارد. در کنگره افرادی که بعد از دریافت علم و دانش کنگره وارد خدمت می‌شوند، در حال رسیدن به دانایی مؤثر هستند. 

امیدوارم همه ما بتوانیم با طی کردن مسیر دانایی از طریق رشد ضلع تجربه به عدالت، از طریق ضلع آموزش به علم و از طریق ضلع تفکر به عمل سالم برسیم. همه این موضوعات در مسیر کنگره با فرمان‌برداری و گوش دادن به سی‌دی‌ها میسر می‌شود. در پایان از آقای مهندس و خانواده محترمشان برای فراهم کردن این بستر پر بار آموزش، متشکرم، همچنین از راهنمای عزیزم خانم ساره ممنونم که به من فرصت دادند تا خدمت کنم و آموزش بگیرم .

 

نگارش: همسفر شیما رهجوی راهنما همسفر ساره (لژیون هشتم)

ویرایش: همسفر غزل رهجوی راهنما همسفر لیلا (لژیون چهاردهم)

تنظیم مطلب: همسفر نگین رهجوی راهنما همسفر نجمه (لژیون نهم)

ارسال مطلب: همسفر سمیه مرزبان همسفران نمایندگی رودکی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .