English Version
English

دانایی در کنگره به ساده ترین شکل تعریف شده

دانایی در کنگره به ساده ترین شکل تعریف شده

راهنمای تازه واردین همسفر پریسا از نمایندگی رودکی در باب دستور جلسه «دانایی، دانایی موثر و سواد» چنین نوشت:

دانایی و دانایی موثر از مقوله‌های مهمی است که در کنگره ۶۰ به طور دقیق و کامل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و از طریق همین مبحث مهم، آموزش‌های زیادی به اعضا انتقال داده می‌شود که در زندگی هر کسی کاربردی است. 

شاید اگر بیرون از آموزش‌های کنگره از کسی این سوال پرسیده شود که دانایی یعنی چه؟ یا چه کسی دانا است؟ در جواب گفته شود: کسی که سواد بالایی دارد و یا فردی که کتاب‌های زیادی مطالعه کرده، قطعا انسان دانایی است و موارد دیگری که همگی باورهای غلطی هستند در تعریف دانایی. راستش را بخواهید خود من هم تا قبل از دریافت آموزش‌های کنگره از این افراد مستثنا نبودم و بر همین باور غلط، دانایی را برای خودم تعریف می‌کردم؛ اما در کنگره به ساده‌ترین شکل دانایی تعریف شده و با استفاده از تمثیل‌ها درک این موضوع را برای مخاطب راحت کرده است. در کنگره دانایی به صورت یک مثلث ترسیم شده که اضلاع آن تفکر تجربه و آموزش است. من زمانی می‌توانم بگویم به مثلث دانایی رسیده‌ام که هر کدام از اضلاع آن را به یک اندازه بها داده باشم، به طور مثال: اگر بخواهم برای حل مشکلی با دانایی کامل برخورد کنم بایستی درباره آن موضوع تفکر لازم داشته باشم، از تجربه و نظر مشورتی دیگران استفاده کنم و همچنین آموزش لازم نیز دیده باشم تا بتوانم با موفقیت آن موضوع را حل کنم؛ اما اگر بخواهم یکی از اضلاع این مثلث را نادیده بگیرم، مثلا تفکر داشته باشم از تجربه دیگران نیز استفاده کنم اما آموزش لازم را دریافت نکرده باشم، قطعا کلید حل مسئله را پیدا نخواهم کرد و در نهایت از مسیر اصلی راه منحرف خواهم شد. انسانی که به مرحله دانایی رسیده؛ اگر بتواند دانایی خود را در زندگی به مرحله اجرا بگذارد و آن را در مسائل مختلف کاربردی کند، می‌توان گفت به درجه دانایی مؤثر رسیده است. برای درک بهتر می‌توان به یک مثال ساده اشاره کرد؛ مصرف کننده‌ای که وارد کنگره می‌شود، پس از مشاوره و پذیرش آموزش‌ها به دانایی لازم می‌رسد، چرا که این فرد فهمیده است که روشDST با سایر متدهای درمان متفاوت است و تنها راه حل درمان اعتیادش است. حال اگر این مصرف‌کننده حاضر شود سفرش را شروع کند یعنی اینکه دانایی خود را به دانایی موثر تبدیل کرده است که در نهایت درمان کامل، نتیجه و ارمغان این دانایی خواهد بود. 

امیدوار هستم بتوانم با آموزش‌های خوب کنگره توهم دانایی را از خودم دور کنم و با کاربردی کردن آن‌ها دانایی را به دانایی مؤثر تبدیل کنم.

 

نگارش: راهنمای تازه واردین همسفر پریسا 

ویرایش: همسفر نگین رهجوی راهنما نجمه (لژیون نهم)

ارسال مطلب: مرزبان خبری همسفر سمیه

همسفران نمایندگی رودکی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .