English Version
English

گرامی‌داشت اندیشه‌وران و اهالی فرهنگ

گرامی‌داشت اندیشه‌وران و اهالی فرهنگ

روز قلم، که چهاردهم تیرماه در تقویم رسمی ایران ثبت شده است، روزی برای پاسداشت مقام والای نویسندگان، مترجمان، شاعران، پژوهشگران، منتقدان و همه کسانی است که با قلم خود، به خلق آثار فاخر ادبی، علمی و فرهنگی می‌پردازند و در اعتلا و پویایی فرهنگ و اندیشه جامعه نقش‌آفرینی می‌کنند.


اهمیت روز قلم:


* ارج نهادن به جایگاه رفیع علم و دانش: قلم، ابزاری قدرتمند برای انتقال دانش و اندیشه است و روز قلم فرصتی برای قدردانی از زحمات و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر اهالی قلم در جهت نشر علم و دانش و ارتقای سطح آگاهی و معرفت جامعه است.

* تکریم و تجلیل از صاحبان اندیشه و قلم: روز قلم، بهانه‌ای برای تجلیل و تکریم نویسندگان، شاعران، مترجمان، پژوهشگران و منتقدانی است که با آثار ارزشمند خود، گنجینه‌ای گرانبها از فرهنگ و هنر را برای نسل‌های آینده به یادگار می‌گذارند.

* حمایت از فرهنگ کتابخوانی و تشویق به نوشتن: روز قلم، فرصتی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و تشویق اقشار مختلف جامعه، به خصوص نسل جوان، به مطالعه و نوشتن است. چرا که نوشتن، دریچه‌ای به سوی خلاقیت، نوآوری و تعالی روح انسان می‌گشاید.


تاریخچه روز قلم:

* انتخاب چهاردهم تیرماه: انجمن قلم ایران در سال 1381، پس از بررسی تاریخ‌های مختلف، چهاردهم تیرماه را به دلیل همزمانی با جشن تیرگان و به رسمیت شناختن کاتبان در زمان هوشنگ، به عنوان روز قلم پیشنهاد داد. این پیشنهاد در نهایت به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
* جشن تیرگان: در ایران باستان، سیزدهم تیرماه جشنی به نام تیرگان برگزار می‌شد که یکی از آیین‌های آن، پاسداشت مقام کاتبان و نویسندگان بود. در این روز، مردم به احترام کاتبان، لباس آنان را می‌پوشیدند و مقام آنان را گرامی می‌داشتند.

روز قلم، فرصتی ارزشمند برای پاسداشت مقام والای علم و دانش، تجلیل از صاحبان اندیشه و قلم، و ترویج فرهنگ کتابخوانی و تشویق به نوشتن است.

امید است با گرامیداشت این روز، شاهد رونق و شکوفایی هرچه بیشتر فرهنگ و ادب فارسی باشیم.

 


از قلم است که گامهای بلندش در سراسر گیتی، روان و جاری می شود.

گویی جوی ها به هم می پیوندند تا رود یا رودهای خروشان را تشکیل دهند و آن محتوا را به همه انسانها برسانند.


قلم آمد ز رنج روزگاران

که فصل سرد پایانش بهاران...
قلم بر دست مردان حقیقت
سیاهی ها بشوید همچو باران...
قلم ای نام تو مقبول خالق
چه سکنی داده ای بر بیقراران...
قلم باران رحمت گه سلاحی
شفا یازهر مهلک نابکاران...
قلم ای رازگوی سر خالق
چراغی جاودان بر دست یاران...
قلم چون آذرخش حکم ایزد
روان رودی زبزم جویباران....
نوشتی ای حکیم دردمندان
بیابان از کلامت سبزه زاران......

امین دژاکام



جناب آقای مهندس دژاکام

روز قلم برشما مبارک!


اثر و روشنی بی بدیل قلم شما، تا ابد بر پیشانی کائنات میدرخشد

 


برخی از آثار مکتوب منتشر شده :

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .