English Version
English

خلاصه سی‌دی فرق نفس و روح

خلاصه سی‌دی فرق نفس و روح

مسئله ما شناخت نفس و تفاوت بین روح و نفس است انسان باید خودش را بشناسد تا بتواند تزکیه و پالایش انجام بدهد. اگر انسان به‌درستی بداند کاردرست کدام است، امکان ندارد که کار اشتباهی انجام دهد هر اتفاقی که بر سر انسان می‌آید بر اثر ناآگاهی اوست و به باور نرسیده است. اگر خداوند را باور داشته باشد و بداند جهان دیگری وجود دارد، امکان ندارد خطایی مرتکب شود.
نفس چیست؟ آن چیزی هست که تعیین موجودیت می‌کند در ظاهر و باطن و خواسته‌هایی دارد؛ معقول و غیرمعقول. پس سیستمی که در اختیار ماست، بسیار پیچیده و عظیم است و ما فقط ۵ درصد از جهان آفرینش را می‌دانیم و ۹۵ درصد آن قابل دیدن نیست انرژی تاریک و ماده تاریک است.
جسم صور پنهان دارد که صور پنهان شامل نفس است، نفسی که بوته بیابانی را تعیین موجودیت می‌کند یک چیز است و آن نفسی که درخت خرما را تعیین موجودیت می‌کند یک چیز دیگر است. در انسان یک نفس در درجه پایین قرار دارد. نفس اماره؛ یعنی امرکننده و تمام حیوانات تحت نفس اماره هستند. در این نفس انسان آن‌قدر باید با مشکل روبرو بشود تا بتواند از این مرحله عبور کند و وارد نفس لوامه شود.
لوامه؛ یعنی ملامت کننده یعنی کار اشتباهی را انجام می‌دهد؛ ولی پشیمان می‌شود. از این مرحله که عبور کرد وارد نفس مطمئنه می‌شود که بالاترین مرحله است. همه انسان‌ها در این چرخه‌ها، در این حیات، در این دنیا، پس از مرگ و ادامه آن از نفس اماره عبور می‌کنند تا به نفس مطمئنه برسند. نفس مطمئنه فرمان عقل است.
روح نیاز به پالایش و تزکیه ندارد؛ زیرا از وجود باری‌تعالی است روح با نفس کاملاً متفاوت است. صور پنهان هم نفس است هم روح ما، و چیزی به نام روح شیطانی نداریم؛ چون از خداوند است. شما می‌توانید روح را به هر شکل زیبایی تشبیه کنید؛ زیرا بنیان او در ارزش‌ها ریشه دارد آن چیزی که انسان را به‌طرف زوال می‌برد نفس است که نیاز به کمک و مساعدت دارد.
از روح لطافت و زیبایی و خیلی چیزهای دیگر درست می‌شود؛ چون روح همیشه به نیکی و دانش دعوت می‌کند؛ اما نفس ظاهرش لذت‌بخش است؛ ولی انسان را به‌طرف تاریکی‌ها سوق می‌دهد. ما نمی‌توانیم ابرها را در دست بگیریم؛ ولی وجودشان را حس می‌کنیم؛ چون رحمت الهی هستند اگر هستی را نگاه کنیم می‌توانیم خداوند و تمام آفریده‌های او را ببینیم و رؤیت کنیم.
نیستی به گونه دیگری هستی است.
آیا می‌توانید بگویید جهان دیگری وجود ندارد پس همه اینها هستند؛ چون خداوند را درک می‌کنیم و نیستند چون دیده نمی‌شوند. کتاب قرآن نوشته شده و مکتوب شده و در اختیار انسان‌ها قرار داده شد؛ ولی اگر مکتوب نمی‌شد هرکسی، هر چیزی را که دوست داشت، برداشت می‌کرد. آقای مهندس می‌گویند همه چیز و هر کاری که انجام می‌دهید را بنویسید و مکتوب کنید.
در آخر ما باید خودمان را بشناسیم و بدانیم که ما صور پنهان داریم جسمی که ما می‌بینیم، قسمت کوچکی است و بقیه صور پنهان است. برای جهان هستی نه آغازی هست نه پایانی، ما باید خودمان را بنگریم و ببینیم در چه مرحله‌ای هستیم و اگر کاری را انجام می‌دهیم و به‌طرف ارزش‌ها می‌رویم فقط به‌خاطر خودمان است و همه به شخصیت خودمان برمی‌گردد که اگر در مسیر درست باشد خودمان در آسایش و آرامش هستیم.


نگارش و تایپ: همسفر زهرا، راهنما همسفر رویا (لژیون هشتم)
ویرایش: همسفر ناهید، راهنما همسفر زهرا (لژیون پنجم)
تنظیم و ارسال: همسفر فرشته (خدمتگزار سایت)
همسفران نمایندگی زنجان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .