English Version
English

با گذشت زمان طولانی نفس مطمئنه با تزکیه و پالایش میسر می‌شود

با گذشت زمان طولانی نفس مطمئنه با تزکیه و پالایش میسر می‌شود

جلسه پنجم از دور یازدهم کارگاه‌های آموزشی خصوصی شعبه دنا؛ روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳با استادی مسافریونس و نگهبانی مسافر محسن  و دبیری مسافر عسگر با دستور جلسه«جهان بینی ۱ و ۲ » راس ساعت ۱۷:٠٠شروع به کارکرد.

خلاصه سخنان استاد:
درود و  سپاس به یزدان پاک و تمامی انسان‌ های پاک سرشتی که وجود خویش را وقف یافتن مجهولات بعد خویش نموده اند. سلام دوستان یونس هستم یک مسافر. ابتدا از ایجنت محترم، راهنمای عزیزم مسافر حسین و گروه مرزبانی صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم ،که به من اجازه دادند، در این جایگاه قرار بگیرم ،تا خدمت کنم و آموزش بگیرم. دستور جلسه امروز جهان بینی ۱ و ۲ می‌باشد جزوه جهان بینی در سال ۱۳۸۲ توسط استاد امین دژاکام نوشته شد، مقوله جهان‌بینی قبل از ۷۰۰ سال پیش هم بوده ولی کتاب‌های آن خیلی سخت و فلسفی بوده و برای همه قابل  درک نبود، ولی جزوه جهان‌بینی کنگره ۶۰ خیلی ساده و روان نوشته شده که قابل درک برای همه افراد باشد.

جهان بینی یعنی آنچه را که ما نسبت به جهان درون خودمان و به جهان برون خودمان که تمام هستی را در بر می‌گیرد را دریافت ،برداشت و احساس می‌کنیم را می‌گویند. چهان‌ بینی درون ما شامل دو بخش صور آشکار و صور پنهان می‌باشد. نفس مربوط به صور پنهان ما انسان‌ها است و نفس یعنی: آنچه که تعیین موجودیت می‌نماید چه در ظاهر و چه در باطن و نشانه آن داشتن خواسته است چه  به سمت ارزش‌ها و چه به سمت ضد ارزش‌ها. پایین‌ترین مرحله نفس در انسان که برابری می‌کند با بالاترین مرحله نفس در حیوان، نفس اماره نام دارد و انسان را سمت زشتی‌ها ، پلیدی‌ها و تاریکی‌ها می‌کشاند  و درمرحله نفس لوامه  وقتی انسان کار بدی انجام می‌دهد از انجام آن پشیمان می‌شود و مرحله سوم، نفس مطمئنه است که این مرحله با گذشت زمان طولانی با تزکیه و پالایش میسر می‌شود و برای ورود به نفس مطمئنه انسان باید سه ضلع مثلث دانایی را که شامل تفکر، تجربه و آموزش است را به صورت مساوی و هم اندازه بالا ببرد و رشد کند تا به مرحله دانایی موثر برسد. روبروی مثلث دانایی مثلثی به نام مثلث جهالت با سه ضلع ترس، ناامیدی و جهالت است که ترس مقابل تفکر قرار می‌گیرد و نمی‌گذارد ما درست فکر کنیم و منیت مانع از آموزش ما می‌شود و ناامیدی اجازه نمی‌دهد از تجربه دیگران استفاده کنیم. در ادامه در جهان بینی ۲ قوانین زندگی کردن را به ما آموزش می‌دهد و می‌گوید ،زندگی مثل یک بازی است، که اگر ما قوانین آن را بلد نباشیم و قوانین بازی را رعایت نکنیم ،قطعاً از بازی حذف خواهیم شد و دیگران تحمل ما را نخواهند داشت از اینکه به صحبت‌های من توجه نمودید از همه شما عزیزان صمیمانه سپاسگزارم.

تهیه وتنظیم: گروه خدمتگزاران سایت شعبه دنا شهرضا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .