English Version
English

اشراق جهان نور است

اشراق جهان نور است

جناب مهندس در سی‌دی «اشراق» گفتند: بین یک حوض لجن که بسیار تیره شده و یک حوض تمیز که از یک چشمه روان پر می‌شود، تفاوت بسیاری است. این تمثیلی برای ما انسان‌هاست، انسان مانند چشم است همه چیز را می‌بیند؛ اما خودش را نمی‌بیند. بدی‌های دیگران را می‌بیند؛ اما خودش را نمی‌بیند. مهم‌ترین چیزی که در رأس قرار دارد خلق و خوی است‌؛ یکی از مشخصات پیامبر خلق عظیم بود. آدم‌هایی که خلق نامناسبی دارند خودشان در رنج و عذاب هستند، کسی که خلق خوبی ندارد انسان بسیار خودخواه، یک‌دنده، متکبر و دارای منیت است. خلق نیکو این است که انسان بتواند با همه انسان‌ها صحبت کرده پ برخورد ملایم داشته باشد، برای این کار باید آن‌ها را دوست داشته باشد. برای دوست داشتن باید فهم، ‌شعور و آگاهی انسان بالا رفته باشد، زمانی که شناخت شخص بالا باشد انسان‌ها را درک می‌کند.
اگر انسانی مرتکب اشتباه شد از نقطه ضعف آن‌ها استفاده نمی‌کند به‌ آن‌ها فشار نمی‌آورد، نمی‌خواهد آن‌ها را تنبیه کند؛ زیرا با تنبیه چیزی درست نمی‌شود؛ البته ممکن است در جای خودش لازم باشد در غیر این صورت تخریب ایجاد می‌کند، زمانی که انسانی مرتکب اشتباه شد، این اشتباه جزو سرشت او می‌شود و باید تکرار شود تا از این مرحله بگذرد.
بعضی‌ افراد ممکن است صفت دروغگویی هم داشته باشند و خداوند می‌فرمایند: «وای بر دروغگویان» دروغگویی مادر تمام بدی‌ها ‌و زشتی‌هاست، وای بر کم‌فروشان، آدم کم‌فروش همیشه باید دنبال پول بدود. ما هر مقامی که در کنگره داشته باشیم مهم‌ترین ویژگی، داشتن اخلاق خوب است؛ وقتی به آب زلال نگاه می‌کنیم مشخص است که چقدر تمیز است اگر کسی خلقش خوب باشد، انسان‌ها با نگاه کردن متوجه می‌شوند اگر ما اخلاق خوبی نداشته باشیم همه ما را می‌بینند. باید سعی کنیم اخلاق‌مان با بزرگ‌ترها و زیردستان خوب باشد. یکی دیگر از مشکلات ما زود قضاوت کردن است. می‌گوییم حدس می‌زنم، من می‌دانم. جهان و جهان زیر، دارای موقعیت‌های بسیار هستند و از اشراق به بالا دیگر سدی وجود ندارد.
«اشراق» یعنی «نور و‌ روشنایی‌» عرصه عمل در قسمت پایین و ظلمات سخت است. اشراق جهانی است که مثل جهان فیزیک نیست، جهان نور است. آتش هم نور دارد و هم دود؛ اما نور خورشید خیلی تمیزتر است. ما که در جهان زیرین و ظلمانی قرار داریم مثل همان دود هستیم که اگر تبدیل به نور شویم وارد جهان اشراق می‌شویم. ما اگر بخواهیم به آسایش و آرامش برسیم باید این حوضی که داریم زلال، روان و ‌تمیز باشد، پس غیبت، دروغگویی، ‌قضاوت بی‌جا و صفات بد فقط این نیست که گناه باشند؛ بلکه موجب تخریب خودمان می‌شوند و حوضی که باید روان و زلال باشد تبدیل به یک حوض لجن می‌شود.
ما برای آنچه می‌گذرد جز بیان حق سخنی نداریم؛ زیرا فرمان صادر شده و ما طبق این فرامین به ادامه راه خود می‌پردازیم تا در این مسیر به آنچه می‌کاریم مطلوب‌ترین آن به دستمان داده شود. فرامین یعنی دستورات الهی؛ دستوراتی که یک عقل سلیم نمی‌تواند با آن مخالفت کند. فرامین‌الهی چه چیزهایی هستند؟ برای موسی ده فرمان آمد: دزدی نکن، قتل نکن، کم فروشی نکن، دروغگویی نکن.
آیا شخص خداناباوری هست که بگوید: کم فروشی و دروغگویی خوب است؟ یا فساد و آدم‌کشی خوب است؟ خیر! بعضی‌ها می‌گویند: در قرآن بیان شده: «بکشید.» مگر بمب‌هایی که آمریکا درست کرده برای گل و بلبل است. هنگامی که دشمن به شما حمله می‌کند شما هم باید حمله کنید. دیگر آنچه می‌کاریم برداشت آن دست خودمان نیست. از تو حرکت از خدا برکت. ما تلاش می‌کنیم و باید کمکی هم باشد، یعنی بذر را می‌کاریم؛ اما باید خیر و برکت هم داشته باشد. اگر بخواهیم هر چه بکاریم مطلوب‌ترین آن به ما داده شود باید در مسیر مستقیم باشیم و برای دیگران خوبی بخواهیم.
من چگونه از کسی که امورات خود را به سختی می‌گذراند پول اضافه بگیرم؟ خداوند تبارک مسیر غلط و درست را مشخص می‌کند. در این مقولات همیشه راه بوده و آنچه حق بوده نام آن جاویدان شده است. مسیر صراط‌ مستقیم مشخص است و آنچه ناحق است به نیروهای شیطانی می‌پیوندد. وقتی با انسان‌های صالح روبرو می‌شوی باید از آن‌ها آرامش بگیری و لذت ببری.
ما تمام اعضای کنگره ۶۰ آنچه را که خود به آن ایمان راسخ داریم به بندگان تسلیم خداوند اهدا می‌نماییم. فرمانی را اجرا می‌کنیم که باید اجرا بشود.
خواص حتی از جزییات بدن خویش می‌دهند، این انفاق‌های متعدد که با جسم ظاهری انجام می‌شود نهایت گذشت و صبر انسان است، تا از خود نگذری به خود نمی‌رسی. موقع مرگ چیزی از ما کاسته نمی‌شود و فقط صفات خوب و بد با ما می‌ماند؛ حتی اگر اعتیاد داشته باشیم با ما می‌ماند. مرگ تغییر فیزیکی است. اگر خوبی دیگران را بخواهیم در همین دنیا خداوند برایمان حساب می‌کند. غم‌ و اندوه‌ همیشه سر چشمه بدی‌ها نیستند. شما حرکت کنید و کاری به تقدیر نداشته باشید. غم و اندوه‌ باعث می‌شود که ما امتحان شویم و یاد بگیریم.برای این که نیروهای منفی را دور کنیم شرط آن پرهیزکاری و پرداختن به ارزش‌ها می‌باشد.

به قلم: همسفر گلناز راهنمای لژیون هفدهم
ویرایش و ارسال: همسفر اکرم رهجوی همسفر زهرا راهنمای لژیون هفتم
رابط‌خبری: همسفر زهرا راهنمای تازه‌واردین
همسفران نمایندگی صالحی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .