English Version
English

کار راهنما بسیار ارزشمند است

کار راهنما بسیار ارزشمند است

جلسه چهارم از دوره اول کارگاه‌های آموزش خصوصی کنگره ۶۰ ویژه همسفران نمایندگی جواد با استادی ایجنت گروه خانواده همسفر ریحانه، نگهبانی همسفر نسرین و دبیری همسفر لیلا با دستور جلسه «هفته راهنما» در روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

«آنچه باور است محبت است و آنچه نیست، ظروف تهی است. دوستان تنها پیوند محبت ما را به هم متصل نگاه خواهد داشت». خدا را بسیار شاکرم که یک‌بار‌ دیگر این سعادت نصیب من گردید تا بتوانم روی ماه تک‌تک شما عزیزان را ببینم.

خب! همان‌طور که‌ می‌دانید دستور جلسه این هفته با بقیه دستور جلسه‌ها فرق می‌کند، چون‌ دستور جلسه این هفته در مورد جشن راهنما است، بنابراین مقداری در مورد راهنما صحبت می‌کنم و سپس از مشارکت شما عزیزان استفاده می‌کنم.

همان‌طور که‌ می‌دانید ساختار کنگره ۶۰ مثل بقیه سازمان‌ها نیست، بلکه یک ساختار معکوس است؛ یعنی اگر ساختار بقیه سازمان‌ها هرمی است، ساختار کنگره ۶۰ مانند یک درخت است که از پایین شروع می‌شود. این توضیحات را برای تازه‌واردین و عزیزانی که تازه وارد کنگره شده‌اند می‌دهم تا متوجه بشوند که ساختار کنگره ۶۰ به چه صورت است.

ریشه این درخت، بنیان کنگره ۶۰ یا همان مؤسس کنگره ۶۰ جناب آقای مهندس هستند، تنه اصلی این درخت دیده‌بانان عزیز هستند، شاخه‌های اصلی مرزبانان و شاخه‌های فرعی این درخت راهنماهای شال آبی، شال نارنجی و راهنماهای تازه‌واردین عزیز هستند که امروز می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم. ممکن است که بگویند: چرا ما را ریشه یا شاخه اصلی این درخت نام‌گذاری نکرده‌اند؟ دليلش این است که میوه یک درخت در شاخه‌های فرعی قرار دارد؛ بنابراین کار یک راهنما هم تربيت رهجو است. درواقع به فرموده جناب آقای مهندس: «راهنماها مانند کارخانه‌های تولیدی هستند»، البته این فقط یک تشبيه است. شکوفه‌های این درخت نیز تازه‌واردین هستند؛ اتفاقاً الآن هم فصل شکوفه‌ها است و همه می‌دانید که ممکن است که شکوفه‌ها با یک نسیم آسیب ببینند؛ بنابراین وقتی‌که تازه‌واردین وارد کنگره می‌شوند، مانند این شکوفه‌ها بخش مهم کنگره ۶۰ محسوب می‌گردند، به همین دلیل توسط راهنمای تازه‌واردین سه جلسه مشاوره می‌شوند و تا حدودی با صورت‌مسئله اعتیاد آشنا می‌شوند و بعد با حس خودشان وارد لژیون‌هایی می‌شوند که راهنماهای این لژیون‌ها شال نارنجی بر گردن خود دارند. اکنون‌که این شکوفه‌ها وارد لژیون شال نارنجی شده‌اند، می‌خواهند تبدیل به میوه بشوند.

البته این شکوفه‌ها آن‌قدر حساس و شکننده هستند که با آموزش‌های ناب راهنما ذره‌ذره تبدیل به میوه می‌شوند به همین دلیل است که می‌گویند: یک راهنما در کنگره مسئولیت خیلی بالایی دارد. درواقع کار یک راهنما تربیت رهجو است، پس باید حواسش باشد که چه رهجویی پرورش می‌دهد. رهجویی که فرمان‌بردار و مطیع است یا رهجویی که مرتب در حال شکوه و شکایت است؛ بنابراین موقع امتحانات شاید چندین هزار نفر برای دريافت شال نارنجی ثبت‌نام می‌کنند؛ اما از این چندین هزار نفر شاید بیست درصد قبول شوند و باید از فیلترهای سختی عبور کنند؛ بنابراین راهنما با آموزشی که منتقل می‌کند، می‌تواند این میوه را تبدیل به یک میوه شيرين کند و یا می‌تواند این میوه را تبدیل به یک میوه تلخ کند. البته این قضیه بستگی به خوراکی دارد که راهنما به رهجویش می‌دهد.

وظیفه رهجو این است که وقتی وارد لژیون می‌شود، تسلیم محض راهنما شود. البته به فرموده جناب مهندس یک راهنما نمی‌تواند به رهجویش بگوید که مثل تاکسی‌سرویس من باش یا فلان کار را برایم انجام بده، خیر! چون کار ما درمان اعتیاد است؛ بنابراین وقتی‌که یک رهجو می‌آید و داخل لژیون می‌نشیند، ذره‌ذره خوراک را از راهنما دريافت می‌کند و به یک میوه شیرین تبدیل می‌شود، پس در اینجا ما متوجه می‌شویم که کار یک راهنما چقدر ارزشمند است؛ چون کارش هدایت انسان‌ها است، حتی در کلام‌الله شریف هم آمده که انجام چنین کاری احیای انسان‌ها است، چه مسافر و چه همسفر فرقی نمی‌کند. همان‌طور که همه می‌دانیم، همسفران تخریب بیشتری نسبت به مسافران دارند و با حضور در کنگره ذره‌ذره از ظلمت بیرون می‌آیند و رشد پیدا می‌کنند و سرشان از باغ بیرون می‌زند. رهجو باید تسلیم محض و گوش‌به‌فرمان راهنما باشد؛ اگر راهنما می‌گوید: سی‌دی بنویس، باید رهجو بگوید: چشم، اگر می‌گوید: به جایگاه‌ها احترام بگذار، باید بگوید: چشم، درست است که راهنما از روی عشق و پیوند محبت کارش را انجام می‌دهد و به خاطر عصاره محبتش از جان و مال و وقت خود می‌گذرد، ولی من رهجو باید به خاطر آموزش‌هایی که دریافت کرده‌ام، تشکر کنم. تشکر می‌تواند در سه سطح زبانی، قلبی و عملی باشد. ان‌شاءالله که امروز بتوانیم به بهترین شکل ممکن از راهنمای عزیزمان تشکر و قدردانی کنیم. البته راهنما منتظر دریافت کادو نیست، ولی الآن موقع این است که آموزش‌ها را کاربردی کنم و کلاه خودم را قاضی کنم که او چه زحماتی را برای من کشیده است.

در ادامه، مراسم تقدیر از راهنمایان گروه خانواده برگزار شد. تصاویر این روز زیبا تقدیم نگاه مهربان شما:

مرزبانان کشیک: همسفر الهه و مسافر مسعود
تایپ: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر راضیه (لژیون سوم)
ویراستار: همسفر معصومه رهجوی راهنما همسفر آرزو (لژیون دوم)
عکس: مرزبان خبری، همسفر مهری و همسفر نجمه رهجوی راهنما همسفر آرزو (لژیون دوم)
ارسال: راهنمای تازه‌واردین، همسفر حمیده
همسفران نمایندگی جواد

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .