English Version
English

کار راهنما در کنگره60 فراتر از معلمی است

کار راهنما در کنگره60 فراتر از معلمی است

سومین جلسه از دوره اول کارگاه‌های آموزش خصوصی ویژه همسفران کنگره ۶۰، نمایندگی نائین با دستور جلسه «هفته راهنما» با استادی ایجنت گروه خانواده همسفر محبوبه، نگهبانی همسفر زینب و دبیری همسفر طیبه ساعت ۱۶:۰۰ در روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

همان‌طور که می‌دانید ما در کنگره ۶۰ چهار جشن داریم که نیمه اول سال، جشن راهنما و ایجنت و مرزبان و در نیمه دوم سال جشن همسفر و جشن دیده‌بان را داریم. خدمت استاد راهنمای کنگره ۶۰ آقای مهندس، خانم آنی بزرگ، خانم آنی کمان‌دار، خانم‌ شانی و استاد جهان‌بینی آقای امین و راهنمای خودم خانم زیبا و راهنمای مسافرم تبریک عرض می‌کنم و همچنین به همه راهنماها در سراسر شعب کنگره ۶۰ و تبریک ویژه دارم خدمت راهنماهای نمایندگی نائین که واقعاً خالصانه و صادقانه خدمت می‌کنند و ان‌شاءالله که در ادامه موفق باشند و شعبه ما روزبه‌روز روبه رشد باشد و تعداد لژیون‌ها بیشتر شود.

من ابتدا یک‌جمله‌ای را می‌خوانم که از زمان سفر اول این جمله خیلی به دلم نشست و همیشه آن را سرلوحه کار خود قرار داده‌ام. این جمله از آقای مهندس است که در صفحه پایانی جزوه راهنمایی نوشته‌شده: «کسانی که می‌خواهند برای رهایی مصرف‌کنندگان مواد مخدر اقدام نمایند و یا خود از اعتیاد رها شوند لازم است صبر ایوب، مهر و گذشت رسول خدا، عدالت علی و شجاعت حسین را همیشه مدنظر قرار دهند تا موفق گردند؛ در غیر این صورت به دنبال کار دیگری بروند؛ چون این‌کاره نیستند.»

این جمله آقای مهندس را باید واقعاً با طلا بنویسیم و سرلوحه کار خود قرار دهیم. خودم را می‌گویم؛ من راهنما باید سرلوحه کار خودم قرار دهم که چقدر کار یک راهنما مهم و سخت است و در عین سخت بودن، بسیار شیرین و لذت‌بخش هم است؛ یعنی کسانی که راهنما هستند با تمام وجودشان درک می‌کنند که من الان چه می‌گویم، آن حس راهنما بودن و اینکه بخواهی چند نفر را از آن تاریکی خارج کنی بسیار شیرین و لذت‌بخش است.

جایگاه راهنمایی در کنگره ۶۰ فراتر از جایگاه استاد و معلم است. آقای مهندس هرسال در هفته معلم، هفته راهنما را هم قرار داده‌اند. وقتی یک نفر می‌خواهد در کنگره ۶۰ راهنما شود باید از یازده خان عبور کند؛ یعنی یک تازه‌وارد وقتی وارد کنگره ۶۰ می‌شود تا راهنما شود و شال را از دستان آقای مهندس دریافت کند باید مراحلی را بگذراند. یک راهنما زمانی که می‌خواهد به رهجوهای خود آموزش دهد و آن‌ها را از تاریکی خارج کند که آقای امین می‌گویند: «خود راهنما هم یک نیمه‌تاریک دارد و وقتی می‌خواهد آن رهجو را از تاریکی خارج کند کارش خیلی سخت است که بخواهد دست رهجو را بگیرد و خودش وارد تاریکی‌های رهجو نشود».

یک راهنما نباید مواظب رهجو باشد که بگوید این کار را بکند یا این کار را نکند؛ زیرا در واژه راهنما گنجانده‌شده است که راهنما؛ یعنی کسی که نشان‌دهنده راه است و کارش سخت است که دست رهجو را بگیرد و کنارش باشد تا از گذرگاه‌های سخت عبور کند. کار راهنما در کنگره 60 فراتر از معلمی است، چون معلمی بااینکه باارزش است، ولی یک شغل است و در قبال آن شغل حقوق‌ دریافت می‌کنند؛ اما راهنما در کنگره ۶۰ نه مزدی دریافت می‌کند، نه توقعی از کسی دارد؛ او مزد معنوی دریافت می‌کند، زیرا به خودش خدمت می‌کند و از عصاره جان و وقت خود می‌گذرد تا به رهجویان کنگره ۶۰ خدمت کند و بعد از ۴ سال بتواند این امانت را که همان رهجو است تحویل کنگره بدهد؛ رهجویی که خدمتگزار و عاشق باشد.

آقای امین می‌گویند: «انسان برای رشد، نیاز به مربی دارد تا روح او تحت امر مربی باشد»؛ رهجویی که فرمان‌بردار باشد می‌تواند روحش قدرتمند شود و از تاریکی عبور کند. راهنما بعد از ۴ سال خدمت باید تجلیل شود و بایستی خودش با دست خودش نامه تجلیل خودش را بنویسد؛ این یک یوم‌الفصل است و جدا شدن از این جایگاه بسیار سخت است و راهنمایی که آموزش می‌دهد، باید برای ادامه درمان و آموزش خود، آموزش بگیرد.

امیدوارم تک‌تک شما این جایگاه را تجربه کنید و به این حس ناب دست پیدا کنید؛ زیرا باید با اشک شوق رهجو اشک بریزید و گاهی با ناراحتی او ناراحت بشوید، ولی به روی خود نیاورید. یک سفر اولی باید در سفر اول فرمان‌بردار خوبی باشد، سی‌دی بنویسد، نظم را رعایت کند تا به این جایگاه مقدس برسد. سلاح راهنما عشق، ایمان و محبت است. من یاد جمله‌ای در وادی چهاردهم افتادم: «عاشق را حساب با عشق است با معشوق چه حسابی دارد؟» راهنما کار خودش را می‌کند و لذت می‌برد و دوست دارد رهجو هم به حال خوش برسد.

غلام همت آن رند عافیت سوزم 
که در گداصفتی کیمیاگری داند

گوشه‌ای از مراسم تجلیل از راهنمایان گروه خانواده نمایندگی نائین تقدیم نگاه زیبای شما:

مرزبانان کشیک: همسفر بهار و مسافر عنایت
تایپ: همسفر اکرم رهجوی راهنما همسفر محبوبه (لژیون اول) و همسفر زینب رهجوی راهنما همسفر مینا (لژیون دوم)
عکاس: همسفر طیبه، مرزبان خبری
ویراستاری و ارسال: راهنمای تازه واردین، همسفر سمانه
همسفران نمایندگی نائین

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .