English Version
English

سیگار و جایگزینی

سیگار و جایگزینی

ما برای بشر، روی زمین وسایلی می‌سازیم تا آسایش بهتری به دست آورد؛ اما این وسایل، عده‌ای را از زمین به درجه پایین و عده‌ای را به درجه بالا می‌راند مطلبی که باز اینجا اشاره می‌کنند اینکه چرا خداوند چیزهای بد را خلق کرده است؛ مثلاً چرا شیطان یا تریاک را خلق کرد؟ خداوند به انسان نیرو و قدرتی به نام عقل داده‌ است که بسنجد که از چه چیزهایی باید استفاده کند و از چه چیزهایی استفاده نکند؛ چون وجود هر چیزی در زندگی الزامی است، بد استفاده‌کردن از آن تقصیر خداوند نیست. وجود شیطان هم الزامی است اگر لازم نبود خداوند خلق نمی‌کرد؛ چون خداوند شیطان را برای آزمایش انسان آفریده است، پس وجود او برای پیشرفت و تکامل لازم است.

هر چیزی که در طبیعت است ممکن است یک‌سری مزایا و یک‌سری معایب داشته باشد؛ بنابراین هر چه در طبیعت وجود دارد بستگی به انسان‌ها دارد که چگونه از آن‌ها استفاده کنند که به پایین‌ترین نقطه سقوط یا به بالاترین نقطه صعود کنند یا به‌عبارت‌دیگر هر چیزی باید در جایگاه خودش قرار بگیرد. بعضی مسائل غیرارادی هستند مثل سیل و زلزله که باعث نابودی بشر می‌شوند، برخی مسائل هم ارادی هستند. تلفات سیگار خیلی‌ بالاتر از زلزله و سیل است، اگر تلفات زلزله، سیل، سوانح رانندگی، سقوط هواپیما، غرق‌شدن کشتی، خودکشی‌ها، قتل، بیماری‌ها و... را حساب کنید به‌اندازه سیگار نمی‌رسد؛ یعنی تلفات سیگار از جمع همه این‌ها بیشتر است.

به همین دلیل جلوی تلفات سیگار در جهان گرفته‌ شد؛ چون تلفات سیگار از تریاک هم بالاتر است. سیگار یک مخرب و دخانیات بسیار درجه بالا است. سیگار درگذشته شیوع زیادی داشت که بعدها گفتند سیگار خطرهای زیادی دارد، ازجمله برای حنجره ضرر دار‌د. ابتدا روی پاکت‌های سیگار عکس‌های لاغر و ضعیف بود و بعد عکس آدم‌های خیلی قوی و خشن استفاده می‌کردند و پیامشان این بود که آدم‌هایی که قوی هستند می‌توانند سیگار بکشند که این نیز یک روش دیگر برای تبلیغ سیگار بود. اگر در قسمت کالبدشکافی بروید و ریه شخصی که سیگار نمی‌کشد شفاف و صورتی رنگ است؛ ولی ریه فردی که سیگار مصرف می‌کند کثیف و مانند قیر بوده و دوده گرفته است.

زمانی که ریه به این صورت دربیاید اکسیژن کافی به سلول‌ها نمی‌رسد، ایمنی بدن از بین می‌رود و بدن در مقابل بیماری‌ها نمی‌تواند سازندگی لازم را انجام بدهد و این افراد زودتر به انواع و اقسام بیماری‌ها دچار می‌شوند، ازجمله سرماخوردگی. در مورد درمان سیگار باید بدانیم که از نظر فیزیولوژی سیگار با بدن ما چه‌کار می‌کند؛ چون از نظر پزشکی بارها شنیدیم که می‌گویند سیگار باعث سکته می‌شود. چرا وقتی فردی که سیگار می‌کشد، اگر آن را قطع کند مضطرب بوده و تا شش‌ماه عصبی است و نمی‌تواند حرف بزند و هروقت فرد سیگاری را ببیند دوست دارد سیگار بکشد؟ پاسخ اصلی این است که در سیگار هم مانند مواد مخدر عملیات جایگزینی انجام می‌شود.

تنباکو ماده‌ای به نام نیکوتین دارد که از سد خونی مغز عبور می‌کند، وارد سیستم مغز می‌شود و چون ما در مغز چیزی شبیه نیکوتین داریم، جایگزین آن می‌شود و باعث آرامش و آسایش می‌شود. وقتی شخص سیگار می‌کشد نیکوتین جایگزین می‌شود و جز بافت بدن می‌شود، اگر سیگار نکشد نیکوتین در مغز کم می‌شود و دائماً در حال پریشانی و پرخاشگری است، پس علت اصلی و اساسی اعتیاد عملیات جایگزینی است. برای خارج‌کردن جایگزین فقط یک راه است، اینکه ذره‌ذره چیزی را جایگزین کنید تا سیستم به حالت اصلی برگردد و برای جایگزین‌شدن و خارج‌کردن آن حداقل ۱۰ ماه وقت لازم است. درمان سیگار باید در سه قسمت جسم، روان و جهان‌بینی انجام بگیرد.

اگر کسی بخواهد سیگار را درمان کند ابتدا باید ریشه یا همان جهان‌بینی درمان بشود؛ یعنی فرد از نظر تفکرات و اندیشه به بیداری و هوشیاری برسد که سیگار برای او یک اثر بسیار مخرب دارد و او هر روز با دست خودش به بدنش زهر وارد می‌کند. کلیدی‌ترین نکته در درمان اعتیاد بازه زمانی است و در بازه زمانی کوتاه نتیجه‌ای به دست نمی‌آید. مهم‌ترین عنصری که برای ما مهم است نیکوتین است که بدن به آن نیاز دارد و ما نمی‌توانیم یک‌دفعه آن را قطع کنیم و این روشی که در کنگره داریم کاملاً علمی است. به سه روش می‌توانیم نیکوتین را به بدن برسانیم: آدامس نیکوتین، قرص نیکوتین و برچسب نیکوتین که سه‌ماهه و شش‌ماهه است. استفاده از آدامس نیکوتین بهتر است زمانی که سیگار را درمان می‌کنید تازه متوجه می‌شوید به چه بیداری رسیده‌اید و مرتکب چه اشتباه بزرگ و عظیم بوده‌اید که خود تا الان متوجه آن نبوده‌اید.

نویسنده: همسفر نوشین رهجوی راهنما همسفر ریحانه (لژیون سوم)
رابط خبری: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر ریحانه (لژیون سوم)
ویراستاری و ارسال: همسفر مریم رهجوی راهنما همسفر سمیه (لژیون ششم)
نمایندگی همسفران شمس

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .