English Version
English

خدمت خالصانه و بدون چشم‌داشت از مهم‌ترین ویژگی یک راهنما

خدمت خالصانه و بدون چشم‌داشت از مهم‌ترین ویژگی یک راهنما

قبل از هر چیز هفته راهنما را به بنیان نگهبان کنگره۶۰، سرکار خانم آنی، اولین راهنما گروه خانواده و راهنمای راهنمایان همسفر، تمامی راهنمایان ارجمند کنگره۶۰، مسافران و همسفران تبریک عرض می‌کنم. استاد سردار در کتاب عبور از منطقه۶۰ درجه زیر صفر می‌فرمایند: «ما برای آموزش و خدمت قدم به حیات نهاده‌ایم، ابتدا آموزش و سپس خدمت درست انجام دهیم.» 

راهنمایان کنگره۶۰ آموزش می‌بینند و آموزش داده و خدمت می‌کنند. اگر خوب‌ دقت‌ کنیم، می‌بینیم که حضور و فعالیت در حوزه اعتیاد و مواد مخدر و سروکار داشتن با مصرف‌کنندگان مواد مخدر و تلاش در جهت رهایی آنان کار ساده‌‌‌‌ای نیست یا به تعبیر دیگر کار هر کسی نیست. روش کار راهنما بر اساس محبت، عشق و ایمان است که هم به راهنما و هم به رهجو انگیزه حرکت و تلاش بیشتر می‌دهد. راهنما باید طبق قوانین و ضوابط کنگره۶۰ تدریس را بر اساس مجموعه‌ سی‌دی‌ها، کتاب‌ها، مقالات و نوشتارها در لژیون ارائه دهد. در رابطه با پذیرش رهجو هیچ اجباری در کار نیست؛ زیرا انتخاب راهنما براساس حس رهجو انجام می‌پذیرد. راهنما باید با مشارکت دادن رهجو در لژیون به افکار او پی برده و برای آموزش، دیدی تازه نسبت به او پیدا کند.

وظیفه‌ راهنما آموزش و وظیفه‌ رهجو فرمانبرداری و احترام است. اگر آموزش‌ها طبق اصول کنگره پیش نرود یا روابط راهنما و رهجو از روی رفاقت باشد کنگره از مسیر خود خارج شده و هدف مورد نظر تحقق نمی‌‌گیرد. راهنما فردی آموزش‌ دیده در کنگره۶۰ است که‌ در بدو ورود به‌عنوان مسافر و همسفر وارد کنگره شده و بعد‌ از حداقل ۱۰ماه که سفر خود را به پایان رسانیده و به تعادل جسمی و روانی رسید، وارد سفر دوم شده و با گذراندن مراحلی به عنوان راهنما موفق به دریافت شال نارنجی راهنمایی می‌شود. راهنما توقع هیچ اجر و مزدی در مقابل آموزش‌های ‌ارائه شده ندارد؛ زیرا او معتقد است اَجر و پاداش او همان رهایی است و البته برکتی که از خدمت در زندگی او جاری می‌شود.

کسانی می‌توانند بیماری اعتیاد را درمان کنند که علاوه بر تجربه در این زمینه، آموزش‌های لازم و تخصصی در زمینه اعتیاد را فراگرفته تا بتوانند در درمان و رهایی نقش خود را به درستی ایفا کنند. راهنما نقش راهنمایی و انتقال اطلاعات و آموزش را همراه با رعایت اصول اخلاقی بر عهده دارد. زمانی که راهنما خالصانه و عاشقانه آموزش دهد و رهجو با فرمانبرداری کامل اطاعت کند، رشته‌ای از علاقه و محبت بین آن‌ها پدید می‌آید که پایه و اساس الگوبرداری رهجو از راهنما می‌شود. زمانی که یک فرد درگیر بیماری اعتیاد می‌شود درواقع غرق در تاریکی‌ها و ناامیدی‌ها شده و زمانی‌ که در کنگره به درمان می‌رسد و آرزوی دیرینه‌ خود را برآورده‌ می‌بیند، خود را ملزم به جبران این عمل بزرگ می‌داند و عزم خود را جزم کرده تا بتواند سهم کوچکی در رهایی افراد بیمار داشته و این لذت را از آن‌ها دریغ نکند.

مهم‌ترین ویژگی یک راهنما خدمت خالصانه و بدون چشم‌داشت است. خدمت خالصانه همراه با تلاش‌های پیوسته، خود می‌تواند یکی از اعجازهای کنگره۶۰ باشد؛ چراکه پایه و اساس کار بر مبنای عشق، ایمان و محبت بلا‌عوض است. از دیگر ویژگی‌های راهنما مجهز بودن به تجربه، علم و آگاهی در زمینه‌ اعتیاد است. وظیفه‌ اصلی راهنما آموزش است، بنابراین راهنما با جذب رهجو و تشکیل لژیون به امر آموزش می‌پردازد. رهجو پس از سه جلسه حضور در لژیون تازه‌واردین می‌تواند راهنما خود را انتخاب کرده و وارد لژیون شود. نقش راهنما در سفراول بسیار مهم است، بدون راهنما و‌ حضور رهجو در لژیون، موفقیت در سفراول امکان‌پذیر نیست؛ البته راهنما نمی‌تواند نقشی در جذب رهجو داشته باشد و نباید برای تشکیل لژیون عجله کند. راهنما باید مرتب و بدون تأخیر در لژیون حضور داشته تا رهجو بتواند با خیال راحت و اعتماد کامل آموزش‌ها را دریافت کند. راهنما باید ظاهری آراسته و مرتب داشته باشد و این یکی از عوامل جذب رهجو می‌باشد.

تایپ: همسفر بتول رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون دوم)
ویرایش و ویراستار: همسفر بیتا رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون سوم)
تصویرگر: همسفر فاطمه (ج) رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون چهارم)
ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر الهه
همسفران نمایندگی ملاصدرا (نیک‌آباد)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .