English Version
English

گروه خانواده- اگر عشق نباشد، آموزشی صورت نمی‌گیرد

گروه خانواده- اگر عشق نباشد، آموزشی صورت نمی‌گیرد

هفته راهنما را در راس به بنیان کنگره ۶۰ آقای مهندس، استاد امین و خانم آنی بزرگوار تبریک می‌گویم. راهنمایان کنگره ۶۰ آموزش می‌بینند، آموزش می‌دهند و خدمت می‌کنند. اگر خوب دقت کنیم می‌بینیم که حضور و فعالیت در حوزه اعتیاد و مواد مخدر و سر و کار داشتن با مصرف‌کنندگان مواد مخدر و تلاش در جهت رهایی آنان کار ساده‌ای نیست یا به تعبیر دیگر، کار هرکسی نیست. دوستی می‌گفت: اگر دقت کنیم خیلی از افرادی که در جامعه به‌ صورت غیر رسمی با مصرف‌کنندگان مواد مخدر سر و کار دارند، مثل فروشندگان داروهای گیاهی ترک اعتیاد و یا غیر متخصصینی  که کارشان ترک اعتیاد است، خودشان نیز بعضاً درگیر اعتیاد می‌شوند. وارد شدن به این حوزه خطرناک است و بدون تجربه کار ساده‌ای نیست.

مغناطیس اعتیاد بسیار قوی است و تأثیرناپذیر بودن در مقابل آن کار ساده‌ای نیست. راهنمایان کنگره ۶۰ به سلاح‌هایی مجهز هستند که با کمک آن‌ها می‌توانند به‌ راحتی در این حوزه فعالیت کنند. این سلاح‌ها همان عشق، عقل و ایمان است. سیستم ایکس آن‌ها به‌ طور کامل به تعادل رسیده است. تجربه رهایی و درمان قطعی اعتیاد است، تعادل جسم، روان و جهان‌بینی، علم و دانش اعتیاد، همه این ویژگی‌ها سلاح آن‌ها در حوزه درمان تلقی می‌شود. عاشق خدمت بلاعوض  و کمک به رهایی دیگران می‌باشند. بدون این عناصر نمی‌توان حضوری فعال و مؤثر داشت.

اگر تجربه اعتیاد و رهایی از آن نباشد، مصرف‌کننده مواد مخدر  را نمی‌توان درک کرد. نمی‌توان آن‌ طور که باید با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. باید علم، دانش، شناخت اعتیاد و انسان را داشته باشد. نمی‌توان او را راهنمایی کرد که به درمان برسد. اگر عشق نباشد، آموزشی هم صورت نمی‌گیرد. بدون عشق اصلاً نمی‌توان برای کمک به رهایی مصرف‌کنندگان مواد مخدر کاری کرد و حرکتی کرد. این‌ها نمای کلی از جایگاه بلند و رفیع راهنما است.

راهنما کارش راهنمایی افراد برای خروج از تاریکی و جهنم اعتیاد و ورود به روشنایی است. درک این جایگاه کار ساده‌ای نیست. اگر حرمت بین راهنما و رهجو، معلم و شاگرد از بین برود نه راهنما خواهد ماند و نه رهجو. جایگاه راهنما جایگاه مربی است و بر همه ما واجب و ضروری است که جایگاه راهنمای خود را محترم بشمارند. کسی که یک‌ نفس را احیا می‌کند، گویی تمام نفوس را احیا کرده است. راهنما زندگی بخش است و امید را در دل تک‌تک انسانهایی که غرق در تاریکی و ظلمات بوده‌اند زنده می‌کند.  راه و رسم زندگی را به هم نوعان خود می‌آموزد. راهنما، یعنی بخشش برای حال خوش، برای زندگی بهتر. راهنما‌ بر اساس عشق، ایمان و محبت خدمت می‌کند و با پیوند محبتی که بین آن‌ها برقرار می‌شود، نیروی محرکه برای رفتن به سوی هدف نهایی محقق می‌شود. قدردانی از تلاش و محبت راهنما کار ساده‌ای نیست. إن‌شاءالله مزد خدمت آن‌ها برکت و سلامتی باشد و در زندگی آن‌ها ‌پیوسته جاری.

شکرگزاری شکلهای گوناگونی دارد. خواه این شکرگزاری در برابر خداوند باشد، خواه در برابر مخلوقی که وسیله این کار قرار گرفته؛ زیرا حق شکر گزاری خداوند این است که از کسی که آن نعمت به دست او جاری شده است تشکر کنید. این نوع شکرگزاری در ادبیات محاوره‌ای ما به عنوان تشکر و قدردانی نامیده می‌شود. تشکر از کسانی  که به ما خدمتی کرده‌اند و یا واسطه نعمتی شده‌اند؛ زیرا تشکر از دیگر انسانها، تشکر از خالق تلقی می‌شود و کسی که در این امر ناتوان باشد شکر گذار خدا نیز نمی‌تواند باشد. تشکر و قدردانی به سه شکل معمولا بروز می‌کند.۱_ تشکر و قدر شناسی قلبی، یعنی تصور و یادآوری درونی. ۲_ تشکر و قدر شناسی زبانی، یعنی باز گویی در مقام تشکر. ۳_ تشکر و قدر شناسی رفتاری یا عملی که با بخشش و گذشت جلوه می‌کند.

رابط خبری و نویسنده: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر غزاله (لژیون دوم)
عکس: همسفر منیره، مرزبان خبری
ویراستاری و ارسال: همسفر زهره رهجوی راهنما همسفر شهناز (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی صفا‌دشت

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .