English Version
English

راهنما یعنی الگو، نشان دهنده راه

راهنما یعنی الگو، نشان دهنده راه

راهنما در کنگره ۶۰، به فردی گفته می‌شود که بعد از قطع مصرف مواد مخدر و رسیدن به رهایی و به تعادل رسیدن شهر وجودی‌اش، شامل جسم و روان و جهان‌بینی آموزش‌های کنگره ۶۰ را گذرانیده و بعد از قبولی در آزمون‌ها و مصاحبه و امضای پیمان کمک راهنمایی و با اخذ نمره انضباط از مرزبانان و تأییدیه تربیت‌بدنی و دیده‌بانان، موفق به کسب دریافت شال نارنجی گردیده است.

راهنما یعنی یک الگو، نشان‌دهنده راه یعنی چراغ، کسی که سرشار از تجربه و آگاهی است. تجربه‌های تلخ‌وشیرین، شاید ویران‌ترین ویرانه و در حال حاضر بهترین سازه و پایه است. کسی که می‌شود به او تکیه کرد و زندگی خود را به او سپرد که امین و مورد ستایش است.

یک بنای بسیار زیبا و دلنواز که با او می‌شود آرامش گرفت. فقط با او می‌توان راحت بود و ساعت‌ها درد دل کرد، بدون این که خم به ابرو بیاورد. داشتن چنین نعمتی یعنی این که خداوند حواسش بیش از اندازه بهت است. باید عاشق باشی که بتوانی تلاش کنی و خدمت کنی.

مفهوم راهنمایی به دوش کشیدن رهجو نیست، مواظبت لحظه‌به‌لحظه از رهجو نیست؛ بلکه رهجو چگونه حرکت‌کردن با توان و نیروی خود و همچنین مواظبت از خود و حرکت در مسیر صحیح را از راهنما می‌آموزد.

راهنما هرآنچه را که آموخته و هرآنچه را کسب کرده است در فر آیند راهنمایی به رهجو منتقل می‌کند. راهنما یعنی حرمت، احترام، محبت، علم و دانش و تجربه. از دیدگاه دیگر راهنمایی در کنگره ۶۰ پرداخت زکات رهایی است.

شناخت انسان یکی دیگر از محورهای اصلی و اساسی آموزش و اساس کار کنگره است که بر مبنای مثلث عشق و عقل و ایمان بنا نهاده شده و راهنمایان کنگره ۶۰ را نیز مسلح به این سلاح گردانیده. دراین‌بین عشق، قوی‌ترین موتور حرکت و انگیزه‌ای است که انسان را به حرکت وامی‌دارد.

در سی دی ایمان گفته شده است: چیزی که باعث شده راهنمایان با نیروی زیاد در کنگره خدمت کنند عشقی است که پشت همه این کارها است. عشق باعث این جنبش و حرکت می‌شود. این عشق از ایمان نشئت می‌گیرد و ایمان یعنی تجلی نور خدا در انسان.

استاد امین می‌فرمایند: «اگر انسان چیزهایی را که به دست آورده با تمام وجودش احساس کند و همیشه به یادش باشد، یعنی بیدار است در غیر این صورت در خواب است.»

شکر در لغت به معنای تصور نعمت در ذهن و اظهار آن در گفتار و کردار است؛ لذا لازم است بعضی وقت‌ها اعمال و رفتارمان را حسابرسی کنیم و ببینیم چه‌کار کردیم کجا بودیم و کجا هستیم و چه نعمت‌هایی به دست آوردیم و این‌ها حاصل تلاش‌های چه کسانی بوده و وظیفه ما در قبال آن چیست؟ یقیناً دریافت و پرداخت‌های ما با هیچ ترازویی میزان نیست تنها کاری که می‌توانیم بکنیم خدمت‌کردن است و تشکرکردن از راهنمایان در واقع خدمتی است که به خود با انجام‌وظیفه‌مان انجام می‌دهیم.

منابع: سایت کنگره ۶۰. جزوه راهنما و راهنمایی. سی دی ایمان
نویسنده: همسفر سمانه رهجوی راهنما همسفر رؤیا
رابط خبری: همسفر هستی رهجوی راهنما همسفر رؤیا (لژیون یکم)
ویراستاری: همسفر شهرزاد رهجوی راهنما همسفر مرجان (لژیون پنجم)
ارسال: همسفر معصومه رهجوی راهنما همسفر راضیه (لژیون دهم)
همسفران نمایندگی ابوریحان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .