English Version
English

گنج درون

گنج درون

در سی‌دی اشراق جناب مهندس، سخنان خود را با این جمله آغاز می‌نمایند " حوضی که لجن و یا آب بسیار تیره و کثیف داشته باشد، با حوض بسیار تمیزی که از چشمه‌ای روان سیراب می‌شود فرق بسیار دارد ". این دقیقاً تمثیلی از ما انسان‌ها است که بین کدام حوض‌ها قرار داریم؛ حوضی که آب بسیار تیره و کثیف دارد یا حوضی که بسیار تمیز است و از چشمه‌ای روان سیراب می‌شود. مثال دیگری که آقای مهندس می‌زنند این است که چشم به‌جز خودش همه‌چیز را می‌بیند، یعنی اینکه انسان تمام بدی‌های اطرافیان خود را می‌بیند، اما بدی‌های خود را نمی‌بیند.

جناب مهندس در ادامه می‌فرمایند: یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های یک انسان خوب، خلق‌و‌خوی او است، مانند حضرت محمد (ص) که در داشتن خلق‌و‌خوی خوب، نمونه بی‌بدیل آفرینش است. انسانی که خلق‌و‌خوی خوب دارد، با همه انسان‌ها برخورد ملایم دارد و همه انسان‌ها را دوست دارد و تا زمانی که انسان‌ها را دوست نداشته باشد، خلق‌و‌خوی خوبی نخواهد داشت و برای اینکه انسان‌ها را دوست داشته باشد باید فهم، شعور و آگاهی او بالا رفته باشد. پس لازمه داشتن اخلاق نیکو دوست داشتن انسان‌ها و داشتن فهم و شعور است تا بدانیم که اگر انسانی اشتباه کرد، این جز سرشت او است، چون اگر اشتباه را انجام ندهد به تکامل نمی‌رسد تا از این مرحله گذر کند.

اتفاق‌های زیادی باعث می‌شود تا حوض درون ما تیره و کدر شود مثل؛ دروغ گفتن، کم‌فروشی، قضاوت و سایر صفات ضد ارزشی. در ادامه جناب مهندس درباره اشراق توضیح می‌دهند که جهانی متفاوت از جهان ما است و در‌واقع، جهان نور است و ما می‌توانیم با اجرای فرامین الهی، حوض خود را از ناخالصی‌ها پاک نماییم و از جهان ظلمانی این دنیا، به سمت جهان نور رهسپار شویم و برای آنکه، از چیزی که می‌کاریم مطلوب‌ترین محصول را برداشت نماییم، بایستی در صراط مستقیم و مسیر ارزش‌ها باشیم.

تعیین مسیر ارزش‌ها و صراط مستقیم نیز بر عهده خداوند است و او است که این مسیر را مشخص می‌کند و مسیر حق را از مسیر نا‌حق متمایز می‌نماید زیرا مسیر حق مسیر الهی و مسیر نا‌حق مسیر شیطانی است. ایشان در ادامه تأکید می‌کنند که ما در کنگره ۶۰ سعی می‌کنیم که در مسیر درست که به آن ایمان راسخ داریم، به کسانی که می‌خواهند درراه درمان اعتیاد به نتیجه مطلوب برسند، کمک و راهنمایی نماییم و کسانی که در کنگره در حال خدمت هستند، جز خواص هستند زیرا از جان، مال و زمان خود می‌گذرند تا به همنوعان خودیاری برسانند.

آن‌ها به‌خوبی فهمیده‌اند که سیستم کائنات به چه‌شیوه‌ای، عمل می‌کند و درک کرده‌اند که تا از خود نگذری به خود نخواهی رسید؛ و نیک فهمیده‌اند که صفات انسان خواه این صفات خوب باشند و یا بد، بعد از مرگ نیز با او باقی خواهد ماند. حال اگر کار نیک و صفات پسندیده انجام داده باشیم، پاداش آن را دریافت خواهیم کرد و با انجام این اعمال شایسته بیشتر می‌توانیم نزد خداوند تقرب یابیم، پس می‌توان گفت انسان، هر آنچه بکارد همان را برداشت می‌نماید. جهان ما دارای دو قطب مثبت و منفی است و هر چیزی، بر مبنای ضد خودش تعریف می‌شود، مانند تاریکی در برابر نور و راستی در برابر دروغ تا هر انسانی به‌وسیله آن‌ها آزموده شود و درنهایت بتواند مسیر خیر و نیکی را بافهم و آگاهی خود انتخاب نماید.

غم‌ها و اندوه‌ها همیشه سر‌چشمه بدی‌ها نیستند، اگر امروز ما اندوهگین هستیم، نباید بگوییم این از بدبختی ما است، غم بزرگ، انسان را می‌تواند به دو درجه پایین و یا بالاترین مقام خاص الهی سوق بدهد، سبب مهم نیست، زیرا؛ بیشترین علت‌ها به خواست توانای مطلق صورت می‌گیرد. شخصی ور‌شکست ‌شده و دیگر نتوانسته به‌قول‌معروف از جای خود برخیزد و این غم او را به نابودی می‌کشاند، ولی فردی نیز بوده که همین اتفاق برای او رخ‌داده، ولی قوی‌تر و محکم‌تر به راه خود ادامه می‌دهد و به پیروزی برسد.

گنج داخل ویرانه است و در اعماق تاریکی‌ها است، انسان می‌تواند گنج درون خود را بیابد و به‌سوی نور حرکت نماید. پس درنهایت می‌توان این‌گونه برداشت کرد که مشکلات هر انسان بر مبنای ظرفیت او تعیین‌شده تا با حل آن‌ها در مسیر تکامل خود گام بردارد و حل این مشکلات پیش‌نیاز رشد هر انسانی در سیستم آفرینش است. قدر زمان را بدانید؛ چون زمان بسیار کوتاه و گذرا است، بسیار سریع می‌گذرد و باید از زمان حداکثر استفاده را ببریم و داده‌ها و نداده‌های خداوند را شکر کنیم.

تایپ: همسفر آسیه رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون چهار)
ویرایش: همسفر نسیم رهجوی راهنما همسفر مرضیه (لژیون دو)
عکس: همسفر مهدیه رهجوی راهنما همسفر زهره (لژیون یک)
ارسال: راهنما همسفر الهام
نمایندگی همسفران اردستان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .