English Version
English

گروه خانواده- گنج در درون ویرانه‌هاست، در باغ و گلستان نیست

گروه خانواده- گنج در درون ویرانه‌هاست، در باغ و گلستان نیست

خلاصه سی‌دی اشراق؛ به قلم همسفر فریبا

 یک‌حوض لجن که آب بسیار تیره و کثیف داشته باشد با حوض تمیزی که از چشمه بسیار روان سیراب می‌شود فرق بسیاری دارد‌. این تمثیل ما انسان‌هاست که کدام یک از این‌ حوض‌ها باشیم. آدم‌هایی که خلق‌وخوی خوبی ندارند، خودشان در عذابند درست مانند حوضی که آب تیره و کثیف دارد‌. این‌چنین افرادی خودبین، یک‌دنده، متکبر و خود‌بزرگ‌بین هستند این‌ها صفات زشت و زننده‌ای هستند‌‌؛ ولی برای خود شخص که منیت دارد، می‌گوید: جایگاه شخصیتی من فرق می‌کند‌. خلق نیکو؛ یعنی این‌که کسی بتواند با همه انسان‌ها صحبت کند و با همه برخورد ملایم داشته باشد و این احتیاج به دیپلماسی دارد‌. برای این‌کار؛ باید انسان‌ها را دوست داشته باشد تا خلق نیکو داشته باشد. باید فهم، شعور، آگاهی و دانایی بالا داشته باشد و با  شناخت بالا انسان‌ها را درک می‌کند‌. اگر انسان‌ها مرتکب اشتباه شدند، کوتاه می‌آید، از نقطه ضعف آن‌ها استفاده نمی‌کند و دنبال تنبیه آن‌ها نیست که با تنبیه هم کاری درست نمی‌شود‌.

کسی که دارای حوض پر از لجن است دروغگویی این حوض را بسیار لجن می‌کند دروغگویی در تمام جنایت‌ها، بدی‌ها و زشتی‌ها است، در واقع دروغگویی یک‌نوع کم‌فروشی و تقلب است و باعث می‌شود تمام صفت‌های بد انسان را به یک‌حوض پر از لجن که آب‌های تیره دارد تبدیل کند‌.
پس جهان ظلمانی، جهان فیزیکی است و ما اگر بخواهیم به آسایش و آرامش برسیم؛ باید این حوضی که داریم روان، تمیز و زلال باشد‌. مسائلی مثل دروغ، غیبت و قضاوت بیجا‌کردن به‌طور تمثیل گناه هست؛ ولی در عوض خود ما را خراب می‌کند، یعنی همه این‌ها تخریبش به خود ما برمی‌گردد و باعث می‌شود آن حوضی که زلال، تمیز و روان است تبدیل به یک‌حوض کثیف و پر از لجن شود‌. کسی که در مسیر منفی حرکت می‌کند و حوضش‌ تبدیل به آب کثیف و تیره می‌شود، بعد راه گم کرده می‌شود و به مقصد نمی‌رسد و مسیرش مشخص نیست که کجا برود.

وقتی‌که غم بزرگی برای کسی پیش می‌آید باعث نابودی و ویرانی شخص می‌شود، مثل زمانی‌که عزیزی را از دست می‌دهد و تا آخر عمر حسرت آن را می‌خورد و پیر می‌شود؛ ولی کسی دیگر، اگر این اتفاق برایش بیفتد می‌تواند این را برای خودش توجیه کند که چه کاری باید بکند. پس غم بزرگ می‌تواند انسان را به نابودی بکشاند یا می‌تواند انسان را به رستگاری بکشاند. گنج در درون ویرانه است در باغ و گلستان نیست در خرابه‌هاست‌. اگر ما یک مشکلی داریم، غمگین هستیم، در سختی و مشقت هستیم نباید بگوییم این مربوط به بدبختی و بیچارگی ماست می‌تواند باعث پیروزی و موفقیت ما بشود. اگر که  غم بزرگی دارید، صبر کنید و از تفکرات منفی‌تان فاصله بگیرید و نگویید: چرا مال من اینجوری شد؟ چرا بدبختیش مال من باشد؟ بگویید: تقدیر این بوده، خواست  این بوده‌است، زمان‌ دوام ندارد و خیلی سریع زمان می‌گذرد ما مثل شبنمی هستیم روی برگ گل، که با یک‌ذره تابیدن آفتاب، شبنم از بین می‌رود حالا گل چند روزی باقی می‌ماند‌. زندگی دقیقاً همین است؛ یعنی آنچنان سریع می‌گذرد که قدر این چیزی که الان هستیم را نمی‌دانیم و خیلی چیزهای دیگر که قدرشان را نمی‌دانیم. به‌قول آقای مهندس، داده‌ها و نداده‌های خداوند را شکر کنید زندگی ما بر اساس خواست، تقدیر و فرمان الهی است. آقای مهندس می‌فرمایند: من بارها گفته‌ام که با تقدیر کاری نداریم و برای این‌که خرافاتی نشویم اصلاً با تقدیر کاری نداریم، جلو بروید و تقدیر کار خودش را انجام می‌دهد. با وجود این‌که تقدیر نقش پررنگی دارد؛ ولی ما کاری باهاش نداریم اگر کار داشته باشیم هر اتفاقی بیفتد، می‌گوییم: تقدیر ما بوده است‌.

تهیه و ارسال مطلب: همسفر فریبا رهجوی راهنما همسفر حمیرا  (لژیون دوم )
همسفران نمایندگی بیستون

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .