English Version
English

کنگره گنجی گرانبهاست

کنگره گنجی گرانبهاست

جلسه هشتم از دوره سی‌وششم کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران کنگره ۶۰ ویژه نمایندگی عمان سامانی شهرکرد با دستور جلسه «وادی دوم (هیچ مخلوقی جهت بیهودگی، قدم به حیات نمی‌نهد؛ هیچ‌کدام از ما به هیچ نیستیم، حتی اگر خود به هیچ فکر کنیم.) و تأثیر آن روی من)» به استادی  همسفر ریحانه (مسافر نیکوتین) رهجوی راهنما ویلیام همسفر فرزانه ، نگهبانی همسفر الهه و دبیری همسفر رقیه در روز دوشنبه 3 اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

خداوند را شاکر و سپاسگزارم که این فرصت را به من داد که در کنار شما عزیزان آموزش بگیرم. پیشاپیش هفته راهنما را به جناب مهندس، بزرگ‌ترین راهنما کنگره60 و همچنین به همه راهنمایان در سراسر کشور و به‌خصوص راهنمایان شعبه عمان سامانی تبریک می‌گویم.

دستور جلسه امروز در مورد«وادی دوم؛ هیچ مخلوقی جهت بیهودگی، قدم به حیات نمی‌نهد؛ هیچ‌کدام از ما به هیچ نیستیم، حتی اگر خود به هیچ فکر کنیم.» است. همان‌طور که می‌دانیم وادی‌ها راه و روش درست زندگی کردن را به ما می‌آموزند.

وادی اول تفکر است؛ و شاه‌کلید تمام وادی‌ها است. اگر من نتوانم وادی اول را خوب درک کنم، نمی‌توانم بقیه وادی‌ها را درک و اجرا کنم. وادی اول به من می‌گوید: چگونه و به چه چیزهایی فکر کنم و در مورد چه چیزهایی نباید فکر کنم. درواقع تفکر با افکار فرق دارد. روی یک مسئله خاص، تفکر و تمرکز می‌کنم و هدف مشخصی را دنبال می‌کنم؛ ولی افکار، همان درگیری ذهنی است.

در وادی اول می‌گوید: اگر من در جهت صراط مستقیم حرکت کنم، نیروهای مثبت القاء می‌شوند و به من کمک می‌کنند و اگر در جهت منفی یا ضد ارزش‌ها حرکت کنم؛(فَعلهَمَها فُجورَها وَ تَقََواها) به خودم بستگی دارد. این‌که در کدام مسیر حرکت کنم؛ به‌طرف ارزش‌ها یا ضد ارزش‌ها. یا اگر انسان بخواهد به سمت تاریکی‌ها برود، باید گذرگاه‌های سختی را طی کند تا بتواند به روشنایی برسد؛ اما یک جرقه نور می‌تواند من را به روشنایی عظیمی هدایت کند و این لطف خداوند است که باید شامل حال من شود تا بتوانم از این گذرگاه‌های سخت با تلاش و کوشش عبور کنم و درنهایت تبدیل به یک انسان کار‌آزموده و رها بشوم.

لیسَ اِلا‌نسانَ اِلی ما سَعی یعنی؛ انسان چیزی نیست؛ جز سعی، تلاش و کوشش خودش که به سبب استقامت، تلاش و کوشش خودش و افزایش نقطه تحمل، می‌توانم از این گذرگاه‌های سخت عبور کنم و مشکلات را حل کنم.

در خیلی از سی‌دی‌ها آقای مهندس فرمودند: «مشکلات، لعنت خداوند نیستند؛ بلکه رحمت خداوند می‌باشند.» وجود مشکلات برای قوی‌تر شدن من هستندو این‌که چیزی را به من بیاموزند یا برای آزمایش و امتحان من هستند و بر اساس تقدیر و نامه پیشینی هستند که من با خودم آورده‌ام تا گذشته خودم را تصفیه کنم و بازگشت انجام بدهم.

پس درهرصورت مشکلات، رحمت خداوند هستند و نباید نا‌امید بشوم. این دستور جلسه خیلی برای من اهمیت داشت این‌که نباید گذشته خودم را فراموش کنم. من زمانی که وارد کنگره شدم در اوج نا‌امیدی بودم، مادرم را تازه ازدست‌داده بودم و متوجه شدم که در کنار یک مصرف‌کننده شیشه قرار دارم؛ ترس و وحشت عجیبی داشتم و در اوج ناامیدی بودم. خداوند راه کنگره را به من نشان داد.

از خانم نسرین راهنما عزیزم که خیلی در این زمینه به من کمک کرد تشکر می‌کنم، ایشان به من یاد‌آوری کردند کنگره، گنجی است که به شما داده‌شد ه و نباید فراموش کنی که با چه حالی وارد کنگره شدی؛ گنج کنگره را تو آسان به دست نیاورده‌ای که آن را راحت از دست بدهی.

این طبیعی است که انسان باوجود مشکلات در ناامیدی فرو برود؛ این بستگی به دانایی من دارد که چقدر در نا‌امیدی بمانم. هرچقدر دانایی من بالا برود، مدت‌زمان نا‌امیدی کوتاه‌تر می‌شود، چون توکل من بیشتر می‌شود؛ وقتی ناامیدی به سراغ من می‌آید، دانایی من کمتر خواهد شد؛ ناامیدی طبیعی است؛ نباید در آن فروبروم.

امید، درواقع نقطه مقابل ناامیدی است. همان‌طور که همه می‌دانید مولای متقیان حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: بزرگ‌ترین گناه، ناامیدی است. ما در مقابل ناامیدی باید راه‌حل درست را پیدا کنیم. درواقع میم مشکلات را برداریم و آن‌ها را برای خودمان تبدیل به شکلات کنیم و خودمان را قوی کنیم.

ناامیدی، یکی از اضلاع مثلث جهالت است؛ این مثلث سه ضلع دارد؛ ترس، ناامیدی و منیت. مقابل مثلث جهالت، مثلث دانایی قرار دارد که من می‌توانم با توجه به آموزش،تجربه و تفکر دانایی خودم را بالا ببرم. در آخر پایان شب سیه سفید است؛ این وادی ما را به امیدواری دعوت می‌کند و در پایان وادی آقای مهندس می‌فرمایند:

یوسف گم‌گشته بازآید به کنعان غم مخور
کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
ای دل غم‌دیده حالت به شود دل بد مکن
وین سر شوریده بازآید به سامان غم مخور...

مرزبانان کشیک: همسفر فاطمه و مسافر رسول
تایپ: همسفر نسیم راهنمای ویلیام و همسفر حکمیه 
عکاس خبری: همسفر زری رهجوی راهنما همسفر سودابه (لژیون چهارم)
ویراستار و ارسال: همسفر طاهره رهجوی راهنما همسفر آسیه (لژیون یکم)
همسفران نمایندگی عمان سامانی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .