English Version
English

لازمه ارتقا ظرفیت، کسب دانایی است

لازمه ارتقا ظرفیت، کسب دانایی است

سیزدهمین جلسه از دوره سیزدهم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی مسافران کنگره ۶۰ نمایندگی بیهقی سبزوار روزهای سه‌شنبه با استادی مسافر رضا؛ نگهبان مسافر حمیدرضا و دبیری مسافر قربان با دستور جلسه «ظرفیت؛ مسئولیت (قبله گم کردن)» در تاریخ ۱۴۰۳/۱/28 رأس ساعت 17 آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:
سلام دوستان رضا هستم یک مسافر؛ از نگهبان و دبیر و همچنین گروه مرزبان متشکرم که این فرصت رو به من دادند تا این جایگاه را تجربه کنم و آموزش بگیرم و خدمت کنم.
دستور جلسه ظرفیت، مسئولیت، قبله گم کردن، نق زدن و حاشیه است. اصولاً تمام هستی بر مبنای ظرفیت تقسیم‌بندی شده است و هر چیزی ظرفیت و پتانسیل مخصوص به خودش را دارد. مثلاً مایعات یک ظرفیت و پتانسیل مخصوص به خود دارند و همچنین گازها، جامدات؛ گیاهان دارای ظرفیت و پتانسیل مخصوص به خود هستند و به طبع ما انسان‌ها نیز هرکدام ظرفیت و پتانسیلی داریم. یک سری مایعات وجود دارند که حلال هستند و یک سری مسموم‌کننده‌اند. گازِ یک سری برای ما انسان‌ها مایع حیات هستند و بعضی کشنده هستند؛ و همچنین جانداران نیز هر یک خاصیتی دارند که با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال ببر دارای یک ظرفیتی هست شیر و پلنگ نیز دارای ظرفیت‌های دیگری هستند موش، مار، سگ، گربه هر یک دارای خواص و ویژگی منحصر به خود دارند و اطلاعات و آگاهی هر یک از این‌ها باهم متفاوت است و گیاهان نیز هر یک خواص و ظرفیت مخصوص به خود و متفاوت از یکدیگر دارند. مثلاً خواص و ویژگی‌های یک بوته بیابانی با یک درخت خرما متفاوت است و درواقع هر یک از این‌ها خودشان این ظرفیت را به وجود آورده‌اند و ظرفیت هر چیزی ریشه در نفس و ذات آن چیز دارد.
ما در کنگره آموخته‌ایم که نفس چیزی است که در ظاهر و باطن تعیین موجودیت می‌کند و با مرگ هم از بین نمی‌رود مثلاً یک سری حیوانات هستند که خوی درندگی دارند مثل ببر؛ شیر و پلنگ؛ و حیوانی مثل سگ خصوصیتی دارد که به صاحب خودش وفادار است و مجموع تمام خصوصیاتی که گیاهان و جانوران دارند در وجود ما هست و گویا ما از این مراحل گذر کرده‌ایم. ظرفیت انسان‌ها بر اساس دانش و آگاهی آن‌ها و کارکرد و تلاشی که آن‌ها کرده‌اند متفاوت است به‌طور مثال ظرفیت در بعضی از انسان‌ها به‌اندازه یک استکان است و بعضی به‌اندازه یک لیوان و یک سری دارای ظرفیت بیشتر؛ مثلاً به‌اندازه یک بشکه هست و یک سری به‌اندازه یک دریاچه و بعضی به‌اندازه یک دریا ظرفیت دارند لذا ظرفیت‌ها در انسان‌ها بسیار متفاوت است. برای رسیدن به هر چیزی باید ظرفیت مربوط به آن در ما به وجود آمده باشد یکی از این موارد سلامتی است و تنها پول و مقام نیست که نیازمند ظرفیت هست برای به دست آوردن سلامتی نیز باید ظرفیت آن باید در ما به وجود بیاید بعضی از انسان‌ها ظرفیت سلامتی را در خود ایجاد نکرده‌اند این ظرفیت در جهت ضد ارزش‌ها نیز می‌تواند در انسان ایجاد شود. مثلاً یک فرد با مصرف یک استکان عرق عربده‌کشی می‌کند درصورتی‌که یک استکان عرق در فرد دیگری به این اندازه اثرگذار نیست و فرد دیگری با کسب مقداری دانش و آگاهی این تصور را می‌کنند که دیگران باید به آن‌ها احترام بگذارند و بیش از همه می‌دانند و خودشان را گم می‌کنند این همان قبله را گم کردن است. حال برای بالا بردن ظرفیت خودمان باید چه‌کار کنیم؟ ظرفیت ما به‌یک‌باره قابل‌تغییر نیست بلکه باید با گذر زمان و کسب آگاهی و تجربه و آموزش و تفکر ذره‌ذره بالا برود و در این خصوص باید به مثلث تجربه، تفکر و آموزش توجه داشته باشیم.
وقتی ظرفیت در ما بالا رفت آنگاه استحقاق مسئولیت را پیدا می‌کنیم مسئولیت به معنای پاسخگو بودن است یعنی با توجه به مسئولیت که به ما داده می‌شود برای ما وظایفی نیز ایجاد می‌شود که ما باید در قبال آن‌ها به دیگران پاسخگو باشیم. اگر ظرفیت با مسئولیت تناسبی نداشته باشد به‌طوری‌که اگر ظرفیت فرد کمتر از مسئولیتی باشد که بر عهده می‌‌گیرد در کار خود دچار انحراف شده و از هدف دور می‌شود که این انحراف از هدف گم کردن قبله است. ما می‌توانیم با کمک مثلث تجربه، تفکر و آموزش ظرفیت را در خود ارتقا دهیم تا در هر جایگاهی که هستیم بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم درنتیجه هر فردی در هر جایگاهی باید ظرفیت آن جایگاه را در خود به وجود آورده باشد. مصرف مواد مخدر ظرفیت‌های زیادی را از فرد مصرف‌کننده می‌گیرید و با ورود به کنگره ۶۰ این ظرفیت‌ها به فرد برمی‌گردد.
خیلی ممنون که به صحبت‌های من گوش دادید.


بازدید مسئولین انضباطی دفتر مرکزی؛ از شعبه بیهقی سبزوار


عکاس: مسافر غلامرضا لژیون سوم
تایپ: مسافر محسن لژیون یازدهم
تنظیم: سایت بیهقی سبزوار

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .