English Version
English

هرکس باید مسئولیت و ظرفیت خودش را بشناسد.

هرکس باید مسئولیت و ظرفیت خودش را بشناسد.

دومین جلسه از دوره پنجاه و یکم سری کارگاه های آموزشی خصوصی ویژه همسفران حکیم هیدجی با دستور جلسه  «ظرفیت و مسئولیت (قبله گم کردن، نق زدن ، حاشیه)» با استادی راهنما همسفر مریم نگهبانی همسفر جمیله و دبیری همسفر ثریا مورخ ۲۶فروردین ۱۴۰۳ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

ابتدا خدای خودم را شکرگزارم و خیلی خوشحالم که در این جایگاه قرار گرفتم و می‌توانم خدمتگزار شما  عزیزان باشم. از آقای مهندس و خانواده محترمشان کمال تشکر را دارم که من را به این آرامش رساندند، تا بتوانم برای شما خدمتگزار باشم. از ایجنت و مرزبان‌های محترم سپاسگزارم، از راهنمای بسیار عزیزم خانم شهلا و تک تک راهنماها که از تک تکشان انرژی و آموزش می‌گیرم سپاس گزارم. اگر یکی از آنها حضور نداشته باشد واقعا دلم برایشان تنگ می‌شود از آنها خیلی سپاسگزارم که در مسیر آموزش‌ها هستند و من هم زیر سایه این عزیزان خدمت می‌کنم. خوشحالم که شما را صحیح و سالم می‌بینم  امیدوارم که نماز روزه شما عزیزان قبول باشد.در مورد دستور جلسه ظرفیت و مسئولیت (قبله گم کردن ، نق زدن ، حاشیه) است. دستور جلسه امروز چند بخش است اگر بخواهم در مورد هر کدام تعریف کوتاهی داشته باشم، مسئولیت از مسئول می‌آید، یعنی: کسی که بخواهد مسئولیت یک چیزی را به عهده بگیرد اول باید حد واندازه خودش را بشناسد ، توانایی خودش را ببیند که چقدر توانایی دارد،که بخواهد مسئولیت کاری را به عهده بگیرد. ظرفیت از گنجایش می‌آید، یعنی: اندازه وگنجایش هر کسی به اندازه ظرفیت خودش است. باید مسئولیت قبول کند اگر کسی به اندازه ظرفیت خودش مسئولیت قبول نکند واقعا به قول آقای مهندس فاجعه به بار می‌آید. مخصوصاً در کنگره اگر من شال راهنمایی دارم شال مرزبانی دارم شال ایجنتی دارم، نتوانم مسئولیتم را به نحو احسن انجام بدهم واقعاً ضرر خواهم کرد و  در کنگره فاجعه به وجود می‌آید. قبله گم کردن،قبله گم کردن یعنی مسیر راه را گم کرده باشیم چه زمانی انسان قبله گم می‌کند، وقتی من راهنما شدم سرم گیج می‌رود و هیچکس را قبول ندارم می‌گویم فقط من می‌توانم، منی که می‌آیم وارد کنگره می‌شوم و سفر اول تازه وارد هستم باید از همه جلوتر بدانم که من هیچ چیزی در مورد اعتیاد نمی‌دانم، و هیچ چیزی در مورد حل مشکلاتم نمی‌دانم، اگر من در مورد اعتیاد می‌دانستم که اعتیاد چه هست مسافرم وارد این اعتیاد نمی‌شد، و خودم می‌توانستم مشکلات خودم را حل کنم و دیگر نیازی به کنگره نبود.

منی که تازه واردم در کنگره نباید به کس دیگری بگویم که چه کارکند کدام یک راهنما را انتخاب کنند همه راهنماها آموزش می‌گیرند، مثل هم هستند و این مانده به خود رهجو که چطوری آموزش بگیرد و خودش را به رده‌های بالا برساند به رهایی برسد به شال‌های مختلف برسد. نق زدن کسی که وارد کنگره می‌شود و نق می‌زند ۷۰ درصد آموزش‌ها را نمی‌گیرد ،خودتان  ببینید رهجویی که نق می‌زند ۱۰۰ درصدآموزش‌ها را نگرفته که نق می‌زند، مدام در حاشیه است مدام مرزبان چه کار کرد ایجنت چه کار کرد کدام لژیون چه کارکردند ما چرا هیچ کاری نکردیم، کسی که نق می‌زند واقعاً در مسیر نیست ،اگر در مسیر آموزش‌ها قرار بگیرد نق نمی‌زند.

حاشیه ،ما از بزرگان به گفته آقای مهندس شنیدیم که کنگره گردبادی است هر کسی که در این گردباد باشد، جایش امن است و کسی که بیرون از گردباد باشد  در حاشیه قرار می‌گیرد و نق می‌زند . مسئولیت خودش را به خوبی انجام نمی‌دهد ظرفیت را ندارد وارد حاشیه می‌شود، و به مرور زمان دیدیم خیلی ها آمدند و از مسیر کنگره از مسیر ارزش‌ها خارج شدند. حالا ما به جز اینکه مسئولیتی در زندگی داریم، هر کسی مسئولیت یک چیزی را دارد مثلاً یکی مسئول خانواده خودش است،  بچه‌اش در مدرسه هر کاری می‌کند مسئولش مدیر مدرسه است.حالا ما در جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم همه مسئولیتی دارند .حالا هر مسئولیتی  که نداشته باشیم آقای مهندس می‌گوید ما مسئولیت جسم خودمان که هستیم ،جسم ما بسیار عظیم و شهر وجودی بسیار عظیم است که  میلیاردها میلیارد سلول دارد، و ما خودمان باید مسئولیت جسم خودمان باشیم که به نحو احسن از جسممان محافظت کنیم ،تخریب ایجاد نکنیم تا بتوانیم زندگی آرامی داشته باشیم. هر کسی ظرفیت و مسئولیت اندازه ای برای خودش دارد، کسی که می‌خواهد یک کاری یا یک مسئولیتی برای خودش انجام بدهد، وقتی می‌خواهد خودش انجام بدهد باید اول توانایی خودش را بسنجد و ببیند  که چقدر توانایی دارد، در چه مورد توانایی دارد ،به حد و اندازه خودش باشد. مثلاً منی که راهنما شدم آقای مهندس می‌گفتند راهنماها همینجوری راهنما نشدند خیلی از فیلترهای اساسی عبور کردند تا راهنما شدند. الان خودتان امتحان میدهید  می‌بینید چه طور راهنماها برایتان زحمت می‌کشند تک تک سوال در می‌آورند همه اعضای کنگره ۶۰ زحمت می‌کشند که یک راهنما تحویل کنگره بدهند آقای مهندس میگوید، راهنماها خیلی بیشتر از دکترها می‌دانند ما بیرون می‌رفتیم برای درمان اعتیاد مسافرم آیا دکترها می‌توانستند کاری انجام بدهند؟ هیچ کاری نتوانستند بکنند. پس قدر راهنماها را بدانید به راهنمایتان احترام بگذارید اگر برایتان زحمت می‌کشند قدردان زحماتشان باشید، همه یک کاری را انجام می‌دهند و یکمسئله ی کوچکی که هست، هر چقدر مقام و منزلت انسان بالا برود، باید بیشتر به دیگران احترام بگذارد و حرمت قائل بشود.

بنده که شال دارم دیگر نباید سرم  گیج برود و بگویم دیگران باید به من احترام بگذارند، خیر اینطور نیست ،من باید به وظیفه ی خود عمل کنم و به تک تک رهجوها احترام بگذارم ، به پیشکسوتان و به همه عزیزان که  در کنگره خدمت می‌کنند و حتی به تازه واردین باید حرمت قائل بشوم. اگر من این کارها را انجام بدهم و ظرفیت راهنما بودن را انجام بدهم نق نزنم ،قبله‌ام را گم نکنم، به نظر من دیگر در حاشیه قرار نمی‌گیرم. این نتیجه‌ای است که من از این دستور جلسه گرفتم و در آخر بگویم همه ما در کنگره آموزش می‌گیریم اگر کسی در مسیر آموزش کنگره باشد ،آموزش، تجربه، تفکر در این مسیر قرار بگیرد. آقای مهندس چند مثلث برای ما ایجاد کردند این مثلث آموزش، تجربه، تفکر را رعایت کنیم، مطمئن باشید کسی در کنگره قبله اش را گم نمیکند ،به دیگران احترام بگذارید ، حرمت‌های کنگره را واقعاً رعایت کنید، نه اینکه در زبان باشد که بگوییم ما رعایت می‌کنیم ولی وقتی به اجرا می‌رسد این کار را نکنیم احترام پیشکسوت ها را داشته باشید، تک تک شما را دوست دارم و آرزوی موفقیت می‌کنم برای این امتحانی که پیش رو است، از تک تک راهنماها خیلی تشکر میکنم. به خانم سمیه عزیز بابت امتحانات که خیلی خیلی زحمت می‌کشند، خدا قوت میگویم. همه راهنماها کار خودشان را انجام میدهند و مسیر درست را نشان می‌دهند، باور کنید اگر بیست روز کتاب‌های آقای مهندس و سی‌دی‌ها را بخوانید اگر کسی خواسته‌ای داشته باشد، بخواهد  به انسان‌های همدرد خودشان کمک کنند واقعا در راهنمایی قبول می‌شوند. امیدوارم  که حضور داشته باشید در کنگره خدمتگزار باشید و ما هم زیر سایه شما خدمتگزار باشیم.ممنونم که به صحبت های من گوش کردید.

 

تایپ:همسفر میترا از لژیون دوم. 

عکس، ضبط و ثبت:همسفر فاطمه از لژیون پنجم. 

همسفران نمایندگی حکیم هیدجی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .