English Version
English

فلسفه خلقت

فلسفه خلقت

پنجمین جلسه از دوره دوازدهم سری کارگاه های آموزشی خصوصی کنگره۶۰ ویژه همسفران نمایندگی اسبیکو (خرم آباد) به نگهبانی همسفر مهشید، دبیری همسفر پروانه و استادی همسفر منصوره با دستور جلسه «ظرفیت و مسئولیت،قبله گم کردن نق زدن، حاشیه» در روز یکشنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ رأس ساعت ۱۷ آغاز به کارکرد.

خلاصه سخنان استاد:
خداوند بزرگ را شاکر و سپاس‌گزارم که به بنده توفیق داد تا یک‌بار دیگر بتوانم در جمع شما همسفران پر مهر نمایندگی خرم‌آباد باشم و از حضور تک تک شما انرژی بگیرم. قبل از هر چیز آغاز سال جدید را خدمت همه شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که تعطیلات خوبی پشت سر گذاشته باشید و در سال جدید با توان و انرژی خوبی همگی دست به دست هم بدهیم و در جهت آموزش و ارتقاء سطح شعبه بکوشیم. همچنین با توجه به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان امیدوارم که همه ما بهره لازم از این ماه پرخیر و برکت را برده باشیم. در مورد دستور جلسه این هفته ظرفیت، مسئولیت و قبله گم کردن ابتدا در مورد این واژه‌ها برای عزیرانی که به تازگی به جمع ما اضافه شده‌اند و شاید برای اولین بار است که با این دستور جلسه روبه‌رو می‌شوند توضیحاتی خواهم داد. اولین واژه ظرفیت است به معنی گنجایش، حد و اندازه که اگر شما یک ظرف را در نظر بگیرید مثلاً یک پارچ که به میزان معینی گنجایش دارد که در آن آب یا مایعات بریزیم، اگر به هر دلیلی به مقدار بیشتر از ظرفیتش در آن آب بریزیم سرریز می‌کند که هم پارچ درگیر می‌شود و هم در اطراف پارچ تخریب و خرابی ایجاد می‌کند.

فلسفه خلقت و آفرینش این است که به هر موجودی یک ظرفیتی داده شده است و چه گیاهان، حیوانات و انسان‌ها دارای ظرفیت هستند. شما اگر یک بوته بیابانی را در نظر بگیرید یک ظرفیت مخصوص به خود را دارد، یک درخت میوه نیز ظرفیت مخصوص به خودش را دارد، انسان‌ها هم ظرفیت مخصوص به خودشان را دارند، اما تفاوتی که با سایر موجودات دارند این است که ظرفیت در انسان‌ها قابل تغییر است و یک شبه بوجود نمی‌آید و با علم، دانش، آگاهی، شناخت و معرفت می‌توانیم ظرفیت را ارتقاء دهیم، من اگر امروز در این جایگاه هستم می‌توانم آن را به ارتقاء برسانم. هر چه ظرفیت ما بیشتر باشد در نتیجه دانایی ما رشد کرده است و برای این که ظرفیت خود را بالا ببریم باید بهای آن را پرداخت کنیم.

گاهی در زندگی مشکل و سختی برای ما بوجود می‌آید که ما در صدد حل آن برمی‌آئیم و تلاش می‌کنیم تا آن را از سر راه خود برداریم که همین درد و رنج حاصل از مشکلات باعث بوجود آمدن ظرفیت در من می‌شود. همان‌طور که سخنی از بزرگان هم داریم که غم و اندوه انسان را به بالاترین نقطه یا پایین‌ترین نقطه می‌رساند. واژه مسئولیت همان‌طور که از اسمش پیدا است یعنی انجام وظیفه، مسئول کسی است که از او در مورد کاری یا چیزی سؤال شود. وقتی انسان خلق شد و از آسمان به زمین رانده شد به او قدرت اختیار داده شد و او را بر سر یک دو راهی قرار دادند، پس انسان از ابتدای خلقتش مسئول آفریده شد. انسان مسئول افکار، اندیشه، کردار و گفتار خودش می‌باشد و قطعاً متناسب با ظرفیتش مورد سؤال قرار می‌گیرد، یعنی ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم به یک سفر اولی یک سری از خدمت‌ها را بدهیم زیرا او به اندازه آن جایگاه نرسیده و آن خدمت مثل غذای نیمه پخته‌ای می‌ماند که قابل استفاده نیست. اگر شخص مسئولیتی که می‌پذیرد با ظرفیتش هم‌خوانی داشته باشد می‌تواند در آن کار تعادل برقرار کند و اگر ظرفیتش بیشتر از مسئولیتی باشد که برعهده دارد قطعاً در آن کار بسیار موفق خواهد شد و پیشرفت می‌کند، اما اگر ظرفیتش کمتر از مسئولیتی باشد که پذیرفته باعث می‌شود قبله خودش را گم کند. قبله گم کردن یعنی چه؟ یعنی شخص مسیر و جهت حرکت خود را گم کند، یعنی نداند که برای چه به کنگره آمده است. آقای مهندس بارها فرمودند؛ که کنگره هدف نیست وسیله‌ای است که ما به آرامش، آسایش و تعادل برسیم، اما متأسفانه گاهی وقت‌ها یک همسفر یا مسافر این موضوع را نادیده می‌گیرد و نه تنها خودش به آرامش نمی‌رسد بلکه با ایجاد معرکه و حاشیه دیگران را هم منحرف می‌کند. وقتی قانونی توسط مرزبان یا ایجنت در شعبه گفته می‌شود قطعاً این قانون هم به نفع خودمان است و هم کنگره، پس نباید نق بزنیم و حاشیه درست کنیم ما باید در کنگره فرمانبردار باشیم و هم‌سو و هم‌جهت دیگران حرکت کنیم. راه کنگره، راه صراط مستقیم است امکان ندارد بخواهیم در این راه باشیم، اما در کوله‌بارمان خشم، کینه، نفاق و دورویی باشد، باید کوله‌باری از ارزش‌ها داشته باشیم که به هدف برسیم در غیر این صورت کم کم به کنار پرتاپ می‌شویم و از خط خارج می‌شویم.

مرزبان یعنی کسی که حافظ حد، حریم و قوانین کنگره است و اگر مطلبی را عنوان می‌کند قطعاً طبق قوانین است و از خودش نمی‌گوید پس بدون استثناء باید چشم بگوییم. مرزبان پارک هم از این قانون جدا نیست و این عزیزان هم زیر نظر بنده هستند و باید گوش به فرمان آن‌ها باشیم، قرار نیست که چون پارک است ما هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم باید فرمانبردار مرزبان‌های پارک باشیم و حتی ورزش‌بان‌ها، ما باید تحت نظارت مرزبان پارک عمل کنند.

عکس: همسفر حانیه (مرزبان خبری)
تایپ: همسفر زینب(خدمتگزار سایت)
ویرایش:همسفرافسانه، همسفرعسل(خدمتگزاران سایت)
ارسال: همسفر نازنین (خدمتگزار سایت)
همسفران نمایندگی اسبیکو (خرم‌آباد)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .