English Version
English

ظرفیت با مسئولیت برابر است

ظرفیت با مسئولیت برابر است

جلسه پنجم از دوره چهارم کارگاه‌های آموزشی مجازی همسفران نمایندگی ساوه با استادی همسفر صدیقه رهجوی راهنما همسفر حمیده با دستور جلسه «ظرفیت و مسئولیت (قبله گم کردن، نق زدن، حاشیه)» روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

ظرفیت ریشه در ظرف دارد؛ به‌معنای گنجایش و اندازه است. هرچیزی اندازه و گنجایش خاص خودش را دارد که به آن ظرفیت می‌گویند. به‌عنوان مثال، یک لیوان گنجایش خاص خودش را دارد که اگر بیش از آن گنجایش در درون لیوان آب بریزیم سرریز خواهد شد.

انسان نیز ظرفیت خاصی دارد که اگر از آن عدول کنیم، عواقبی در برخواهد داشت. ما باید سعی کنیم که ظرفیت طرف مقابل را درنظر بگیریم تا باعث انفجار در فرد نشود. به انسان‌ها باید براساس ظرفیت‌شان جایگاه و مسئولیت داده شود، مثلاً کسی که راهنما می‌شود باید ظرفیت راهنما شدن را داشته باشد درغیر این‌صورت باعث تخریب در خودش و رهجویانش خواهد شد. مصرف‌کننده‌ای که تازه سفر خود را شروع کرده است نمی‌شود جایگاه دبیری، نگهبانی و غیره را به او داد؛ چون ظرفیت پذیرفتن این جایگاه را ندارد باعث می‌شود که آن مسئولیت به درستی انجام نپذیرد و یا باعث تخریب در شخص شود. باگرفتن آموزش‌های ناب کنگره و بالا بردن دانش و آگاهی و درنظر گرفتن فرآیند زمان می‌توان ظرفیت خود را بالا برد.

مسئولیت ریشه در سوال دارد؛ یعنی پاسخگو بودن و پرسش جواب دادن است. بنابراین، هرشخصی نسبت به مسئولیتی که دارد باید پاسخگو باشد و قوانین را رعایت کند به‌قول استاد امین می‌فرمایند: «شخصی که دارای مسئولیت است نباید خودش را ماورای قانون بداند؛ یعنی نباید خودش را بالاتر از آن جایگاه بداند.» اگر این اتفاق بیفتد دچار گره‌مسئولیت می‌شود و مسئولیت خود را آن‌طور که لازم است انجام نخواهد داد. باید ضمن رعایت قوانین مسئولیت خود را با تلاش‌وکوشش به بهترین شکل ممکن انجام دهد و این را نیز باید بداند اگر احترامی به او گذاشته می‌شود در حقیقت احترام به او نیست احترام به جایگاه است.

کسی که در جایگاه دبیری است دیگران به او احترام می‌گذارند به‌خاطر، جایگاه دبیری است نه به‌دلیل خود شخص این؛ یعنی جایگاه بالاتر از خود شخص است و شخص نباید متکبر شود اگر، دچار تکبر شود شخص نمی‌تواند مسئولیت خود را به‌درستی انجام دهد.

قبله، هدفی است که شخص دارد. وقتی رو به قبله نماز می‌خوانیم، رو به هدف نماز می‌خوانیم. همه مصرف‌کنندگان قبله خود همان هدف خود را سال‌ها گم کرده بودند و به‌دلیل مصرف موادمخدر در تاریکی فرو رفته بودند، زندگی عادی خود را از دست داده بودند و باعث تخریب‌های فراوان به خود، خانواده و جامعه شده بودند؛ ولی با ورود به کنگره قبله گمشده خود که همان هدف درواقع رسیدن به درمان و مصرف‌کننده نبودن بود را باروش DST، شربت شفابخش OT، آموزش‌های جهان‌بینی، نوشتن سی‌دی‌ها و کاربردی کردن آن‌ها در زندگی شخصی خود، توانستند قبله گمشده خود را پیدا کنند.

بنابراین، انسان برای پذیرفتن مسئولیت باید ظرفیت آن را داشته باشد و تلاش خود را به کار بگیرد تا آن مسئولیت را به نحواحسنت انجام بدهد تا به قبله که هدف او می‌باشد، برسد درغیر این‌صورت، قبله خود را گم خواهد کرد و از مسیر دور خواهد شد. امیدوارم در زندگی هیچ شخصی قبله خود را گم نکند.

رابط خبری: همسفر مهرناز رهجوی راهنما همسفر حمیده (لژیون دوم)
نویسنده: همسفر صدیقه رهجوی راهنما همسفر حمیده (لژیون دوم)
عکس: مرزبان خبری، همسفر زهرا
ویراستاری و ارسال: خدمتگزار سایت، همسفر فاطمه
همسفران نمایندگی ساوه

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .