English Version
English

کنگره 60 چیزی بالاتر از معجزه

کنگره 60 چیزی بالاتر از معجزه

گفتگویی با همسفر مطهره یکی از خدمتگزاران سایت «نمایندگی دهخدا» داشتیم که نظر شما را به خواندن این مصاحبه جلب می‌نماییم.

سلام، لطفاً خودتان را به‌رسم کنگره معرفی کنید.
سلام دوستان مطهره هستم یک همسفر؛ مدت مصرف بیش از ۲۰ سال، آخرین آنتی ایکس مصرفی هروئین و شیشه، با راهنمایی راهنمایان محترم خانم فاطمه و علی آقا در مدت ۱۴ ماه و ۶ روز، به روش DST با داروی OT سفر کردیم. ورزش مسافرم والیبال و ورزش خودم شطرنج است. هم اکنون ۱ سال و ۳ ماه و ۱۸ روز است که وارد سفر دوم شده‌ایم.

شما چگونه با کنگره آشنا شدید؟
یکی از دوستان پدرم، پیام کنگره را به او رساند و پدرم ما را نیز با کنگره آشنا کرد.

خانم مطهرۀ عزیز، چه حسی دارید از اینکه همسفر پدرتان هستید؟
خارج از کنگره، همسفران، خانوادۀ یک فرد مصرف‌کننده تلقی می‌شوند، اما کنگره ما را تحت عنوان همسفر معرفی می‌کند که بار معنایی مثبتی دارد. همین واژۀ همسفر به دلیل معنایی که دارد، سرشار از حس خوب است. من هم از اینکه می‌توانم کنار خانواده‌ام در کنگره حضور داشته باشم و به‌عنوان یک همسفر، حال خوش پدرم را ببینم، شکرگزارم، از بابت گرفتن آموزش‌های فردی هم خیلی خوشحال و سپاسگزارم.

از نظر شما جایگاه‌های خدمتی چقدر می‌توانند در حال خوش داشتن یک سفر اولی نقش داشته باشند؟
از صور پنهان و بعد معنوی خدمت‌کردن نمی‌دانم که چه باید بگویم، اما در صور ظاهر، هر خدمت به‌عنوان یک فعالیت تلقی می‌شود، خدمت‌کردن باعث فعال‌بودن فرد در فضای کنگره می‌شود و او را در دریافت آموزش‌ها جلو می‌اندازد یا به قولی باعث می‌شود، فرد راکد نباشد. خدمت در کنگره باعث می‌شود که احساس یکنواختی و تکراری بودن نکنیم و بتوانیم در این فضا پیش برویم.

در کنگره چه چیزی وجود دارد که همه را این‌قدر محکم، پایبند کرده است؟
ما انسان‌هایی هستیم که تاریکی‌ها را تجربه کرده‌ایم و کنگره همان روشنایی است که برای ما عظمت دارد. در کنگره نوری به ما می‌رسد که سال‌ها برای رشد، گرم‌شدن و دیدن اطراف به آن احتیاج داشتیم، اما از آن محروم بودیم. کنگره جایی برای بازماندگان طوفان است و این بازماندگان حتماً قدر این مکان را می‌دانند که در آن پایبند می‌شوند. در نوشتارهای کنگره می‌گوییم «ما مسافران کشتی شکسته‌ای هستیم که به ساحل رسیده‌ایم و رقص و پایکوبی می‌کنیم؛ مردمان به خیالشان ما دیوانه‌ایم، حق دارند، چون ندیده‌اند آن طوفانی را که ما دیده‌ایم.»

اکثر افرادی که در کنگره حضور دارند، قبل از ورودشان به کنگره خیلی رفتارهای ناخوشایند داشته‌اند، پر از ناامیدی بوده‌اند و در دنیای تاریکی‌ها به سر می‌برده‌اند؛ چه چیزی در کنگره وجود دارد که همۀ این افراد را احیا می‌کند.
کنگره یک مسیر درست برای رسیدن به یک سری از هدف‌هاست. همین درست بودن مسیر و به‌نتیجه‌رسیدن افراد از طریق آن باعث می‌شود، افراد به کنگره پایبند شوند و ادامه بدهند تا جایی که احیا شوند. در طی این مسیر، افراد ناامیدی و خشم و خیلی از رفتارها و یا اخلاق‌های خود را پالایش می‌کنند و از تاریکی‌ها به‌طرف روشنایی‌ها حرکت می‌کنند.

از اینکه در سایت خدمت می‌کنید، چه حسی دارید.
خدمت در سایت یک جایگاه خدمتی پر از آموزش است. هر روز با نوشتار‌ها و دستور جلسات کنگره سروکار داریم و مطالبی که از افراد دریافت می‌کنیم تا روی سایت قرار بدهیم، خودشان پر از بار آموزشی هستند. خدمت در سایت برای هرکس می‌تواند از یک سری منظر‌ها کمک‌کننده و مفید باشد و در آخر اینکه خدمت در کنار خدمتگزاران دیگر سایت برای من باعث شادمانی و افتخار است، پس قطعاً از اینکه در این جایگاه خدمت می‌کنم، خیلی خوشحالم.

به نظرتان سایت می‌تواند برای کسانی که بیرون از کنگره از بیماری اعتیاد رنج می‌برند، نقش تأثیرگذاری داشته باشد؟
در دنیای امروز که تکنولوژی و فضای مجازی همه‌گیر شده، قطعاً سایت می‌تواند پیام کنگره را به افرادی که به آن نیازمند هستند، برساند.

حستان در مورد صورت‌مسئلهٔ اعتیاد چیست؟
صورت‌مسئلهٔ اعتیاد چیزی بود که سال‌ها کشف نشده باقی مانده بود و برای اولین‌بار در کنگره توسط آقای مهندس کشف شد. روش‌های مختلفی برای ترک اعتیاد وجود داشت که امروز هم وجود دارند، اما این روش‌ها درست نبودند، زیرا فقط به نتیجه و هدف کار توجه می‌شد و آن هم ترک اعتیاد بود، درحالی‌که کشف صورت‌مسئلهٔ اعتیاد باعث شد تا روش درمان اعتیاد به وجود بیاید و مصرف‌کننده‌ای که طی سال‌ها از جنبه‌های مختلف، مخصوصاً جسمانی آسیب دیده بود، درمان شود.

جمعه‌ها همیشه ما تماشاگر افراد زیادی، چه همسفرها و چه مسافرها هستیم که در پارک حضور دارند. ورزش چقدر می‌تواند بر روح و جان ما همسفرها تأثیر مثبت داشته باشد؟
همیشه و همه‌جا از تأثیرات مثبت ورزش گفته می‌شود. ورزش باعث تندرستی می‌شود و افراد باتوجه‌به ورزشی که انجام می‌دهند و استمرارشان در انجام آن، نتایج متفاوتی به دست می‌آورند. کسانی که ورزش می‌کنند بدن قوی‌تر و ورزیده‌تری دارند، فرم بدنی صحیحی دارند، سن جسمانی آن‌ها کمتر است و از نظر روانی هم سالم‌تر و قوی‌ترند. همچنین ورزش باعث ترشح هورمون‌ها و ناقل‌های عصبی مختلف از جمله دوپامین، سروتونین و هورمون رشد می‌شود، به همین دلیل به افرادی که مشکلات افسردگی دارند یا در سن رشد هستند، پیشنهاد می‌شود که ورزش کنند. ورزش در کنگرۀ ۶۰ مکمل درمان محسوب می‌شود، زیرا افراد هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی به آن نیاز دارند، بنابراین ورزش از خیلی جنبه‌ها برای همسفران مفید است.

نظرتان را نسبت به کارکرد کنگرهٔ ۶۰ و احیای انسان‌ها بگویید.
کارکرد کنگره تنها در احیای انسان خلاصه نمی‌شود، کنگره یک خانواده را احیا می‌کند. مصرف‌نکردن مواد و سیگار یک معجزه است. اگر این معجزه از روشی درست اتفاق بیفتد که فرد و خانواده آسیبی نبینند و بدون داشتن مشکلات جدید بتوانند به یک خانواده عادی تبدیل شوند، یعنی چیزی بالاتر از معجزه اتفاق افتاده است. این را فقط افرادی درک می‌کنند که در این مسیر بوده‌اند و می‌‌دانند که رویکرد کنگره مانند یک معجزه در زندگی آنها عمل کرده است.

در ماه مبارک رمضان، اعضا شوروشوق زیادی در کنگره دارند، نظر شما چیست؟
همۀ اعضای کنگره معتقدند که قشنگ‌ترین روزهای کنگره، همین ایام ماه رمضان است. شور و هیجانی که در این ماه بر فضای کنگره حاکم است، قابل‌توضیح نیست. از طرفی ابداع روش DST در ماه رمضان اتفاق افتاد، به همین جهت این ماه برای اعضای کنگره بسیار قابل‌احترام است.

شما به‌تازگی یک سال رهایی‌تان را جشن گرفتید، بسیار مبارکتان باشد؛ چه حسی داشتید؟
ممنون از تبریک شما. رهایی گرفتن و تولد چیزی بود که حتی فکرش را هم نمی‌توانستم بکنم. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم اعتیادی که ریشه آن حتی از سن من هم بیشتر است، روزی از بین برود، اما این اتفاق در کنگرۀ ۶۰ افتاد. هر روز این یک سال برای من پر از شادی بوده است و تولد یک سال رهایی باعث ایجاد قوت قلب در همۀ ما شد.

به نظر من خدمت در جایگاه راهنما، گذشت، فداکاری و یک عشق بزرگ می‌خواهد؛ آیا دوست دارید که این خدمت را تجربه کنید؟
خدمت در جایگاه راهنمایی، به ظرفیت و دانش بالایی نیاز دارد. کسانی که در این جایگاه خدمت می‌کنند، پر از عشق، ایمان و دانش هستند. امیدوارم اگر روزی به این گنجایش درونی رسیدم، من هم بتوانم در این جایگاه خدمت کنم.

حستان را نسبت به آقای مهندس حسین دژاکام بفرمایید.
همان‌طور که اعضای کنگرۀ ۶۰ معتقد هستند، آقای مهندس یک شخصیت علمی هستند که صورت‌مسئلهٔ اعتیاد و روش درمان آن را کشف کردند. امروزه از نتایج فعالیت‌های ایشان در این زمینه برای درمان بسیاری از افراد مصرف‌کننده، استفاده می‌شود. ایشان برای من جایگاه علمی بالایی دارند و برایشان احترام زیادی قائل هستم. همچنین ما اعضای کنگرۀ ۶۰ به‌خاطر درمان‌شدن مسافرهایمان و بازگشت آن‌ها به زندگی و همین‌طور وجودداشتن کنگره به‌عنوان یک بستر مناسب برای ادامه مسیر و کمک به خودمان، از نظر معنوی نیز مدیون ایشان هستیم.

کلام آخر؛
از همۀ اعضای کنگره، به‌خصوص آقای مهندس و همسفرانشان، برای بنیان‌نهادن کنگره تشکر می‌کنم. از راهنمای عزیزم ممنونم که به من آموزش می‌دهند و مرا راهنمایی می‌کنند. از اعضای خانواده‌ام برای حمایت‌ها و راهنمایی‌هایشان سپاسگزارم. امیدوارم همۀ اعضای کنگره که مسیر را پیدا کرده‌اند، با تلاش و پشتکار خودشان و آموزش‌هایی که دریافت می‌کنند، از این مسیر پر پیچ‌وخم عبور کنند و در سلامت کامل به درمان برسند و در مواقع ناامیدی به یاد داشته باشند که تا دردی نباشد، درمانی هم وجود نخواهد داشت یا به قولی «هیچ طبیبی ندهد بی مرضی حب و دوا/من همگی درد شوم تا که به درمان برسم». از شما هم بسیار ممنونم که وقتتان را در اختیار من قرار دادید.

خانم مطهرۀ عزیز، خیلی ممنونم از اینکه وقتتان را در اختیار من قرار دادید. مصاحبۀ بسیار زیبایی بود. امیدوارم در مسیری که قرار گرفته‌اید، همیشه سربلند باشید و مثل همیشه خوش بدرخشید.

تایپ: همسفر مطهره، راهنما همسفر فاطمه (لژیون پنجم)
تهیه، تنظیم و ویرایش: همسفر زهرا، راهنما همسفر مریم (لژیون اول)
ارسال: همسفر مطهره، راهنما همسفر فاطمه (لژیون پنجم)
همسفران نمایندگی دهخدا قزوین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .