English Version
English

سلامتی جسم با تغذیه سالم

سلامتی جسم با تغذیه سالم

چهاردهمین جلسه از دوره اول سری کارگاه‌های آموزش مجازی ویژه همسفران نمایندگی وکیلی یزد با استادی راهنمای لژیون تغذیه سالم همسفر فخری و دستور جلسه «تجربه من از اضافه وزن و تعادل با متد کنگره۶۰» روز شنبه هجدهم فروردین‌ماه ۱۴۰3 برگزار شد.


خلاصه سخنان استاد:
یکی از شایع‌ترین مشکلاتِ امروزی بشر، مسئله اضافه وزن است که به صورت توده‌های چربی در نواحی مختلف بدن، تجمع آنها و نامناسب شدنِ اندام مشخص می‌شود. این تجمع چربی در نواحی مختلف بدن افراد متفاوت است ولی شایع‌ترین آنها در ناحیه شکم، باسن و پاها می‌باشد.
مشکلاتی را که اضافه وزن می‌تواند به همراه داشته باشد؛ فشارخون، چربی، مشکلات ستون فقرات، فشار بر روی زانوها، ساییدگی کشکک زانو و تنگی نفس می‌باشد و برای شخصی که اضافه وزن دارد رخ می‌دهد.
حالا چرا این بحث و این موضوع در کنگره۶۰ پراهمیت جلوه داده شده است؟ تا جایی‌که در حالِ حاضر برای گرفتن خدمت در کنگره۶۰ افرادی که اضافه وزن زیادی دارند نمی‌توانند هیچ‌گونه خدمتی انجام دهند چون بحث انسان و مثلث درمان او مطرح است؛ جسم، روان و جهانبینی، اگر کسی اضافه وزن دارد قطعاً جسم او آزرده است و این بی‌توجهی به جسم نشانگرِ جهانبینی اشتباه می‌باشد که در مورد تغذیه و سلامت خود دارد؛ پس هر سه ضلع تحت‌الشعاع این مسئله است.
در موردِ کاهش وزن در دنیا، روش‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از این روش‌ها کالری‌شماری می‌باشد؛ بعضی‌ها به اندازه غذاها توجه می‌کنند که چند قاشق یا چند تکه نان می‌توانند بخورند، دسته دیگر کلاً کربوهیدرات را حذف کرده و فقط از طریق مصرف پروتئین به کاهش وزن می‌پردازند، عده‌ای هم با زیاد ورزش کردن می‌خواهند به وزن ایده‌آل برسند؛ شاید خیلی از این‌ها منطقی به نظر بیاید ولی اگر خوب توجه کنیم می‌بینیم تمام چیزهایی که قابل خوردن هستند برای بدن مورد نیاز می‌باشند، پس ابتدا باید فرهنگ درست غذا خوردن، چگونه غذا خوردن و چه چیزی خوردن را مد نظر داشته باشیم.
در کنگره۶۰ روش تغذیه سالم پیشنهاد شده و قابل اجراست و تاکنون تعداد زیادی از مسافران و همسفران با این روش توانسته‌اند اضافه وزن‌های بسیار بالایی را کاهش دهند.
آقای مهندس می‌فرمایند: ما همیشه باید به غذایی که می‌خوریم نگاه کنیم، وقتی واقعاً سیر هستیم به غذا خوردن ادامه ندهیم، چیزهایی را که می‌دانیم برای سلامتی‌مان مضر است، مصرف نکنیم یا کمتر مصرف کنیم. چیزی به عنوان نخوردن در این روش نداریم ولی سعی می‌کنیم از بهترین مواد غذایی در تغذیه خودمان استفاده کنیم؛ خوردن دو عدد تخم‌مرغ آب‌پز در وعده صبحانه، خوردن سالاد ۲۰ دقیقه قبل از ناهار و شام و خوردن D.SAP با آب ولرم در صبحِ ناشتا می‌تواند کمک شایانی در کاهش وزن افراد داشته باشد.
مطلب دیگر نظم و انضباط در غذا خوردن است، در ساعت‌های معینی غذا خورده شود. وزن کردنِ هر روزه تا مدتی می‌تواند این آگاهی را به ما بدهد که در جایی در حال کم‌کاری هستیم یا درست مصرف نمی‌کنیم، ورزش در حدِ هفته‌ای سه روز، آن هم به اندازه کافی نه بیش از حد می‌تواند در این امر به ما کمک کند.
استرسِ اینکه از خوردن بعضی غذاها صرف‌نظر کنیم یا اینکه فکر کنیم ممکن است با خوردن بعضی چیزها چاق شویم، خودش باعث چاقی ما می‌شود، چرا؟ چون بدن انسان هوشمند است و به محض استرسِ نبودن مواد غذایی، آنها را به صورت چربی در بدن انبار می‌کند.
مسئله بعدی ساختار ذهنی و نوع بیان ما در مسئله کاهش وزن است؛ به‌طور مثال می‌گویم آب هم می‌خورم چاق می‌شوم یا من اصلاً لاغر نمی‌شوم! این‌گونه کلام‌ها و ساختار ذهنی باعث کم نکردنِ وزن می‌شود؛ پس با ذهنی آرام و قلبی مطمئن با خوردن غذاهای مناسب در اندازه‌های مناسب و در زمان مناسب، سلامتی را به جسم خود هدیه دهیم و این را به یاد داشته باشیم؛ برای اینکه بتوانیم از تمام نعمت‌های الهی بهره ببریم باید از مواد غذایی سالم و بدونِ مواد نگه‌دارنده استفاده کنیم و تا جای ممکن از غذاهای فرآوری شده پرهیز کنیم. انسان لایق این است که به بهترین شکل ممکن از نعمت‌های خداوندی استفاده کند و به جسم خود آسیب نرساند.
مهم‌ترین مسئله‌ای که فراموش کردم عنوان کنم، خوردن ۶ تا ۸ لیوان آب در طی روز است که مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسئله در کاهش وزن و سلامتی انسان است.
به امید روزی که انسان بتواند درست ببیند، درست بیندیشد و درست تغذیه کند تا از جسم، روان و جهانبینی سالمی برخوردار باشد و در آرامش و آسایش زندگی کند؛ پس آن کنیم که فرمان است.


گردآوری و تایپ: رابط لژیون سردار، راهنمای تازه‌واردین همسفر سمیه
ارسال: همسفر افسانه لژیون راهنما همسفر فهیمه (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی وکیلی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .