English Version
English

مشارکت مکتوب: سی دی منیت

مشارکت مکتوب: سی دی منیت

سلام دوستان مژده هستم همسفر؛
قبل از هر چیزی باید بدانیم‌ منیت چیست؟ منیت این است که انسان جایگاه خودش رو بالاتر از آن چیزی که هست تصور می کند. منیت معمولا اینجوری شروع می شود که انسان یک مهارتی به دست بیاورد و در آن زمینه بدرخشد و یک توانایی را به دست بیاورد. کسی که توانایی ندارد نمی تواند منیت داشته باشد. مثلا کسی که آشپزی خوبی دارد دچار منیت می شود که من بهترین دست‌پخت را دارم و این صفت او باعث می شود که دیگران او را تحسین کنند و از این بابت انرژی دریافت می‌کند و این لذت ممکن است باعث منیت او بشود.
این را بدانیم این ها منشا در صور پنهان ما دارد و این را بدانیم که ما هم‌ مثل خیلی از انسان های دیگر یک سری توانایی‌ها داریم و هیچ فرقی با سایر انسان‌ها نداریم و برای رسیدن به این درک و آگاهی باید دانایی خود را بالا ببریم تا بتوانیم این صفت‌ها را در خود تشخیص بدهیم و تزکیه و پالایش کنیم تا بتوانیم به آرامش برسیم.

سلام دوستان شکریه هستم همسفر؛
منیت یعنی، انسان جایگاهش را از آنچه که هست بیشتر تصور کند. منیت این است که انسان یک سری توانایی‌ها و استعدادها را در خودش شکوفا کند. بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. اولین محصولی که منیت برای انسان به وجود می‌آورد تنفر است. یعنی دو چیز که از هم فاصله دارند. مثلا شخصی که سیکل دارد و درجه اش را در حد دکترا می‌بیند. در حالی که انتظار دارد مردم در حد دکترا به او احترام بگذارند. چون این اتفاق برایش نمی‌افتد به همین علت باعث ایجاد تنفر در او می شود و حالت ها مثل خشونت، تنفر، کینه، حسادت ، مکر و تزویر در او ایجاد می‌شود و او خود را در حصاری حبس می‌کند به دیگران حمله می‌کند و به زور از دیگران دریافت انرژی می‌کند.

سلام دوستان زهرا هستم همسفر؛
منیت یعنی اینکه انسان جایگاه خودش را بالاتر از اون چیزی که هست تصورکند. شرط لازم برای متولد شدن منیت داشتن توانایی است که باعث تمایز او از بقیه می شود. اگر دانایی ما به قدر کافی نباشد از قیاس کردن  توانایی‌های خودمان، به این نتیجه  میرسیم که ماهیت و ساختار بهتری از دیگران داریم و جایگاه خودمان را گم  می کنیم. دوست داریم که دیگران به ما احترام بگذارند. نقطه آغاز منیت وقتی است که انسان جایگاه خودش را بالاتر ببیند و شروع به حرکت می‌کند. در هر زمینه‌ای وقتی که مهارت‌هایی به‌ دست می‌آوریم، ناخود آگاه دچار قیاس می‌شویم. خودمان را با دیگران قیاس می‌کنیم که من از دیگران بهتر می‌فهمم و کاری که من می‌کنم دیگران نمی‌توانند انجام دهند. وقتی نتیجه استخراج شد اینجا منیت به وجود می‌آید. ولی اگر دانایی ما به قدرکافی باشد از قیاس کردن چنین نتیجه‌ایی را نمی‌گیریم. استاد امین در سی دی
منیت می‌فرماید:«خود برتری مشکلاتی است که در منیت به وجود می‌آید.»  و آن یک قالب و یک اندیشه‌ایی دارد که ما باید آن را  بشناسیم و از آن عبور کنیم.
ما با منیت اسباب نابودی خود را مهیا می‌کنیم.
حسادت،  تنفر، مکر ،حیله، خشونت و تزویر از زیرشاخه‌های منیت هستند. یکی از اضلاع آن جهالت است. که مانع رشد و آموزش  و باعث سقوط و نابودی انسان می‌شود.

مشارکت مکتوب از همسفران لژیون هشتم

ویراستار: مرزبان خبری همسفر حمیده

تنظیم و ارسال: همسفر فرحناز

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .