English Version
English

جایگاه من عین عدالت است

جایگاه من عین عدالت است

سلام دوستان جواد هستم یک مسافر عضو لژیون نهم بیهقی سبزوار به راهنمایی آقای علی عبدی. از راهنمای گرامی و دیگر عزیزانی که به این بنده فرصت دادند تا تجربه‌ای به دست آورم و آموزش بگیرم کمال تشکر و قدردانی را دارم، امیدوارم مطالبی که انتخاب کردم آموزنده باشد.
عدالت در کنگره ۶۰ یکی از مهم‌ترین رکن‌ها در مثلث دانایی است؛ عدالت یعنی هر چیز در جای خودش قرار بگیرد. خیلی از اوقات ما به‌اشتباه عدالت را با مساوات و برابری یکسان می‌دانیم درحالی‌که این‌طور نیست.

وقتی صحبت از عدالت می‌شود یک عده تصور می‌کنند که عدالت فقط در دستگاه قضا صورت می‌گیرد درصورتی‌که این‌گونه نیست. عدالت به معنای انصاف است. اصلی است تحت عنوان شایسته بودن که مردم آنچه را شایستگی دارند دریافت می‌کنند. در جای دیگر از مساوات برابری می‌گوید. درجای دیگر لفظی ست دارای معنا و مفهوم که حکایت از تمایلات و عواطف خاص می‌کند یعنی تناسبی در بین دسته‌ای از افعال یا خواسته‌های انسان وجود دارد که موجب می‌شود انسان از کارهای نامعقول و گناه دوری کند و این‌ها هیچ‌کدام میسر نخواهد شد جز با علم! چون علم بر راستی و درستی صدق می‌کند و باعث می‌شود که عدالت هم برقرار شود.

عدالت موقعی برقرار می‌شود که مجری آن عادل باشد و هم ازلحاظ علمی هم کامل باشد، در غیر این صورت هزاران مسئله و مشکل پیش می‌آید و یک مشکل کوچک به یک مشکل بزرگ تبدیل می‌شود که جایی برای جبرانش هم نباشد. عدالت وبی عدالتی در هر زمان و مکانی می‌تواند اتفاق بیفتد، مثلاً یک کاسب وقتی انصاف را رعایت کند عدالت را برقرار کرده یا یک پدر در حق فرزندانش، یا یک قاضی در مرحله قضاوت.
اگر کمی فکر و اندیشه کنیم و به اطراف خود را دقت کنیم می‌بینم خداوند عدالت را به نحو احسن اجرا می‌کند تا آن‌کس که از شایستگی بیشتری برخوردار باشد، وضعیت بهتری خواهد داشت و این عین عدالت است. مثلاً شخصی که بیشتر وقت خود را به عبادت و خدمت به خلق می‌گزارند و شخصی که برعکس عمل می‌کند، آیا در یک جایگاه و مقام قرا ر دارند؟ هر کس به‌اندازه اعمال و رفتار خودش سنجیده می‌شود. اگر من به‌اندازه کارم مزد دریافت کردم، عدالت برقرارشده و در غیر این صورت اگر به کسی رحم نکردم مطمئنم خدا هم در حق من رحم نخواهد کرد.
خداوند هرلحظه و هر زمان با بنده‌هایش هست تا حق کسی ضایع نشود، اگر حق کسی هم ضایع شد شاید مصلحت خداوند بوده که یا مجری قضاوت یا شخص در تاریکی فرو رود.

در خرابات مغان نور خدا می‌بینم
این عجب بین که چه نوری ز کجا می‌بینم
جلوه بر من مفروش ای ملک الحاج که تو
خانه می‌بینی و من خانه خدا می‌بینم

سال نو را به همه عزیزان و خدمتگزاران در گوشه و کنار ایران تبریک می‌گویم، آرزوی سلامتی تندرستی و عاقبت‌به‌خیری رادارم. سپاسگزارم از اینکه به سخنانم گوش کردید.

نویسنده: مسافر جواد لژیون نهم
تنظیم: سایت بیهقی سبزوار

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .