English Version
English

انسان پشت هر برنامه ای هدفی دارد

انسان پشت هر برنامه ای هدفی دارد

هفتمین جلسه از دوره یازدهم سری کارگاه های آموزشی خصوصی همسفران آقا نمایندگی شفا مشهد با استادی همسفر امین، نگهبانی همسفر الياس و دبیری همسفر پوريا با دستور جلسه "از تعطیلات چگونه استفاده می‌کنم؟" شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲، راس ساعت ۱۷:۰۰ آغاز به کار نمود.

 

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان امین هستم یک همسفر.

من درباره‌ی دستور جلسه تعطیلات حسابی فکر کردم ولی موضوع خاصی به ذهنم نرسید که بخواهم مطرح کنم‌؛ اما با یک مثال کوچک می‌خواهم برداشت خودم را از این دستور جلسه برای شما عزیزان بیان کنم. به عنوان مثال: وقتی قصد داشته باشیم موتور یک ماشین را از صفر جمع بندی کنیم و جزئیات آن را در کنار هم قرار دهیم، نیازمند یک زمان معین هستیم که به آن تایم آب بندی می‌گویند.

برای اینکه این موضوع آب بندی اتفاق بیفتد بایستی با این ماشین چندین کیلومتر مسافت را طی کنید تا لوازم یدکی ماشین همدیگر را پيدا کنند و به قولی با یکدیگر مَچ شوند تا فرایند آب بندی صورت بگیرد و شما بتوانید از ماشین استفاده کنید و لذت ببرید؛ این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد، زیرا شما هزینه کردید و زمان گذاشتید و حالا نیز بایستی بهره کار خود را بگیرید. مطلبی که در ذهن خود داشتم این گونه بود که؛ انسان هم در طول سال کار می‌کند، ورزش می‌کند و آموزش می‌گیرد و به یک تایمی احتیاج دارد تا چیز هایی را که برداشت کرده است با یکدیگر مَچ کند. پدرم هر موقع که به من آموزش می دهد به من می‌گوید هرگز یک هفته مانده به امتحانات هیچ مطلبی را نخوان و یاد نگیر و می‌گوید تنها کاری که لازم است انجام بدهی این است که به طبیعت بروی و با خودت خلوت کنی. انسان ها گاهی اوقات بایستی با خود خلوت کنند تا آموزش ها و برداشت هایی که گرفته اند را با خود تطبیق دهند تا آن مطالب در ذهن و تفکرات فرد بنشیند؛ تعطیلات سالانه عید نوروز فرصت خوبی برای انجام این کار است. مبحث تعطیلات به خودی خود نیز بسیار مهم است؛ زیرا من خودم این موضوع را تجربه کردم که یکبار با خانواده به گردش رفتم، ولی هنگامی که برگشتم خیلی از بیرون رفتن خودم پشیمان بودم، البته من کلی هزینه کرده بودم، زمان گذاشته بودم که از تفریح لذت ببرم ولی اصلا این اتفاق رقم نخورد و حسابی حالم خراب بود؛ زیرا هم پولم و هم زمانم رفته بود و من هیچ لذتی از این گردش نبرده بودم. وقتی این موضوع را با پدرم در میان گذاشتم به این نتیجه رسیدم که همه‌ی انسان‌ها تفریح می‌کنند، اگر تفریح نکنند حتی یک روز هم قادر به ادامه زندگی نخواهند بود؛ ولی موضوع مهم این است که تعریف هر فرد از تفریح با فردی دیگر متفاوت است.

برای مثال: یک نفر با کار کردن تفریح می‌کند، یک نفر با درس خواندن، یکی با ورزش کردن و یکی هم با سی‌دی نوشتن تفریح می‌کند، یا ممکن است فردی همراه با خانواده اش تا ابتدای کوچه بروند و برگردند و حسابی هم لذت ببرند؛ پس تفریح از نگاه هر فرد با فردی دیگر متفاوت است. مطلب حائز اهمیت این است که بایستی از آن کاری که به عنوان تفریح انتخاب می‌کنید انرژی دریافت کنید، من به آن گردش خانوادگی رفتم ولی انرژی دریافت نکردم، حتی انرژی هم دادم و با حال بسیار خراب به خانه برگشتم. پس اگر از این تعطیلات عید به خوبی استفاده نکنید باعث می‌شود سال جدید را با حس و حال و انرژی تُهی شروع کنید. جناب مهندس همیشه می‌فرمایند اگر برای خود و زندگی تان برنامه ریزی نداشته باشید، نفس برای شما برنامه ریزی می‌کند و آن موقع است که کار بسیار دشوار می‌شود. همه‌ی کارهای ما انسان‌ها روی برنامه ریزی است، حتی زمان خوابیدن، زمان بیدار شدن و غذا خوردن، همه‌ی این‌ها روی برنامه ریزی است. زمانی که نفس یا دیگران برای ما برنامه بِچینند طبق علاقه خود این کار را انجام می‌دهند و ما با مشکل روبه‌رو می‌شویم. نفس انسان هنگامی که فرد بیکار باشد، شروع می‌کند به برنامه ریزی برای زندگی آن شخص و آن فرد ناچار است تا مسیری که نفس تعیین کرده را سپری کند و مسیر نفس باعث فروکش کردن روز افزون انسان می‌شود، ولی اگر انسان برای خودش برنامه ریزی داشته باشد، پشت هر خواسته و برنامه ای که دارد، یک هدف برای خود مشخص می‌کند. انسان وقتی طبق برنامه ریزی پیش برود قطع به یقین به هدف خود می‌رسد؛ زیرا هیچ موجودی بد خود را نمی‌خواهد. انسان بایستی حتی برای تایم تعطیلات و بیکاری خود هم برنامه ریزی داشته باشد و طبق برنامه پیش برود. استاد امین می‌فرمایند: انسان برای اینکه بتواند برای خودش برنامه ریزی کند باید خصوصیات خودش را به درستی بشناسند و سعی کند که تمام ۲۴ ساعت از طول روز را صرف کار کردن نکند و برای خود تایم استراحت قرار دهد تا به مرور زمان از کار و زندگی زده نشود. انسان اگر در کنار کار و آموزش، تفریح نکند به مرور زمان امید خود را نسبت به ادامه زندگی از دست خواهد داد.

سعی کنید در طول این دو هفته تعطیلات به ذهن و جسم خود استراحت دهید تا سال جدید را پرقدرت شروع کنید. 

خیلی ممنون که با سکوت خودتان به صحبت های بنده گوش دادید.

 

برگزاری لژیون ماهانه ویژه راهنما ها و مسئولین سایت، نشریات و صدور کارت

 

مرزبان خبری: همسفر علی 

عکاس: همسفر محمد جواد لژیون چهارم 

تایپ: همسفر پوريا لژیون اول 

ویراستاری: همسفر امین لژیون دوم 

ارسال خبر: همسفر محمد مهدی لژیون اول

وبلاگ نمایندگی همسفران آقا شفا مشهد 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .