English Version
English

گفت‌و‌گو با فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی

گفت‌و‌گو با فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی

گفت و گوهایی با  فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی، بلد دار و کمک اردوبان کنگره ۶۰، در رابطه با اردوی درختکاری امسال انجام داده‌ایم و امیدواریم از مطالعه آن لذت ببرید.

گفت و گو با فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری

استان خراسان رضوی

لطفاً خودتان را معرفی کنید و سِمَت خود را در منابع طبیعی اعلام بفرمایید:
سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز. سرهنگ بهزاد منش هستم فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری کل استان.

فضای حاکم بر درختکاری کنگره ۶۰ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در جهان پروژه‌ای تحت عنوان درختکاری استارت خورده‌ است که سهم کشور ایران کاشت یک میلیارد درخت در طی ۴ سال است و استان خراسان رضوی سهم عَدیده‌ای در این فعالیت عظیم دارد که امروز ما توانستیم با همکاری و همیاری دوستان کنگره ۶۰، دو هزار درخت ارغوان بکاریم و من صمیمانه از تمامی دوستان کنگره ۶۰ سپاسگزارم که ما را به‌خوبی همراهی کردند.

آیا این حس به شما دست داد که بین افرادی حضور دارید که مصرف‌کننده مواد مخدر بوده‌اند؟
من به‌شخصه به‌هیچ‌وجه چنین حسی را دریافت نکردم، بلکه آن‌ها افرادی پاک، بانشاط و شاد بودند و من از بودن در کنار آن‌ها بسیار لذت بردم.

آینده کنگره ۶۰ و همکاری با منابع طبیعی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فعالیت درختکاری امسال‌ که بسیار کیفیت خوبی داشت و ما باز هم در آینده از دوستان کنگره ۶۰ استقبال می‌کنیم تا این همکاری ادامه‌دار باشد و بتوانیم درخت‌های فراوانی را در سطح استان بکاریم.

خیلی متشکرم از زمانی که در اختیار ما گذاشتید در پایان اگر سخنی دارید بفرمایید:
باز هم تشکر صمیمانه می‌کنم از همه‌ی کسانی که ما را در موضوع کاشت درخت در چالیدره همراهی کردند.

گفت و گو با بلد دار محترم اردوی درختکاری کنگره ۶۰

لطفاً خودتان را به رسم کنگره معرفی نمایید:
سلام دوستان وحید هستم یک مسافر. با ۱۲ سال تخريب وارد کنگره شدم، آخرین آنتی ایکس مصرفی تریاک، شیره و متادون، مدت‌ سفر اول ۱۱ ماه و ۲۵ روز در نمایندگی آکادمی تهران، راهنمای خوبم آقای بابک لطفی و رهایی هم به دستان پرمهر جناب مهندس ۱۲ سال و ۹ ماه.

لطفاً بفرمایید پیام و هدف کنگره ۶۰ از برگزاری اردوی درختکاری ‌چیست؟
پیام درختکاری در وادی دوازدهم مطرح ‌شده است و به این منظور است که فردی که توانسته است به تعادل برسد و شهر وجودی خود را آباد سازد، حالا بایستی باقدرتی که کسب کرده است، تخریب‌هایی را که به جامعه و طبیعت وارد کرده است را جبران کند و در حفظ منابع طبیعی سهیم باشد.

در وادی دوازدهم می‌خوانیم که در آخر امر، امر اول اجرا می‌شود، چه ارتباطی میان این وادی و درختکاری وجود دارد؟
من فکر می‌کنم آخر امری که کنگره ۶۰ برای انسان‌ها در نظر گرفته، همین موضوع است که انسان بتواند احیا شود و اطراف خودش را نیز احیا نماید و این موضوع را ما به عِینه شاهد اش بودیم که افرادی که جسم خود را آباد کردند و در حال حاضر فرمانده عقل خود هستند، امروز آمدند تا طبیعت را هم احیا و آباد کنند.

چه صفایی در درخت است که انسان با توجه به آن‌ها می‌تواند تغییر، تبدیل و ترخیص را در خود اجرایی کند؟
ما همین‌طور که در کنگره ۶۰ آموزش می‌گيريم به دنبال این هستیم که آن چیزهایی که با ما تشابه دارند را شناسایی کنیم و از آن‌ها الگوبرداری کنیم تا ارتقا یابیم. یک درخت با توجه به آن شرایط و موقعیتی که در آن قرار می‌گیرد، سعی می‌کند خودش را حفظ کند، در زمین ریشه کُنَد و خودش را به زمین پیوند بزند تا بتواند برای ادامه حیاتش رشد کند، توسعه پیدا کند و قد بکشد؛ انسان هم بایستی خودش رشد کند تا بتواند به دیگران هم در رشد کردن کمک کند. چقدر خوب می‌شود که ما این موضوع را سرمشق زندگی خود قرار دهیم و همین‌طور که خودمان زندگی می‌کنیم به دیگران هم اجازه زندگی کردن بدهیم.

کنگره ۶۰ برای نگهداری و رسیدگی به درختان چه برنامه‌ای دارد؟
به گفته دیده‌بان محترم درختکاری استاد امین، برنامه و هدف کنگره ۶۰ از درختکاری، توسعه فضای سبز و بیابان‌زدایی است و بارها هم در جلساتی که با منابع طبیعی داشتیم اعلام آمادگی کردیم که ما علاوه بر کاشت درخت می‌توانیم در داشت و آبیاری درختان اقدام کنیم، ولی متأسفانه هنوز از طرف مقابل هیچ اقدامی صورت نگرفته که بتوانیم با آن‌ها همکاری کنیم؛ اما به‌احتمال‌زیاد در سال جدید این اتفاق مهم و زیبا بیفتد که ما بتوانیم در آبیاری درختان مشارکت کنیم.

لطفاً اگر خاطره یا تجربه‌ای از اردوهای درختکاری سال‌های گذشته دارید بفرمایید: تجربه‌ای که من از اردوهای درختکاری دارم این است که می‌بینم هرساله این اردوها در حال کامل و جامع‌تر شدن است؛ یعنی وقتی اولین سالی که اردوی درختکاری بود را با امسال مقایسه می‌کنم، می‌بینم که خوشبختانه خیلی ارتقا پیدا کردیم و من هنگامی که بعضی افراد را نگاه می‌کنم که دائماً به درخت‌هایی که کاشته‌اند سر می‌زنند و از آن‌ها مراقبت می‌کنند خیلی حس خوبی دریافت می‌کنم و این بهترین خاطره برای من است. 

آیا پیامی برای همسفران آقا دارید؟
همسفران لطفاً قدر کنگره را بدانند که توانسته‌اند به‌واسطه آن مشکلات و اتفاقاتی که برای مسافران افتاده است این‌چنین راحت وارد کنگره ۶۰ شوند و چنین جایی را پيدا کنند. کنگره ۶۰ خیلی وسیع است و خیلی توانایی‌های زیادی دارد در جهت اینکه ما بهتر زندگی کنیم، چه در بحث مسائل مالی، خانوادگی و یا اجتماعی هیچ فرقی نمی‌کند. اصلاً فکر نکنید که کنگره ۶۰ صرفاً برای افراد مصرف‌کننده است؛ خیر اصلاً این‌طور نیست و شما خیلی می‌توانید از کنگره ۶۰ بهره ببرید و از آموزش‌های کنگره در زندگی‌هایتان استفاده کنید. کنگره ۶۰ باعث می‌شود شما مثل افراد خارج از کنگره به درودیوار نخورید یا لااقل کمتر با مشکلات روبه‌رو شوید.

از شما تشکر می‌کنم که ما را در این گفت‌وگو همراهی کردید در پایان اگر نکته‌ی ناگفته‌ای دارید بیان کنید:
خیلی خوشحالم که می‌توانم در اردوها شرکت کنم. از خداوند بسیار سپاسگزارم که به من لیاقت حضور در کنگره ۶۰ را داد. از جناب مهندس، استاد امین و خانواده محترمشان سپاسگزارم که به ما اجازه خدمت می‌دهند و امیدوارم که بتوانم در آینده هم در این جایگاه‌ها خدمت کنم و به خودم، هم‌وطنانم و کشورم خدمت کنم. از شما هم بابت زحماتی که می‌کشید خیلی متشکرم.

گفت و گو با کمک اردوبان محترم کنگره ۶۰ 

گفت‌وگو با کمک اردوبان محترم کنگره ۶۰
لطفاً خودتان را به رسم کنگره معرفی نمایید:
سلام دوستان مجید هستم یک مسافر. با ۲۳ سال تخريب وارد کنگره شدم، آخرین آنتی ایکس مصرفی تریاک و شیره، مدت سفر اول ۱۰ ماه ۱۵ روز، روش درمان DST داروی درمان شربت OT، راهنمای خوبم کاظم آقای نوروز پور از لژیون یک نمایندگی رضوی، ورزش در کنگره فوتسال و رهایی هم به دستان پرمهر جناب مهندس حدوداً ۹ سال.

لطفاً درباره‌ی اردوی درختکاری امسال، تعداد نهال‌های کاشته شده و تعداد افرادی که شرکت کردند توضیح مختصری بدهید:
ابتدا بایستی تشکر کنم از اردویان ها و ایجنت های محترم که بسیار زحمت کشیدند، جای آقای غفوریان هم خیلی خالی بود؛ زیرا به دستور استاد امین، ایشان مسئول همراهی کردن خانم‌ها در اجرای اردوی درختکاری بودند. خدا را شاکر هستم با رایزنی‌هایی که صورت گرفت و با بازدید از ۱۲ محل برای کاشت نهال، درنهایت چالیدره به ما معرفی شد. احتمالاً یادتان است که در سال‌های گذشته برای کاشتن نهال با مشکلات عَدیده‌ای روبه‌رو بودیم و هر سه نفر می‌توانستند تنها یک نهال بکارند، اما امسال خدا را شکر ۲ هزار نهال به ما دادند و حدوداً به هر نفر سه تا نهال رسید و کاشت بسیار خوبی داشتیم. ما بایستی این سؤال را از خود بپرسیم که در این پروژه کاشت یک میلیارد درخت در طی چهار سال، سهم من مسافر کاشت چند درخت است؟ خداوند را سپاسگزارم که امسال با یاری همه دوستان درختکاری خیلی خوبی را برگزار کردیم.

لطفاً وظایف یک کمک‌ اردویان را توضیح دهید:

حوضه‌ی وظیفه کمک اردویان ها در اردوی بلده است، ولی استاد امین با لطفی که دارند از بچه‌ها در اردوی درختکاری استفاده می‌کنند و بچه‌های کمک اردویان هماهنگی را برای کاشت نهال‌ها اعمال می‌کنند و کارهایی را که در اردوی بلده یاد گرفته‌اند را به دیگر دوستان آموزش می‌دهند.

به نظر شما آیا درختکاری می‌تواند ارتباطی با درمان اعتیاد داشته باشد؟
صد در صد؛ زیرا افراد مصرف‌کننده‌ای که الآن در حال درمان هستند دقیقاً مثل افرادی‌اند که از سرمای ۶۰ درجه زیر صفر بیرون می‌آیند و یخ‌زده‌اند، ولی در کنگره ۶۰ با یافتن روشنایی و گرما در حال آب شدن یخ وجودشان هستند. درخت هم همین حالت را دارد، زمانی که در زمستان است و در حالت خواب به سر می‌برد زیاد شکل زیبایی از آن‌ها را مشاهده نمی‌کنیم؛ ولی زمانی که فصل بهار فرا می‌رسد و گل‌ها شکوفه می‌دهند، تازه زیبایی درخت‌ها نمایان می‌شود. افراد مسافر هم درست مثل همین گل‌ها هستند که پس از درمان شکوفا می‌شوند.

لطفاً بفرمایید فرهنگ درختکاری چگونه وارد کنگره ۶۰ شده است؟
این مطلب را دقیق نمی‌دانم ولیکن درختکاری در کنگره ۶۰ از سال ۱۳۹۱ آغازشده است. جناب مهندس می‌فرمایند: انسان بایستی زکات رهایی خود را بپردازد با کمک کردن به جامعه، مردم و سود رساندن به کره زمین. خیلی از افراد که نمی‌توانند در کنگره ۶۰ راهنما شوند و زکات خود را با آموزش دادن به دیگران پرداخت کنند، حداقل این وظیفه را به دوش دارند که در طی سال یک درخت بکارند تا به نوبه‌ای جبران خسارت از جامعه و طبیعت کنند و این موضوع را ما مدیون تفکر ناب جناب مهندس حسین دژاکام هستیم.

آیا پیامی برای همسفران آقا دارید؟
همسفران بایستی قدر کنگره را بدانند، زیرا کنگره ۶۰ برای زندگی خودشان کاربردی است و می‌توانند در جامعه و با انسان‌های دیگر خیلی خوب کنار بیایند. افرادی که در کنگره ۶۰ هستند، مخصوصاً همسفران را اگر مورد بررسی قرار دهیم به‌وضوح خواهیم دید که در آینده چقدر پیشرفت خواهند کرد و حتی اگر هم پیشرفت نکنند به‌نوعی از ابتلا به بیماری اعتیاد پیشگیری کرده‌اند. 

از اینکه این گفت‌وگو را پذیرفتید از شما بسیار سپاسگزارم در پایان اگر نکته‌ای دارید بفرمایید:
خداوند را شاکرم که در عرصه‌ای زندگی می‌کنم که کنگره ۶۰ وجود دارد و من می‌توانم از تفکرات جناب مهندس بهره‌مند شوم و این حال خوب را به دیگران هم انتقال بدهم. من پس از ۲۳ سال بودن در تاریکی، الان در حال تجربه‌ی یک دنیای دیگر هستم و از این بابت بسیار خرسندم. در پایان می‌خواهم بگویم که فقط بایستی سپاسگزار خداوند باشیم و فرامین کنگره ۶۰ را بدون هیچ کم و کاستی اجرا نماییم.

مرزبان خبری: همسفر علی 

عکاس: همسفر امین لژیون دوم 

تایپ: همسفر پوريا لژیون اول 

ویراستاری: همسفر امین لژیون دوم 

ارسال خبر: همسفر محمد مهدی لژیون اول 

وبلاگ نمایندگی همسفران آقا شفا مشهد 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .