English Version
English

بازدید مسئولین شهری رباط کریم از اردوی درختکاری منطقه پرند

بازدید مسئولین شهری رباط کریم از اردوی درختکاری منطقه پرند

خلاصه مصاحبه و بازدید مسئولین شهری رباط کریم (پرند) از فعالیت های اعضای کنگره60

 

سلام خانم دکتر خدا قوت لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
باغچی هستم، مسئول واحدهای فنی و آبخیزداری شهرستان‌های غربی و جنوب غربی تهران، در خدمتتان هستم.

به شما خوش آمد میگوییم واز حضور شما خوشحالیم. آیا شما از فعالیت‌های کنگره ۶۰ اطلاعی دارید؟

بله ،خدا را شکر کنگره60 را از قدیم الایام می‌شناسم  و با این دوستان هم همکاری داشته ام در زمینه درختکاری و بیابان زدایی در استان تهران و دورادور یا در کنار مشارکت‌هایشان بنده هم حضور داشتم.

درخت‌هایی که امروز در اینجا کاشته شده از چه نوعی هستند؟
این منطقه یکی از پایلوت‌های تازه شناسایی شده اراضی بیابانی استان تهران است. قطعه‌ای با حدود ۲۰۰۰ هکتار است و ما از سال گذشته از طریق ارتباطات ملی و استانی توانستیم اعتباراتی را در مبحث بیابان زدایی در این شهرستان کسب کنیم.  از سال گذشته استارت ۲۰۰ هکتار آن زده شده و با کاشت گونه‌های آتریپلکس و تاپ که از گونه‌های بیابانی هستند استفاده شده.
خصوصیاتی که این گیاهان دارند مقاوم در مقابل کم آبی و همچنین در تثبیت خاک و جلوگیری از ریزگردها تاثیر بسیار زیادی دارند همانطور که مستحضر هستید در اینجا شهر پرند را داریم که با این کار از تثبیت خاک و ماسه‌های روان جلوگیری می‌کنیم.
کمک به تغذیه سفره‌های زیرزمینی، کمک به حفظ و توسعه اراضی مرتعی، همچنین کمک می‌کند به گونه‌هایی که از قدیم در اینجا وجود داشتند و به دلیل چرای بی‌رویه و خشکسالی از بین رفتند. کشت این گیاهان باعث می‌شود این گونه‌های قدیمی و محلی مجدد رشد خودشان را از سر بگیرند.

سوال آخر اینکه چه پیشنهادی برای اعضای کنگره ۶۰ دارید؟
من خیلی خرسند هستم که امروز حضور باشکوهتان را در اینجا دیدم .همانطور که به یکی از دوستانتان هم گفتم ،اگر باز هم از این کارهای جهادی وجود داشته باشد، به حمدالله می‌شود تمام اراضی که از بین رفته است را در همین زمینه  احیا کنیم .در کل حضور بسیار پرشوری بود .امیدوارم که سلامت باشید و همکاری خودتان را با ما ادامه بدهید.

 

سلام آقای دکتر، لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
بسم الله الرحمن الرحیم. عباسی هستم مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رباط کریم.از اینکه امروز بین اعضای کنگره ۶۰ و مسئولین عزیز قرار گرفتم بسیار برایم با ارزش بود. آرزوی سلامتی و شادکامی برای این دوستان دارم. از اهداف بزرگ این افراد و کنگره ۶۰ تاکنون شناخت خوبی نداشتم و امروز با دیدن این جمع صمیمی و با شور و شعف اعضای کنگره60 واقعاً خوشحال شدم و انصافاً امروز یکی از روزهای بسیار خاطره انگیز برای من بود که در طول زندگیم تجربه کردم و قلباً آرزوی عاقبت به‌خیری برای این عزیزان دارم. چون با این انگیزه‌ای که دارند واقعاً برای خودشان و این جامعه مفید خواهند بود.

چه پیشنهادی به اعضای کنگره ۶۰ دارید؟
هر کاری انگیزه می‌خواهد،به حمدالله این افراد انگیزه کافی را درون خودشان ایجاد کرده اند .وقتی توانسته اند خودشان را از آن شرایط اعتیاد رها کنند ،قطعاً برای خودشان و جامعه مفید خواهند بود.
من به عنوان یک مسئول که در جهاد کشاورزی هستم سال‌ها مراسم هفته منابع طبیعی را دیده ام و نهایتاً با یک جمع کوچکی، طرحی پایلوت می شد اما امروز که به این منطقه رسیدم و این جمعیت را دیدم واقعاً نگاهم تغییر کرد،پرسیدم که آیا اتفاقی افتاده است؟ چون تاکنون از فعالیت کنگره ۶۰ اطلاعی نداشتم،  این انرژی و این استعداد سالم در جهت هر عملی که انجام بگیرد اگر در راستای ایجاد و نگهداری مراتع  و اهداف جهاد کشاورزی قرار بگیرد، با کاشت همین گونه‌های گیاهی از فرسایش خاک جلوگیری خواهد شد ، نفوذ پذیری آب منطقه را بالا خواهد برد چون میزان بارندگی در سطح شهرستان بسیار پایین هست حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلی‌متر در سال است که در سال‌های اخیر این میزان بسیار کمتر شده است واین کارها باعث خواهد شد از فرسایش خاک علف‌ها و گونه‌های ریز مرتعی جلوگیری شود .به هر حال  اگر طبیعت به این مراتع بیاید ارزشمند خواهد بود و دامداران هم از آن استفاده خواهند کرد و دعاگوی شما خواهند بود و من هم اعتقاد دارم اگر کسی قدر شما را ندانست به هر حال خدایی بالا سر خواهد بود که قدر شما را می‌داند و کمک حال شما خواهد بود یک شعری هست که می‌گوید:
تو نیکی می‌کن و در دجله انداز    که ایزد در بیابانت دهد باز
واقعا هم همینطور هست،حتی اگر این حرکت شما در جامعه  زیاد دیده نشود مهم نمی‌باشد ،اما به لطف همین کارهای خداپسندانه‌ای که شما انجام می‌دهید انشالله کمک حالتان خواهد بود.

سلام آقای دکتر لطفاً خودتان را معرفی می‌کنید؟

محمدرضا عروجی هستم.معاون عمرانی فرمانداری شهرستان رباط کریم.

از حضور شما بسیار خوشحال و خرسندیم. آیا از فعالیت‌های کنگره 60 اطلاع دارید؟
خدا را شکر امروز با حضور در اینجا با کنگره آشنا شدم و انشالله آشنایی بیشتری پیدا خواهم کرد. امروز حرکت بسیار قشنگ و بزرگی بود برای افرادی که از دام اعتیاد نجات پیدا کرده اند، انشالله که این حضور و کاشت نهال ادامه پیدا کند.

آقای دکتر به نظرتان فعالیت درختکاری که امروز در اینجا انجام شد ادامه‌دار خواهد بود؟
بله،با همتی که آقای دکتر بوستانی و همکارانشان در سازمان منابع طبیعی دارند انشاالله این حرکت ادامه داشته باشد

درخت‌هایی که امروز اینجا کاشته شده اند چه نام‌ها و نژادهایی دارند؟
بیشتر گونه‌های مقاومی هستند که در مناطق بیابانی وجود دارند، مانند گز.
انشالله شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که آبادانی در کشور عزیز ما اتفاق بیفتد.

ممنونم، چه پیشنهادی برای ما اعضای کنگره دارید؟
من تشکر می‌کنم از شما و پیشنهادم این است که با همین همت بزرگ و بلندی که دارید ادامه دهید و جوانان و انسان‌های بیشتری را از این بلای خانمان سوز نجات دهید.

سلام آقای دکتر خدا قوت لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

سلام بنده روستایی هستم رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های جنوب غربی تهران.

از آشنایی با شما بسیار خوشحالم، آیا شما با فعالیت‌های کنگره ۶۰ آشنایی دارید؟
چون سال‌های گذشته از طریق اداره منابع طبیعی همکاری‌های زیادی انجام شده اسم کنگره ۶۰ را شنیده بودم ،وقتی امسال پیشنهاد شد که کنگره ۶۰ در شهرستان‌های جنوب غربی و شهرستان رباط کریم برنامه کاشت نهال و بیابان زدایی داشته باشند، ما هم استقبال کردیم و در این روز در خدمت شما هستیم.

اهمیت درختکاری در این منطقه به نظر شما چیست؟
همانطور که همه مشاهده می‌کنیم در سال‌های اخیر بارندگی‌های فصلی کاهش پیدا کرده است،ریزگردها بسیار زیاد شده و سیل‌ها افزایش پیدا کرده است.گرمای هوا بیشتر شده و شکل بارندگی‌ها از برف به حالت باران تغییر کرده ،یعنی باران‌های سیل‌آسا که در مدت کم ایجاد سیل می‌کنند. خشکسالی در کشور ما زیاد شده و چندین سال است که در حال اتفاق افتادن است. البته فقط در کشور ما اینگونه نیست ،بلکه در تمام منطقه خاورمیانه و در کره زمین پدیده‌ای را داریم به نام پدیده گرمایش جهانی که که اثرات آن را در کشور خودمان هم مشاهده می‌کنیم.
یکی از راهکارهایی که بتوانیم توسط آن این موضوع را مدیریت کنیم و کاهش دهیم، کاهش کربن موجود در هوا است که از طریق کاشت نهال کربن و دی اکسید کربنی که در هوا موجود است انجام می شود. ما انسان‌ها با کارخانجات و خودروهایمان این آلودگی را تولید می‌کنیم.یکی از راه‌های از بین بردن دی اکسید کربن همین کاشت نهال و درخت می‌باشد.امروز به همین دلیل در اینجا در خدمت شما هستیم.

شما برای کاشت این نهال  چه آینده ای را پیش بینی می‌کنید؟
گونه‌هایی که امروز در این منطقه کاشته شده است،سازگار با مناطق بیابانی هستند، مثل آرتی پلکس، قره باغ و حتی گز. این گونه‌ها با کم آبی سازگار هستند و در مقابل گرما مقاوم می باشند و نیاز به آب زیادی ندارند.
ما از طریق سازمان آبخیزداری اعتباراتی را در نظر گرفتیم برای ۶ یا ۷ دوره آبرسانی به این نهال‌ها و پس از این دوره‌های آبیاری این گیاهان با بارندگی کم منطقه سازگار خواهند شد و رشد خواهند کرد.

 

تهیه و تنظیم:سایت شعبه شادآباد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .