English Version
English

گروه خانواده - هیچ‌وقت از خدمت کردن غافل نشویم

گروه خانواده - هیچ‌وقت از خدمت کردن غافل نشویم

شعبه زاهدان مفتخر میزبانی دیده‌بان ارجمند آقای مهدی سنچولی و همراهان گرامی‌شان بود. به همین جهت فرصت را غنیمت دانستیم و مصاحبه‌ای با ایشان تدارک دیدیم. این گفتگوی صمیمانه تقدیم نگاه شما خوبان.

جناب سنچولی ضمن عرض سلام بفرمایید تاکنون چه جایگاه‌های خدمتی را در کنگره تجربه کرده‌اید و راز ماندگاری شما در کنگره چه بوده است؟

سلام من هم خدمت شما عزیزان. از باب جایگاه‌های خدمتگزاری من توفیق این را داشتم که در جایگاه‌های مرزبانی و راهنمایی در شعبه فردوسی مشهد، بعد به‌عنوان ایجنت شعبه عطار نیشابوری انتخاب شدم و دو دوره در جایگاه ایجنتی خدمت کردم. بعدازآن به لطف خدا و لطف آقای مهندس توفیق این حاصل شد که بتوانم در جایگاه دیده‌بانی خدمت کنم. در حال حاضر در این جایگاه به‌عنوان دیده‌بان آمار و پورتال کنار آقای مهندس هستم. بتوانیم هم خدمت کنیم هم آموزش بگیریم. در بحث لژیون سردار هم اول در مشهد عضو لژیون سردار شدم، بعد جایگاه دنوری و سپس جایگاه پهلوانی در لژیون سردار را داشتم.

حضور در کنار مهندس دژاکام و خدمت کردن در کنار ایشان چه تأثیری روی شما گذاشته است؟

حضور من در کنار آقای مهندس فقط آموزش بوده است. حس خوب و لذتی که از کنار استاد بودن به انسان دست می‌دهد را در کنار ایشان به دست می‌آورم. جدای از آرامشی که در کنار ایشان به دست می‌آورم و عزت‌نفسی که به‌عنوان یک دیده‌بان پیدا می‌کنم، این‌که می‌توانم در کنار ایشان خدمت کنم، آموزش‌هایی که من در کنار ایشان گرفته‌ام و تأثیری که این آموزش‌ها در زندگی من داشته است، شاید با هیچ‌چیز دیگری قابل‌مقایسه نباشد. از این بابت خداوند را شکرگزارم و از آقای مهندس هم تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار من قراردادند تا بتوانم در این جایگاه خدمت کنم.

باکسانی که در سفر اول و یا حتی سفر دوم دچار یأس و امید دچار تردید می‌شوند چه سخنی دارید؟

ما در آموزش‌های کنگره ۶۰ از سفر اول شروع می‌کنیم به دانستن اینکه ما تنها نیستیم، اینکه یک مسیری برای حرکت وجود دارد. دانستن اینکه حس‌های منفی از قبیل ناامیدی و یاس همیشه به سراغمان می‌آید و ما را از ادامه کار متوقف می‌کند. توجه کردن و عمل کردن به آموزش‌های کنگره ۶۰ و ایمان آوردن به مسیر می‌تواند خیلی به ما کمک کند. نگاه به اینکه تمام افرادی که در کنگره ۶۰ هستند و خدمت می‌کنند کسانی‌اند که یک روز مثل من مهدی در سفر اول حال خرابی داشتند، مصرف‌کننده مواد مخدر بودند و امروز دارند جایگاه‌های خدمتی تأثیرگذاری را تجربه می‌کنند. من در صحبت‌های جلسه‌ هم تأکید کردم که دور نیست و جدا از ما نیست. همه ما روی یک کشتی سوار هستیم و هرکدام از ما در مقاطع مختلف یک نقشی را روی این کشتی باید ایفا کنیم. فقط خواسته قوی، ایمان و آموزش گرفتن را می‌خواهد؛ هیچ‌وقت از خدمت کردن غافل نشویم.

به نظر شما یک شعبه‌ خوب و پویا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ برای ارتقای شعبه زاهدان چه پیشنهادی دارید و چه آینده‌ای را برای نمایندگی زاهدان متصور هستید؟

شعبه خوب و پویا شعبه‌ای است که هرروز و هر هفته با هفته قبل متفاوت باشد. در بررسی عملکرد شعب خیلی از موارد هست، میزان آموزش شعب یعنی سطح آموزشی، میزان ورودی و خروجی‌های شعب و ...؛ حالا من چون با بحث پورتال کار می‌کنم و روی این موضوع با دقت بیشتری متمرکز هستم این است که هر عملکردی که یک شعبه داشته باشد، نشان‌دهنده نقطه قوت یا ضعف آن است. قطعاً حمایت‌های مالی که در یک شعبه انجام می‌شود باید از درون آن شعبه باشد. اینکه ما بتوانیم حمایت مالی را از مرکز بگیریم یا حمایت مالی از حامیانی که در شعب دیگر خدمت می‌کنند حال چه لژیون سردار باشند چه جایگاه‌های دیگر خدمتی، یک موضوع است و اینکه از دل خود شعبه چه چیزی به دست بیاید موضوع دیگری است. موضوعی که برای من به‌عنوان دیده‌بان می‌تواند یکی از شاخصه‌های مهم عملکردی یک شعبه باشد این است که از دل خود شعبه و آدم‌هایی که در شعبه حضور دارند و در حال درمان هستند چه خروجی‌هایی چه به لحاظ مالی، چه به لحاظ آموزشی، چه به لحاظ پیدا کردن امتیازات در مسیر کنگره ۶۰ خارج می‌شود.

در بحث پذیرش در پورتال خیلی دقت می‌شود، یک شعبه خیلی متأثر از این قضیه است. در بحث ماندگاری افراد در یک شعبه و پایان درمانشان خیلی توجه می‌شود. به‌عنوان عملکرد یک شعبه، میزان خروجی‌هایی که این شعبه به لحاظ خدمتگزاری دارد، حال این خدمتگزاران می‌توانند راهنما باشند، ایجنت باشند، کیفیت انتخابات مرزبانی و بعد مالی مهم است، چون بدون این‌ها عملاً هیچ پیشرفتی در شعبه اتفاق نمی‌افتد. من انتظارم از شعبه زاهدان با توجه به پتانسیلی که در منطقه می‌بینم و نیازی که وجود دارد و آن حس زیبای سازندگی که در مردم سیستان و بلوچستان وجود دارد، این است که خروجی‌های بیشتری را ببینیم علی‌الخصوص که خیلی زود تبدیل به نمایندگی شود، خیلی زود زمینی را برای خود تهیه کنند و زیر سقف خودشان باشند. ان‌شاءالله این پتانسیل را در خود ایجاد کنند که بتوانیم از دل شعبه زاهدان به شعب دیگری هم برسیم؛ چراکه این منطقه واقعاً نیازمند این موضوع است. منتها ما نیازمند به یاری خودمان هستیم، اگر خودمان حرکت کنیم، اگر از دل شعبه اتفاقات خوبی خارج بشود برای‌ ما ارزشمند است.

برای مسافران و همسفرانی که شرایط شرکت در آزمون راهنمایی را دارند چه توصیه‌ای دارید؟

برای کسانی که برای آزمون ثبت‌نام کرده‌اند تأکید می‌کنم که تمرکز بسیار زیادی روی آموزش‌هایشان بگذارند. در آزمونی که برگزار می‌شود هیچ‌چیزی خارج از آموزش‌های کنگره ۶۰ نیست. اگر سفر اولی هست که آمادگی پیدا می‌کند برای آزمون سال بعد، توصیه می‌کنم حتماً به هر آنچه آموزش داده می‌شود به‌شدت و دقت بسیار زیادی توجه کند. برای اینکه شاید ۸۰ درصد راه را در طول سفر اول بابت آموزش گرفتن برای آزمون طی می‌کند. برای بچه‌هایی که الآن می‌خواهند ثبت‌نام کنند توصیه من این است که خودشان را وقف آموزش کنند. در این مدت باقیمانده سعی کنند میزان آگاهی‌شان را در مسیر آزمون جلو ببرند. توصیه می‌کنم آزمون‌های دوره‌ای و مرتب برگزار شود و از آگاهی جمعی استفاده شود؛ وقتی آزمون به‌صورت مرتب و جمعی برگزار شود، سؤالات آزمون با نگاه‌های مختلفی که راهنمایان مختلف دارند طرح می‌شود و قطعاً خیلی تأثیر بیشتری در تنوع رهجوها می‌گذارد. اینکه به این قضیه به‌عنوان یک عامل سرنوشت‌ساز توجه کنند. درواقع همین هم هست، شعبه زاهدان و استان سیستان و بلوچستان به خدمتگزاران زیادی احتیاج دارد مخصوصاً راهنما. درنتیجه باید تلاششان را صدچندان کنند، بر روی آموزش‌ها تمرکز کنند. برنامه‌هایی در شعبه برای بالا بردن سطح آموزشی بچه‌هایی که می‌خواهند در آزمون شرکت کنند، با هماهنگی ایجنت محترم شعبه تنظیم شود و به‌صورت منظم و مرتب کار پیش برود.

پیام و هدف کنگره از کار نیک و پسندیده‌ درختکاری، حفظ محیط‌زیست و جمع‌آوری زباله‌ها چیست و ارتباط آن را با وادی دوازدهم چه می‌دانید؟

در مورد درختکاری هم همان‌طور که بارها آقای مهندس اشاره کردند و اعتقاد راسخ خودمان هم هست این است که ما به‌عنوان یک مصرف‌کننده آسیب‌های زیادی به محیط‌زیست زده‌ایم. امروز می‌خواهیم نقش خودمان را به‌عنوان یک فرد سازنده ایفا کنیم. درختکاری در راستای همه اهداف کنگره است که اول من خودم را آباد می‌کنم بعد خانواده‌ و میهنم را آباد می‌کنم. این سنت درختکاری به نظر من بسیار آموزش بالایی دارد. اگر هرکدام از ما این آموزش را بگیریم و به افراد اطرافمان آموزش دهیم، در اصل آن خسارت‌هایی که بر اساس نحوه زندگی مصرف‌کننده و یک فرد غیر مصرف‌کننده به محیط‌زیست وارد کرده‌ایم را با کاشت یک نهال جبران کنیم. توصیه می‌کنم درزمینهٔ درختکاری دوستان شعبه زاهدان شرکت کنند و از خودشان در دل طبیعت و کره خاکی که از حضورش بهره می‌بریم یادگاری بگذارند.

و کلام آخر ...

در آخر تشکر می‌کنم از همه شما به خاطر اینکه من را پذیرا بودید، از همه انرژی‌های خوبی که دادید. برایتان آرزوی موفقیت می‌کنم. قطعاً با تلاش‌هایی که در شعبه انجام می‌شود و زحماتی که خدمتگزاران شعبه می‌کشند در این مسیر موفق خواهید شد. پای‌کار باشید، دست به‌زانوی خودتان بگیرید که خداوند هم یاری کند و بتوانیم زمینی برای خود زاهدان خریداری کنیم و سقفی برای مسافران و همسفران زاهدان تهیه کنیم. از خداوند می‌خواهم که این توفیق را به ما بدهد تا بتوانیم در مسیر خدمتمان در رشد و توسعه کنگره ۶۰ در زاهدان داشته باشیم.

حضور شما در شعبه زاهدان شور و شوق زیادی را به همسفران و مسافران بخشید. از خداوند متعال برایتان عمر باعزت و قوت خدمت را خواستاریم.


انجام مصاحبه، ویراستاری و ارسال: همسفر زهره رهجوی راهنما همسفر مهدیه (لژیون یکم)
عکس: همسفر فاطمه، مرزبان
همسفران نمایندگی زاهدان

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .