English Version
English

درخت‌کاری مصداق بارز جبران خسارت است

درخت‌کاری مصداق بارز جبران خسارت است

هشتمین جلسه از دوره سوم کارگاه‌های آموزشی عمومی کنگره 60 نمایندگی طارم با استادی مسافر محمد نگهبانی مسافر زکریا و دبیری مسافر صدرالدین با دستور جلسه "هفته درختکاری" پنجشنبه 10 اسفند 1402 رِأس ساعت 17 آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان محمد هستم یک مسافر، خداوند را شاکر و سپاسگزارم که یک بار دیگر توفیق حضور در این جایگاه به من داده شده است و می‌توانم آموزش ببینم، همان‌طور که می‌دانیم هیچ الگویی بارزتر و قشنگ‌تر از طبیعت نیست و درخت جدا از فوایدش که بسیار زیاد است، درخت الگوی زندگی را به ما می‌آموزد. هرچند از دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم چیز زیادی نمی‌دانیم، اما در همین حد کمی هم که آگاهی داریم، می‌دانیم که زمین یکی از زیباترین مکان‌هایی است که خداوند برای زندگی موجودات خلق کرده است. کره زمین، سیاره بسیار کوچکی است در منظومه شمسی و این منظومه نقطه کوچکی از کهکشان راه شیری و کهکشان راه شیری، نقطه بسیار کوچکی در بین میلیاردها کهکشان دیگر و باز به همین شکل جهان‌های بسیاری حلقه‌وار در دل یکدیگر قرارگرفته‌اند و تا جایی ادامه‌ دارند که توان فکری و ذهنی ما از درک و تصویرسازی آن قاصر است.

کره زمین، این سیاره کوچک و زیبا در بهترین تقویم توسط خداوند طراحی و آفریده‌شده است؛ اما انسان‌ها از زمانی که چشم و گوششان باز شد و زندگی اجتماعی خود را شروع کردند، تخریب و خسارت زدن به این سیاره را شروع کردند. همان‌ که بنیان کنگره 60 در سی دی عقبه به زیبایی بیان نمودند که آیه شریفه (ان الانسان لفی خسر) به همین موضوع اشاره دارد و انسان دائم در حال خسران و آسیب زدن است. یکی از مصادیق بارز این خسارت، تخریب جنگل‌ها، اکو سیستمها و نابودی ارکانی است که بقای زمین سخت به آن‌ها وابسته است و درخت یکی از مهم‌ترین ارکان بقای زندگی ماست. درخت، گویی بعد از آب، نبض زندگی ماست. هر جا که درخت هست زندگی هم هست و هر جا درخت نیست زندگی هم نیست. آیا می‌دانیم که اکسیژن که نفس کشیدن ما به آن وابسته است توسط درختان تولید می‌شود و اگر نباشد کارمان تمام است؟ این درختان هستند که تصفیه هوای زمین را بر عهده‌دارند و گازهای مضر ازجمله دی‌اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می‌نمایند. جدا از بحث استفاده‌هایی نظیر چوب، میوه‌ها، زیبایی، سایه و سایر مواهبی که از درخت عاید ما می‌شود، درختان، ریه‌های زمین و درواقع ریه‌های خود ما هستند؛ اگر آسیب ببینند این ما هستیم که نمی‌توانیم نفس بکشیم.
در قرن‌های گذشته تعداد درختان در سراسر دنیا به دلیل استفاده بی‌رویه و بی‌تفکر، به‌شدت کم شده است و این مسئله بدون شک در تغییرات اقلیمی که اکنون شاهد آن هستیم مهم‌ترین نقش را داشته است. گرم شدن زمین، ذوب شدن یخ‌های قطبی، گرمایش بی‌سابقه، سرمای بی‌سابقه و بی‌موقع، طوفان‌ها، سیل و سایر پدیده‌های اقلیمی که درگذشته به این شکل وجود نداشته، ازجمله موارد ناشی از حذف تدریجی درختان بر روی زمین است. امروزه کارشناسان، مهم‌ترین راه مقابله با این وضعیت را کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌دانند. گازهای گلخانه‌ای، به زبان ساده به دودها و گازهایی گفته می‌شود که توسط صنایع و خودروها تولید می‌شوند و به هوا می‌روند و در جو زمین یک‌لایه دود و گاز مثل یک ابر تشکیل می‌دهند. نور خورشید موقع عبور از این لایه یک مقدار از اثرات و خاصیت خود را از دست می‌دهد. برای مثال اگر دقت کرده باشید نور خورشید در تهران خیلی ضعیف‌تر از نور خورشید در جاهایی است که هوا تمیز است و در روزهایی که در تهران هوا تمیز است نور خورشید خیلی قوی‌تر و درخشنده‌تر است. مسئله بعدی این است که نور خورشید بعد از رسیدن به زمین، بخشی از آن منعکس می‌شود و به آسمان می‌رود.
در حالتی که جو زمین آلوده به دود و گازهایی که گفتیم باشد، این نوری که به‌سوی آسمان منعکس می‌شود، با برخورد به این لایه، دوباره به سمت زمین‌برمی گردد و باعث گرم شدن بیش‌ازحد زمین می‌شود که اصطلاحاً به آن حالت انعکاس گلخانه‌ای می‌گویند. درواقع اتفاقی که می‌افتد مثل یک گلخانه سرپوشیده و شیشه‌ای است. این راهکار، یعنی کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد، اما مهم‌تر از آن کاشت درخت است. به قول دیده‌بان محترم آقای امین دژاکام، اگر تعداد درختان در زمین زیاد باشد، قدر مسلم بسیاری از این گازهای مضر تصفیه می‌شود و اکوسیستم به حالت طبیعی خود نزدیک می‌شود. در نظر بگیرید اگر نصف جمعیت جهان در سال هر نفر دو درخت بکارد، چیزی در حدود 8 میلیارد درخت می‌شود و یا اگر در کشور خودمان نصف مردم کشور در سال هرکدام دو درخت بکارند، چیزی در حدود 80 میلیون درخت می‌شود و در طول 10 سال می‌شود 800 میلیون درخت. تصور کنید چه تغییری در آب‌وهوای کشور پدید می‌آید. چه کشور زیبا و پردرختی خواهد شد.  به‌هرحال این بررسی کوتاه و بسیار ساده، کمی وضعیت را روشن می‌کند که اهمیت درختکاری برای چیست و برای چه بنیان کنگره 60 به ما اعضای کنگره تکلیف کرده‌اند که در سال حداقل یک درخت بکاریم. برای ما اعضای کنگره، درخت‌کاری مصداق بارز جبران خسارت است. جبران خسارت‌هایی که در زمان اعتیاد به خودمان، خانواده و جامعه زده‌ایم و حالا می‌توانیم به زیبایی جبران کنیم؛ با درختکاری.

مرزبان کشیک مسافران: مسافر رسول
مرزبان کشیک همسفران: همسفر پریسا

خدمتگزاران سایت نمایندگی طارم
تایپ و ویراستار: مسافر فرزاد لژِیون یکم
عکس : مسافر امین لژیون یکم
ارسال: مسافر کامران لژیون یکم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .