English Version
English

جهان‌بینیِ کاربردی

جهان‌بینیِ کاربردی

جلسه هشتم از دوره دوم کارگاه‌های آموزش مجازی همسفران نمایندگی ملایر با دستور‌جلسه «جهان‌بینی ۱ و ۲» با استادی همسفر معصومه در روز شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد.
خلاصه سخنان استاد:

جهان‌بینی یکی از اضلاع مثلث درمان اعتیاد است. با اینکه درمان اصلی برای بیماری اعتیاد، درمان جسم و فیزیولوژی است، ولی اگر جهان‌‌بینی فرد اصلاح شود، درمان صددرصد و ایده‌آل است. اگر دقت کرده باشیم روی جلد جزوه جهان‌بینی نوشته شده جهان‌بینی کاربردی، یعنی اگر من دانش و آگاهی خودم را کاربردی نکنم، نیروهای بازدارنده مانع از رشد دانایی من می‌شوند. مثلاً من می‌دانم که غیبت کردن، قضاوت دیگران یا تجسس کردن در کار دیگران کار ناپسندی است، ولی با این توجیه که می‌خواهم به دیگران کمک کنم، این عمل را از نظر خودم خوب جلوه می‌دهم که در این مرحله دانایی من متوقف می‌شود و وارد جهالت هم می‌شوم.

ما در جزوه جهان‌بینی مثلثی داریم به نام مثلث دانایی که اضلاع آن تفکر، تجربه و آموزش است. وقتی این سه ضلع به موازات یکدیگر رشد کنند، دانایی من به دانایی موثر تبدیل می‌شود، چون دانایی من مربوط به ذهن من است و ماندگار نیست، ولی دانایی موثر که همان معرفت و کاربردی کردن دانسته‌های من است، برای من مثل نوری است که راه انتخاب را برای من روشن می‌کند تا بتوانم در انتخاب‌هایم بهتر عمل کنم.

جهان بینی به من آموخت که اگر من نمی‌توانم تفکر درستی داشته باشم، ریشه در ترس‌هایم دارد، ترس از سقوط و نتیجه نگرفتن و گاهی ناامید می‌شوم، چون آموزش پذیر نیستم و منیت دارم. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: بزرگ‌ترین گناه ترس و بزرگترین بلا ناامیدی است. برای اینکه به جلو حرکت کنم، باید تغییر کنم و این تغییر برای من ترس ایجاد می‌کند و نمی‌توانم به آن زندگی ایده‌آل دست پیدا کنم، اما ناامیدی یعنی ناسپاسی از پروردگار، پس باید مشکلاتم را حل کنم و از عقلم کمک بگیرم و نفسم را تربیت کنم، چون افکار مخرب و مثلث جهالت، در سیستم ایکس من تخریب ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که ترشح هورمون‌ها در بدن دچار اشکال شود و از نظر جسم، روان و جهان بینی بیمار شوم. جهان‌بینی قوانین زندگی را به ما می‌آموزد و مخصوص یک قشر از جامعه نیست و برای همه افراد با هر سن و دانش و اطلاعات، لازم است. به عقیده من، جهان‌بینی یعنی هنر درست زندگی کردن و درست دیدن و احساس کردن اطرافیان و حتی دوست داشتن طبیعت، به قول استاد امین جهان‌بینی مثل طنابی است که ما را از تاریکی‌ها نجات می‌دهد و مانند چراغی در مسیر ما قرار دارد تا به سمت ارزش‌ها حرکت کنیم و به صلح، آرامش و آسایش برسیم.

تایپ، ویراستار و ارسال : همسفر معصومه رهجوی کمک‌راهنما همسفر صدیقه (لژیون یکم)
همسفران نمایندگی ملایر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .