English Version
English

بی‌تعادلی و بی‌ادبی بر اثر ناآگاهی است

بی‌تعادلی و بی‌ادبی بر اثر ناآگاهی است

چهاردهمین جلسه از دوره پنجم کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران آقا کنگرۀ ۶۰، نمایندگی شفا مشهد، با استادی مرزبان محترم مسافر اسماعیل، نگهبانی همسفر محمد مهدی و دبیری همسفر معین با دستور جلسه "آداب معاشرت، ادب و بی ادبی، تعادل و بی تعادلی" شنبه 21 خرداد 1401 ساعت 17 آغاز بکار کرد.

خلاصه سخنان استاد:
سلام دوستان اسماعیل هستم یک همسفر
خدا را شکرمی کنم که در جمع همسفران عزیز و با عشق شعبه شفا مشهد هستم. موضوع امروز که قرار است راجع به آن صحبت کنیم؛ آداب معاشرت، ادب و بی‌ادبی، تعادل و بی‌تعادلی است. تحت همین عنوان جناب مهندس سی دی ارائه دادند. می‌خواهیم این صحبت‌ها را مرور کنیم.
اصلاً آداب معاشرت، ادب و بی‌ادبی، تعادل و بی‌تعادلی نتیجه چه چیزی است؟ ادب و بی‌ادبی بر اثر ناآگاهی هست، همین طور تعادل و بی‌تعادلی هم بر اثر یک ناآگاهی به وجود می‌آید.
تصور کنید طفلی که تازه متولدشده در سنین یک تا پنج سال، به خاطر عدم اطلاع و آموزش صحیح و ناآگاهی که دارد، مجموعه‌ای از کارها را ناخواسته انجام می‌دهد، چون آگاهی ندارد. اگر حرف ناجوری می زند و در جمع کار بدی می‌کند، همه این‌ها بر اثر ناآگاهی است. همین طور در سنین ابتدایی، راهنمایی، دانشگاه، فکر نکنید که در سطح استاد دانشگاه بی‌ادبی نیست، یا یک فرد میلیاردر بی‌ادبی نیست. بی‌ادبی در همه شکل‌ها هست.

زمانی که ما از یک حد و حدودی خارج شویم، حرمت یک مکان، خانواده، اداره و... را می‌شکنیم،  وارد حریم امن آن می‌شویم. این بی‌ادبی است، ما وارد حریم امن مردم شدیم همان ناآگاهی هست. اگر ما آگاهی درست داشتیم وارد این مسیر نمی‌شدیم. سطح آگاهی برای ما تعیین می‌کند چگونه با خودمان، جامعه و حتی با خدای خودمان رفتار و ارتباط برقرار کنیم که بی‌ادبی نباشد.

نحوه نشستن در کلاس، نحوه لباس پوشیدن، صحبت کردن، رفتار و کردار ما و... همه این‌ها مشخص می‌کند که ما انسان باادب یا بی‌ادبی هستیم. شما روزهای تعطیلی به اطراف مشهد، سواحل دریاها و سایر مکان‌ها برای تفریح می‌روید، آیا ندیدید بی‌ادبی ما چقدر به طبیعت خسارت می زند و نشانه‌های ادب ما چقدر جامعه را مسئول نگه می‌دارد.

در بحث رفتن به فروشگاه، رستوران و بازار، حتی هنگام رانندگی در خیابان اوج نشانه‌های ادب و بی‌ادبی را می‌بینیم.

این دو موضوع را باهم  مقایسه کنید، ببینید کسی که بی‌ادب است در کجای جامعه قرار دارد، چگونه زندگی می‌کند و از نظر روحی و روانی چه وضعیتی دارد. کسی که ادب دارد چطور؟ اگر انسان باادبی باشیم تمام پول و ثروت دنیا متعلق به ماست، اما اگر تمام ثروت دنیا متعلق به شما باشد ولی بی‌ادب باشید، هیچ‌چیز ندارید. مثلاً شما می‌خواهید به دانشگاه بروید، داخل یک شهر دورافتاده تحصیل کنید، اگر ادب داشته باشید خانه همه دانشجویان خانه شماست. اگر ادب داشته باشید با آغوش باز از شما استقبال می‌کنند.

بی‌ادبی برای جامعه هم خسارت دارد. اکثر خانواده‌هایی که باهم اختلاف دارند، اکثراً دو بچه باهم دعوا کرده‌اند و این همین طور اوج گرفته است تا به جایی رسیده که بزرگ‌ترهای فامیل از هم فاصله گرفته‌اند و امروز ارتباط آن‌ها در این حد است که سالی یک‌بار تلفنی باهم تماس برقرار می‌کنند. به دلیل نوع حرکت و نوع ادب فرزند باعث شده که یک خانواده به هم بریزد.
جنگ‌ها، دعواها و قتل‌هایی که در اطراف شما اتفاق می‌افتد و شما در روزنامه‌ها می‌خوانید، در اخباری که می‌بینید و... یک مسئله کوچک مانند چشم در چشم شدن، منجر به چند فقره قتل شده است. به این نتیجه می‌رسیم که ما علم و آگاهی درست، کنترل و نوع ادبی برخورد با ماجرا را نداریم که موجب زیان‌های مالی و جانی زیادی می‌شود.

تایپ: همسفر علی لژیون یکم
عکاس: همسفر محمد صدرا لژیون دوم
تدوین عکس: همسفر محمد امین لژیون دوم
ارسال خبر: همسفر امین لژیون دوم

همسفران آقا نمایندگی شفا مشهد

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .