English Version
English

خدمت و تغییر؛ گفتگو با مسافر جواد فلاح

خدمت و تغییر؛ گفتگو با مسافر جواد فلاح

لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید؟
سلام دوستان جواد هستم مسافر، بیش از پنج سال تخریب داشتم تریاک آخرین آنتی ایکس مصرفی من بود ده ماه سفر اول داشتم به روش DST و شربت شفابخش OT نام راهنما حامد پارسا رشته ورزشی، والیبال در حال حاضر دو سال است که آزاد و رها هستم.

 چه طور شد که شما مرزبان شدید؟ و این جایگاه را برای خدمت انتخاب کردید؟
توفیقی بود که خداوند به من عطا فرمود، دوست داشتم خدمت کنم، حرکت کردم، کاندید شدم اعضاء به من اعتماد کردند و رأی دادند و من این جایگاه را تجربه کردم. امیدوارم توانسته باشم صادقانه خدمت کنم.



از مرزبانی برایمان بگوئید؟ مرزبانی چیست؟
بهترین تعبیری که از مرزبانی می‌توان کرد تعبیری است که مهندس دژاکام فرموده‌اند «مرزبانی مدیریت بحران است، در این جایگاه ما یاد می‌گیریم چگونه مدیریت کنیم». خصوصاً در نمایندگی مشهد، چون مکان از خودمان نیست و از فضایی که شهرداری منطقه در اختیار کنگره 60 قرار داده است استفاده می‌کنیم و فقط سه روز در هفته در اختیار کنگره 60 قرار دارد بدیهی است که یکسری مشکلات جهت هماهنگی جلسات با مسئولین محترم و همچنین پذیرش تازه‌واردین و از این قبیل مسائل وجود دارد و با توجه به تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان جهت درمان و کمبود فضای آموزشی، کمبود کمک راهنما، محدودیت ساعات جلسات و ... می‌توان به اهمیت مدیریت در مرزبانی پی برد.
ولی همیشه خداوند کمک می‌کند و مشکلات حل می‌شود این جمله را بارها و بارها در کنگره شنیده‌ایم که ((کنگره با کمک نیروهای مافوق به کارش ادامه می‌دهد و پیش می‌رود)) این مسئله را من در مرزبانی بارها و بارها به چشم خود دیده‌ام و با تمام وجودم حس کرده‌ام.

 لطفاً بفرمائید چه تغییراتی نسبت به دوره قبل داشته‌اید و با توجه به ازدیاد تازه‌واردین چه کارهایی جهت بهتر شدن نمایندگی در این دوره صورت گرفت؟
اگر پروسه انتخاب مرزبانان دوره‌های قبل را مرور کنیم متوجه می‌شویم که در دوره‌های قبل انتخاب مرزبانان انتصابی بود و دوره سوم مرزبانی، اولین دوره‌ای بود که مرزبانان با رأی اعضاء انتخاب شدند با عنایت به همین موضوع به پاسخ سؤال شما می‌رسیم چرا که حتماً نمایندگی پیشرفتی داشته و به نقطه‌ای رسیده است که دفتر مرکزی تصمیم می‌گیرد و صلاح می‌داند که نمایندگی، مرزبان‌هایش را خودش انتخاب کند و می‌بینیم حضور ایجنت و فعالیت‌هایش خیلی بیشتر شده است و زمان بیشتری را جهت اداره نمایندگی صرف می‌کنند. البته این نتیجه تلاش زحمات ایجنت و گروه مرزبانی دوره‌های قبل است که امروز به بار نشسته و ما برای برداشت ثمره آنان تلاش می‌کنیم، جا دارد از همه این عزیزان تشکر و برایشان آرزوی موفقیت کنم. به‌طور کلی زحمات و تلاش کل اعضاء باعث شده است که نظم و انضباط بیشتری حاکم شود و نمایندگی به سمت قانونمند شدن حرکت کند.

جناب آقای فلاح شما مسئول ثبت‌نام افراد تازه‌وارد هستید. چه احساسی دارید وقتی که یک تازه‌وارد با حال خراب و مشکلات و کلی امید و آرزو به شما مراجعه می‌کند و شما مجبورید به دلیل همان کمبود امکاناتی که فرمودید جواب منفی به وی بدهید؟
این احساس قابل توصیف نیست. من فقط یک جمله بگویم که در تمام طول عمرم با توجه به جایگاه‌هایی کاری و مشخصی که در اجتماع داشته‌ام و جایگاه‌های خدمتی که در کنگره داشته‌ام هیچ جایگاهی برایم سخت‌تر از این مسئولیت در مرزبانی نبوده است وقتی مقایسه می‌کنم هیچ کاری در طول عمرم به اندازه این کار در مرزبانی به من فشار نیاورده است. هر کدام از مصرف‌کنندگان که جهت درمان مراجعه می‌کنند مشکلات، حکایت و داستان زندگی متفاوتی دارند و همه هم مستحق پذیرش‌اند و از آن سخت‌تر زمانی است که خانواده این افراد مراجعه می‌کنند و باید طوری با آن‌ها برخورد کنیم که هم ناامید نشوند، هم صبور باشند، هم تخریب مسافرشان بیشتر نشود، هم ناراحت نشوند، هم ...فوق‌العاده کار سختی است.

 


آیا مسئولیت‌های مرزبانی لطمه‌ای به شغلتان نزده است؟
این سؤالی است که تقریباً تمام کسانی که در کنگره خدمت می‌کنند به نوعی با آن دست به گریبان‌اند به نظر من خدمت در کنگره به شغل و زندگی شخصی لطمه نمی‌زند اگر هم من روزی احساس کنم که خدمت کردن به شغلم لطمه زده است باید این را بدانم که نتوانسته‌ام تعادل را برقرار کنم دقت بفرمایید در کنگره روی کلمه تعادل خیلی تأکید شده است کنگره می‌گوید «درمان فوق ترک است و تعادل فوق درمان است» ما در کنگره آموزش می‌گیریم که زندگی‌مان را درست کنیم آموزش می‌گیریم که در خانواده، اقوام، شغل، همکاران و کلاً در تعامل با جامعه تعادل را برقرار کنیم. به نظر من خدمت لطمه‌ای نمی‌زند ولی زمانی که نمی‌توانی تعادل را برقرار کنی تازه متوجه می‌شوی که هنوز خیلی چیزها را یاد نگرفته‌ای و هنوز نیاز به آموزش داری و اگر کمی گذشته‌ات را به یاد بیاوری و مرور کنی آنگاه متوجه می‌شوی که این خدمت نه تنها به تو لطمه‌ای نزده است بلکه چقدر در مسائل مختلف مالی، شغلی، خانوادگی، جایگاه‌های اجتماعی، به تو کمک کرده است. چون زمانی که شما در جهت کمک به انسان‌ها قدم بر می‌داری قطعاً خداوند هم به شما کمک خواهد کرد.

با توجه به اینکه شما مسئول روابط عمومی نمایندگی مشهد هستید آیا در تعامل و هماهنگی با ارگان‌های و سازمان‌های دیگر مشکل خاصی ندارید؟
ارگان‌های دیگر خیلی کمک و همکاری می‌کنند اما این کمک‌ها تا حدی است که با کنگره آشنا هستند و برداشتی که از کار کنگره دارند، صورت می‌پذیرد.
مشکل اساسی ما این است که مسئولین با صورت‌مسئله اعتیاد آشنا نیستند و روش درمانی DST و کاری را که در کنگره انجام می‌دهد را نمی‌شناسند بنابراین گاها اتفاق می‌افتد که همکاری‌ها کمرنگ‌تر می‌شود البته این مسئله طبیعی است چون دیدگاهشان همان دید سابق به کارهایی که برای کاهش معضل اعتیاد صورت گرفته و نتیجه چندان مطلوبی نداشته می‌باشد و این به دلیل عدم آگاهی از عملکرد کنگره 60 است و پیگیری این مسائل هم واقعاً سخت و زمان‌بر است.
ولی به طور کلی همکاری لازم صورت می‌گیرد اینکه هم اکنون فرهنگ‌سرا در اختیار نمایندگی مشهد است و عده‌ای مشغول درمان در این مکان هستند نشانه همین همکاری‌هاست من به سهم خودم از همه مسئولین محترم تشکر می‌کنم و امیدوارم روزی کنگره به جایگاهی برسد که تفاوتش با NGO های دیگر کاملاً محسوس باشد و ما بتوانیم از توجه مسئولین بیشتر بهره‌مند شویم.

شما با توجه به اینکه یکی از خدمتگزاران فعال کنگره هستید آیا تاکنون برایتان اتفاق افتاده است که توقع تشکر و قدردانی داشته باشید؟
 شاید اقرار آمیز تلقی شود اگر بگویم خیر، ولی واقعیت این است که این اتفاق برای من رخ نداده است دلیل آن‌هم این است که من معمولاً زندگی گذشته‌ام را مرور می‌کنم و زمانی که در کنگره مسئولیتی را می‌پذیرم و به حال خوش می‌رسم حال امروزم را با 5 سال قبل مقایسه می‌کنم آن موقع است که با خود می‌گویم من باید از کنگره تشکر و قدردانی کنم نه برعکس، من برای خودم خدمت می‌کنم تا هرروز حالم بهتر شود و بیشتر به تعادل برسم و خودم را بیشتر بشناسم به نظر من در کنگره هیچ‌کس برای دیگران کاری انجام نمی‌دهد و هر کس هر خدمت و مسئولیتی را می‌پذیرد برای خودش است همه ما داریم آموزش می‌گیریم و چیزهایی را به رایگان یاد می‌گیریم که در هیچ جا نمی‌توانیم بیاموزیم.
اگر امروز من به لطف اعضای کنگره شال مرزبانی به گردن دارم باید خداوند را شاکر باشم و از اعضای کنگره تشکر کنم که این فرصت را در اختیار من قرار دادند که خدمت کنم، بنابراین همان‌طور که گفتم مرور گذشته‌ام باعث می‌شود که به هیچ عنوان چنین حسی در من ایجاد نشود.

پیام جواد فلاح برای افرادی که خوب سفر نمی‌کنند؟
اینکه قدر صندلی خود را بدانند چون هم‌اکنون بیش از 700 نفر در صف انتظار ورود به نمایندگی مشهد هستند تا در نهایت پذیرش شوند و برای افراد منتظر و در صف هم از صمیم قلب آرزو می‌کنم و امیدوارم هر چه سریع‌تر شرایطی مهیا شود تا بتوانند درمان خود را شروع کنند و رشته‌شان به کنگره وصل شود و با ورود به کنگره از ضد ارزش‌ها دوری نمایند و حرکت کنند تا راه برایشان نمایان شود. البته در همین‌جا این نوید را به این عزیزان می‌دهم که شعبه دوم نمایندگی در شرف تأسیس است و انشا اله به زودی پذیرش خواهند شد و امیدوارم بعد از ورود به کنگره قدر این جایگاه را بدانند و تفاوت ترک و درمان را درک کنند.
استاد امین می‌فرمایند «که درد نشان‌دهنده فهم انسان است» و زمانی که درد به سراغ ما می‌آید در واقع ما با فهمیدن درد به دنبال چاره‌ای برای آن می‌اندیشیم.
 نداشتن و کمبود فضای آموزشی نیز در کنگره 60 بزرگ‌ترین درد برای ما می‌باشد چون ما در ده ماه گذشته در فرهنگ‌سرای سلامت با تغییر مدیران جدید مواجه شدیم به طوری که در سه ماه گذشته پنج مدیر برای فرهنگ‌سرا تعین شدند با پنج زمینه کاری متفاوت و پنج دیدگاه جدید و تا می‌آمدیم مسائلمان را با یک مدیریت جدید هماهنگ کنیم مدیر بعدی انتصاب می‌شد و این بزرگ‌ترین مشکلات را برای ما در پی داشت و از طرفی ما برای برگزاری جلساتمان با کمبود فضا آموزشی و کمک راهنما مواجه بودیم و همه این مسائل باعث شد که با حرکتی از سوی خود اعضاء کنگره که همان رهجوها و مسافران می‌باشند یک نمایندگی دیگر به‌صورت اجاره‌ای به مدت دو سال پیش‌بینی نماییم که الحمدالله این شرایط فراهم شد و با کمک اعضا در حال بازسازی شعبه می‌باشیم و در پنج‌شنبه این هفته انشا اله افتتاحیه شعبه جدید خواهد بود، البته این فقط به عنوان داروی مسکن و موقتی است، چون هر روز که می‌گذرد نیاز به یک مکان بزرگ‌تر که متعلق به خود کنگره 60 باشد برای نمایندگی مشهد بیشتر احساس می‌شود.

آرزویتان؟
 امیدوارم به زودی شرایطی فراهم شود در مکانی متعلق به کنگره 60 در نمایندگی مشهد خدمتگزار باشم.

با تشکر از شما که در این گفتگو شرکت نمودید.

تهیه و تنظیم گزارش: مسافر رضا شفیعی

 

منبع: نمایندگی مشهد
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .