English Version
English

مهم ترک مواد نیست مهم برگشت به زندگیست

مهم ترک مواد نیست مهم برگشت به زندگیست
 سلام ، لطفآ خودتان را معرفی نمائید .

بنده آذرخش مکری هستم ، روان پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران .

 آقای دکتر چه خبر از اعتیاد ؟

امیدوارم اتفاقی رخ بدهد که در ماه های آینده یک مقداری مداخلات اعتیاد جدی تر گرفته شود . کشورهای دنیا می گویند که وقتی اقتصادی به انقباض می رسد یعنی رشد و رونق اقتصادی کم می شود خطر اعتیاد زیاد می شود و متآسفانه آمارهای بانک مرکزی می گوید تورم حدود 40% و انقباض اقتصادی 5% است . این معنی اش این است که یک عده ای دارند شغل و درآمدشان را از دست می دهند و فشار زندگی روی آنها بیشتر می شود و این باعث رشد سیستم های آسیب گونه می شود بنابراین من نگران هستم که در یکی دو سال آینده با رشد اعتیاد در جاهای جدید مواجه شویم .

       

دیدگاه شما در مورد مبارزه با اعتیاد در حال حاضر چیست ؟

دیدگاهی که من میخواهم با آن مخالفت کنم دیدگاه مسمومیت محور اعتیادیست یعنی ما یک سمی داریم به نام هروئین ، سمی داریم به نام تریاک که مغز شما را خراب می کند ، خب درمان این است که آن سم به مغز نرسد ، این یک نوع ساده نگری است و متآسفانه اینجورنیست .نظام های قرنطینه ، نظام دوربودن از جامعه دیگر جواب نمی دهد البته این در بقیه پزشکی جواب می دهد مثلآ کسی که فشارخون دارد نمک نخورد بهتر می شود ولی معتاد را نمی توان گفت مواد مصرف نکن به عبارتی فقط حذف عامل اعتیاد کافی نیست .

نقطه کور آمارهای روبه کاهش اعتیاد و واقعیت اعتیاد در چیست ؟

من فکر نمی کنم کسی آمارهای رو به کاهش داشته باشد به نظر می آید اعداد آمار پایین تر از رقمیست که مردم انتظار دارند البته یک دلیل دیگر هم دارد که ما چگونه تعریف شان کنیم ؟ مثلآ شما یک نفر با اعتیاد خیلی پیشرفته را جزو آمار بیاورید و یا یک فرد مصرف سبک را اما این صرفآ مربوط به جامعه ما نیست بلکه جهانیست .

تعریف شما از اعتیاد چیست ؟

اعتیاد مجموعه ای از رفتار افراط گونه نسبت به هر پاداشی واین صرفآ برای اعتیاد به مواد مخدر نیست بلکه شامل : پول ، ورزش و . . .

باتوجه به همکاری متقابل کنگره 60 و مرکز ملی مطالعات اعتیاد ، کنگره 60 چه تآثیری داشته در این تعریف شما ؟

خیلی تآثیر داشته ، یک نفر می رود و تریاک مصرف می کند و می گوید : زندگی ام به هم ریخته ، دارد از هم می پاشد اما همان شخص می آید OT مصرف می کند و به زندگی بر  می گردد ممکن است شما فکر کنید در OT  دستکاری کرده اند که در تریاک نیست در صورتیکه اینجور نیستOTهمان مشتق تریاک است . سوال اینجا این است که این چگونه امکان دارد . نکته این است که هیچ ماده ای به خودیِ خودش خیر یا شر نیست بلکه شرایط ، منطق و فکر استفاده از آن است که خیر یا شر است . اگر همان ماده با نیت شازندگی ، سلامتی و درمان استفاده شود فرد خوب می شود و این با درک پزشکی معاصر در تضاد است .

در موضوع اعتیاد، امر مهم چیست ؟

مهم ترک مواد نیست مهم برگشت به زندگیست .

در این زمینه تفاوت رها شدگان از اعتیاد در کنگره با OT و دیگران با روش های دیگر در چیست  ؟

بعضی ها را مشاهده می کنید که بعد از ترک خانواده معترض می شوند که در زمان مصرف بهتر بودی امادیگران که حتی در حال مصرف هستند اما مصرف رو به کاهش ، خاواده آنها راضی هستند پس من فکر میکنم هدف اول قطع مواد نیست بلکه برگشتن به جامعه است .

 

 

پس باتوجه به فرمایشات جنابعالی امید به زندگی در رهایافتگان کنگره60 مشهود است .

بله دقیقآ و دلیلش را من در این می بینم که این افراد به جامعه بر میگردند .

برای گسرتش همکاری با کنگره 60 چه تمهیداتی اتخاذ گردیده ؟

من حتی تعدادی از دانشجویان را ملاقات داشته ام که با اساتید بین المللی دیدن کردند که خیلی علافمند هستند که بیایند و نظام های درمانی مثل کنگره 60 را ارزیابی کنند ، فکر میکنم فرصت اینگونه پژوهش ها هست .

شما نقطه عطف کنگره 60 را در چه می بینید ؟

از نظر من محیط اجتماعی خوبیست که برای افراد فراهم می کند یعنی شما اگر یک عده ای را بیاورید و OT به خوردشان بدهید و شروع کنید به کم کردن ، اینها خودبه خود خوب نمی شوند مهم فعالیت ها اجتماعی و ورزشی کنگره 60 است که انجام می دهند مثل : پیراهن سفید کنگره ای ها ، عکس های تیم های ورزشی ، رفاقت ، همبستگی ، دلبستگی ، کمک به همدیگر ، حس مسولیت پذیری ، حس وقت شناسی ، حس وظیفه شناسی ،کمک به هم نوع و . .  .

OT در خلال این مجموعه رفتارهاست که نقش پیدا می کند .

و نقش مهندس دژاکام؟

حتی ایشان هم نقش دارند ، یعنی نقش فردی ایشان که به این راحتی ها قابل جایگزین نیست و این احساس علاقه ای که افراد نسبت به مسول خودشان دارند هم مهم است و اینجا نقش مهندس دژاکام کمتر از دارو نیست .

گیر شربت تریاک ؟

نمی دانم ، واقعآ من نمی دانم ، فکر  میکنم مسئله تولید آن است ولی دلیلی ندارد که کم باشد چون نه به تحریم ربط دارد نه مشکل کارخانه ایست احتمالآ مشکل نقدینگیست واین سوال که پول ما را کی می دهد ؟

آقای دکتر یک خبر خوش از اعتیاد لطفآ بیان کنید ؟

امید به آینده  

آقای دکتر از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید از شما ممنونیم .

 

با تشکر

تیم خبرنگاری سایت کنگره 60

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .