English Version
English

حیاتی نو با درمان سیگار؛ گفت و گو با همسفر جلالی

حیاتی نو با درمان سیگار؛ گفت و گو با همسفر جلالی

با عرض سلام خدمت شما راهنمای عزیز، از این‌که وقت خود را در اختیار من قراردادید تا دقایقی را در خدمت شما باشم، سپاسگزارم. لطفاً به‌رسم کنگره خود را معرفی نمایید؟

سلام دوستان اعظم هستم هم‌سفر و راهنمای لژیون ویلیام وایت در گروه خانواده، درضمن بنده مسافر نیکوتین هستم، سفرم را با چهار میلی‌گرم نیکوتین خوراکی شروع کردم با استادی جناب آقای مهندس، طول مدت سفر اول ده ماه و دو روز، رهایی شش سال و بیست‌ونه روز، ورزش در کنگره تنیس روی میز.

اگر ممکن هست برای ما بیان نمایید که تاکنون چه جایگاه‌های خدمتی را در کنگره تجربه نموده‌اید؟

جایگاه‌های مختلفی را شکر خداوند در کنگره توانسته‌ام تجربه کنم، دبیری، نگهبانی، کمک راهنمایی و در حال حاضر یکی از راهنمایان لژیون ویلیام وایت در گروه خانواده و مشغول خدمت هستم، همچنین اسیستانت شعبه ابوریحان نیز می باشم.

خانم جلالی عزیز شما مسافر و راهنمای درمان سیگار هستید، از خدمت در این جایگاه چه حس و حالی دارید؟

در حدود 30 تا 35 سال مصرف‌کننده سیگار بودم، بارها برای ترک سیگار خود اقدام کردم ولی دوباره بعد از گذشت مدتی به مصرف روی می‌آوردموقتی‌که آقای مهندس اعلام کردند درمان سیگار مکمل درمان اعتیاد هست، خیلی خوشحال شدم، زیرا  با تمام وجود خود درمان در کنگره را قبول کرده بودمدو مسافر برای درمان مصرف مواد مخدر در کنگره داشتم یکی همسر و دیگری فرزندم و امیدوار بودم که بتوانم این ضد ارزش را از خود دور کنم، این حال دیروزم بود، روزی که تصمیم گرفتم وارد این وادی برای درمان خود بشوم. حال امروزم به این بستگی دارد که با سعی و تلاش خودم و راهنمایی استاد عزیزم این مسیر را طی کنم. سال‌ها تجربه کمک راهنمایی در قسمت هم‌سفران را داشتم ولی این‌یک تجربه جدیدی بود که برای من و خیلی از هم‌سفران دریچه‌ای باز شد که بتوانیم از آموزش‌های ناب و سی‌دی‌های استادان عزیزمان آقای مهندس و آقای امین استفاده کنیم. حس و حال من زندگی و حیات دوباره هست؛ در این دنیایی که هستم واقعاً برای من یک احیای کامل بود و خیلی خوشحال هستم که خداوند و استادانم این فرصت را دادند که بتوانم خدمت کنم، چون مسیری که برایم بازشده به اسم خدمت کردن می‌توانم اول برای خودم مفید باشم و باید بگویم که کل این خدمت در بهبود و درمان خودم خیلی مؤثر بوده. این را می‌دانم که وقتی در مسیر حرکت می‌کنم می‌توانم این حال خوش را به دیگران نیز انتقال بدهم چون با تمام وجودم این راه را انتخاب کرده‌ام و آن را لمس کرده‌ام تا بتوانم آن را به عزیزانم در لژیون ویلیام وایت انتقال بدهم.

پیام شما به هم‌سفرانی که مصرف‌کننده سیگار هستند چیست؟ همچنین توصیه شما به هم‌سفرانی که به‌صورت تفریحی مصرف‌کننده قلیان می‌باشند چیست؟

من هم مثل تمامی عزیزان یکی از اعضاء خانواده بزرگ کنگره 60 هستم، همه ما در این سیستم برای آموزش و رسیدن به درمان آمده‌ایم، در سیستم کنگره 60 اجازه نصیحت و سرزنش فردی را نداریم، اما می‌توانیم آموزش‌های کنگره را به همدیگر یادآوری کنیم تا متوجه بشویم کجا کار قرار داریم و این را بدانیم که باید یک تفکر و ساختار جدید برای خود ایجاد نماییماسم لژیون ویلیام را لژیون خود یعنی رسیدن به خود، گذاشتیم. در ابتدای ورود ما به کنگره همگی فکر می‌کردیم، به خاطر اینکه مصرف‌کننده‌ای داریم در این مکان حضور داریم، ولی بعد از چند ماه متوجه شدیم که اگر اعضای خانواده در سیستم درمانی مسافر خود قرار بگیرند یک شانس و موهبت الهی هست برای اینکه ما هم از آموزش‌هایی که مصرف‌کننده‌ها می‌گیرند بتوانیم استفاده کنیم. خود من هرچقدر فکر می‌کنم می‌بینم که توانسته‌ام با کمک خداوند این معضل بزرگ جامعه و این ضد ارزش بزرگ را کنار بگذارم و بار سنگینی که بر روی شانه‌هایم احساس می‌کردم را بر زمین بگذارم. به قول فرمایش آقای مهندس همه ما باید تمامی ضد ارزش‌ها را از خود دور کنیم و دور کردن ضد ارزش‌ها به‌صورت تک‌به‌تک امکان‌پذیر نیست. باید بگویم که سیگار و قلیان یک ضد ارزش خیلی بزرگ در جامعه هست.

اگر ممکن هست تخریب‌هایی را که قلیان و سیگار بر روی جسم انسان می‌گذارد را برایمان بیان کنید؟

بهترین منبع علمی برای ما سی‌دی‌هایی هست که برای امتحان لژیون ویلیام گذاشته‌شده است که عبارت‌اند از: سی دی سیگار و جایگزینی، سد خونی مغز، جسم، عقل و ایمان از آقای مهندس، نیکوتین از آقای دکتر حاج رسولی و جزوه راهنمایی درمان اعتیاد به سیگار. این‌ها خود بهترین منابع برای دریافت این‌که سیگار و قلیان چه بلاهایی بر سر ما می‌آورد، هستند. که در آن‌ها به‌طور واضح در مورد این‌که سیگار چه سم‌هایی دارد و آن‌ها چگونه وارد بدن انسان می‌شوند، توضیح داده‌شده است. خانم‌ها وقتی برای درمان یک بیماری نزد پزشک می‌روند، اولین سؤالی که از آن‌ها پرسیده می‌شود این هست که آیا شما مصرف کننده سیگار هستید؟ اگر او برای درد معده، تنگی نفس، ناراحتی‌های ریوی، پوکی استخوان و یا هر نوع بیماری می‌رود، تقریباً این سؤال از او پرسیده می‌شود. البته فکر می‌کنم که بیش از 80 درصد مردم در مورد مضرات سیگار می‌دانند، اما آن چند درصد بقیه نسبت به این مسئله بی‌اعتنا هستند. من هم می‌دانستم که سیگار چه مضراتی دارد ولی نسبت به آن بی‌تفاوت بودم و دوست داشتم که این حرکت را انجام بدهم. بیشترین آسیبی که به این افراد می‌خورد این است که در شکل ظاهری خانم‌ها اثر می‌گذارد، دندان‌های آن‌ها خراب و پوسیده می‌شود. همچنین پوکی استخوان این قاتل خاموش در خانم‌ها وجود دارد و هست. ان شاالله با مراجعه به منابع مذکور می‌توانید درک کنید که استادان ما راجع به سیگار صحبت‌های ارزشمندی را مطرح کرده‌اند.

به نظر شما آیا یک هم‌سفر که خودمصرف کننده سیگار و قلیان هست، می‌تواند از مسافر خود بخواهد که هر نوع مصرفی ازجمله مواد مخدر را درمان کند؟

بهتر است این سؤال را این‌گونه پاسخ بدهم وقتی همه ما در کنگره قدم می‌گذاریم برای درمان باید یک‌زبان مشترک پیدا بکنیم. من هم‌سفر و مسافر هر دو به این مکان آمده‌ایم که به همدیگر کمک کنیم. ضمن این‌که قبل از ورود به کنگره چه دنیای وحشتناکی در خانه‌های خود داشتیم و مدام در مقابل همدیگر قرار می‌گرفتیم و در حال دعوا و نزاع بودیم و در این حین بیشترین آسیب را بچه‌های ما متحمل می‌شدند. به این  سؤال اگر با این دید بخواهم نگاه بکنم در مسافر و یا هم‌سفر روحیه طلبکارانه ایجاد می‌شود، ولی من با این دید نگاه می‌کنم که وقتی وارد کنگره می‌شویم می‌خواهیم از یک فرد آسیب‌دیده آموزش ندیده تبدیل به فرد آموزش‌دیده‌ای بشویم و چیزهایی را باهم تقسیم بکنیم و حس‌های خیلی خوب را در کنگره لمس کنیم. ما هر دو انسانی هستیم که قرار هست در کنار هم آموزش بگیریم و هرکدام خواسته درمان داشته باشیم. قرار نیست که من از او بخواهم که مواد مخدر را کنار بگذارد و در عوض او به من بگوید که چرا خودت سیگار و قلیان مصرف می‌کنی؟ نه، به این شکل نیست. قرار هست که در کنار هم به‌طور انفرادی برای درمان خود اقدام کنیم و اگر برداشتی از کنگره‌داریم باهم تقسیم بکنیم و این به نظر من خیلی زیباتر هست. باید بگویم در مواقعی دیده‌ام که مسافران برای درمان هم‌سفران خود در مقوله سیگار و قلیان خیلی به آن‌ها کمک می‌کنند و مشوقی برای آن‌ها هستند و کمکشان می‌کنند تا بتوانند از این ضد ارزش دوری کنند.

بهترین روش برای درمان سیگار و قلیان چیست؟

بهترین روش برای درمان سیگار و قلیان همین روش DST هست که در کنگره اجرایی می‌شود. یکی از چیزهایی که باعث شد من به این مسیر بپیوندم این بود که قبلاً شاید مدتی مصرف نداشتم و ترک می‌کردم و بعد از گذشت حدوداً یک سال دوباره به مصرف سیگار خودروی می‌آوردم. چندین بار به مراکزی رفته بودم و کاغذهایی را پر می‌کردم و به من می‌گفتند که سیگارت را عوض کن، به‌جای فندک از کبریت بزرگ استفاده کن، سیگاری که بد بو باشد را استفاده کن و خیلی چیزهای دیگر؛ اما با تمام این کارها هیچ نتیجه‌ای نگرفتم و دوباره به خانه اول خودم برمی‌گشتم؛ اما به‌عنوان یکی از اعضاء خانواده فرد مصرف‌کننده آمدم و آموزش گرفتم و به این باور رسیدم که راه درمان همین است. همان‌طوری که در تمام سطح دنیا فکر می‌کنم روشی کامل‌تر از این وجود نداشته باشد. من با آن باور خود حرکت کردم و به درمان خودپرداختم و خوشبختانه موفق شدم. به نظر من بهترین راه و روش درمان سیگار و قلیان همین روش DST در طول مدت 10 الی 11 ماه هست. درجایی به‌اتفاق بعضی از اعضاء کنگره بودیم و عزیزی در آنجا بود که مدعی بود 19 روزه می‌تواند ترک سیگار را انجام دهد و کتابی هم در این مورد نوشته بود، اما باید بگویم که کنگره خیلی بی‌ادعا رو به حرکت است و به جلو می‌رود؛ قشنگی کار کنگره این است که در جامعه و در ایران خودمان متوجه این راهی که کنگره در پیش‌گرفته است، هستند و همه ما می‌دانیم که برای درمان  مصرف مواد مخدر و سیگار و قلیان یکی از بهترین روش‌ها همین هست که در کنگره در حال اجرایی هست.

عامل یا انگیزه‌ای که باعث شد شما به فکر درمان سیگار خود بیفتید چه بود؟

بهترین انگیزه برای درمان سیگار موقعی بود که آقای مهندس درمان سیگار را در کنگره 60 اجرایی کردند و بیان نمودند که درمان سیگار مکمل درمان اعتیاد هست. در آن موقع ترک‌های نافرجامی داشتم که با شنیدن این خبر خوشحال شدم و حرکت خود را برای گذاشتن باری که بر روی شانه‌هایم سنگینی می‌کرد، آغاز نمودم.

درمان سیگار با آدامس نیکوتین به چه صورت است، حضور و خدمت در این لژیون چه برکاتی برای شما به همراه داشته است؟

یکی از شروطی که یک هم‌سفر برای ورود به لژیون ویلیام باید داشته باشد این است که باید مدت ده ماه از گرفتن آموزش‌ها و حضور او در کنگره بگذرد تا برای درمان سیگار و قلیان خود اقدام کندمن وقتی برای درمان سیگار خود اقدام کردم، اصلاً در ضمیر من تشکیل لژیون نبود فقط به رهایی خود فکر می‌کردم. خوشبختانه جزء 30 نفر اولی بودم که جناب مهندس اجازه تشکیل لژیون را به من دادندکه ابتدا در شعبه آکادمی بودم و وقتی لژیونم را تحویل دادم با صلاحدید استاد به پارک طالقانی آمدمبرکات آن در زندگی من خیلی زیاد بوده و هست. همه شما می‌دانید که وقتی‌ در کنگره خدمت می‌کنید، برکت آن خدمت در زندگی شما هست و دوست دارید این برکت را با دیگران تقسیم بکنید. ضمن این‌که اگر حال خوشی به دست می‌آورید می‌توانید به عزیزان دیگری که درگیر این مسائل هستند انتقال بدهید. خداوند بزرگ را سپاسگزارم که این فرصت را در اختیار من گذاشت تا در چنین مکان و جایگاهی بتوانم خدمت کنم.

به نظر شما چرا آقای مهندس درمان سیگار را مکمل درمان اعتیاد می‌دانند؟

آقای مهندس تا قبل از این‌که سکته کنند، خودشان مصرف‌کننده سیگار بودند، در آن موقع پزشک به ایشان گفتند که علت سکته، هیچ مشکلی به‌غیراز مصرف سیگار نبوده است، در آن موقع آقای مهندس برای درمان خود به فکر فرورفتند و روش درمان سیگار را پیدا کردند.

در شعبه ما لژیون سیگار برای هم‌سفران مهیا نیست، هم‌سفرانی که برای درمان خود می‌خواهند اقدام کنند، لازم است که این کار را از کجا شروع کنند؟

در شعبه‌ای که راهنمای درمان سیگار نیست، یعنی لژیون ویلیام در قسمت هم‌سفران برقرار نیست، آن‌هم سفرانی که مصرف‌کننده دائم سیگار و قلیان هستند، می‌توانند در روزهای جمعه به پارک طالقانی به  لژیون ویلیام وایت مراجعه کنند؛ من در پارک طالقانی راهنمای درمان سیگار هستم و از تمامی شعب کنگره می‌توانند در این لژیون شرکت کنند و طول سفر درمانی را طی کنند و بعد از گرفتن نشان ویلیام اگر واجد شرایط بودند در آزمونی که هرماه برگزار می‌گردد شرکت نموده و بعد از قبولی در آزمون اگر در شعبه فرد معقولی باشد حتماً می‌تواند با اجازه آقای مهندس تشکیل لژیون بدهد.

اگر در پایان نکته‌ای را لازم می‌دانید که من فراموش کرده‌ام در مورد آن صحبت کنم، بیان نمایید؟

در آخر از شما تشکر می‌کنم، زحمت کشیدید، سپاسگزارم که به دستور جلسه سیگار و عزیزانی که در این مسیر حرکت می‌کنند، اهمیت دادید و حواس شما به این مسئله بودفکر می‌کنم اگر در هر شعبه‌ای لژیون ویلیام داشته باشیم بسیار مفید هست و استادان ما نیز بسیار خوشحال می‌شوند. از عزیزان می‌خواهم که در طول سال هم یادی از بچه‌های رهاشده از سیگار و یا حتی سفر اولی‌هایی که در شعبه سفر سیگار را انجام می‌دهند، با همین مصاحبه‌ای یا صحبتی که با آن‌ها داشته باشیم، برای قوی‌تر شدن آن‌ها و کمک به آن‌ها مفید باشد انجام دهند تا انگیزه‌ای شود برای هم‌سفرانی که هنوز جسارتی برای شروع درمان خود پیدا نکرده‌اند، تا برای این کار اقدام کنند و از این موضوع الگوبرداری کنند.

خانم جلالی عزیز از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار داده‌اید صمیمانه سپاس‌گزارم و آرزوی سلامتی و تندرستی را برای  شما از قدرت مطلق خواستارم.

 

تهیه و تنظیم: هم‌سفر فاطمه لژیون پنجم
عکاس: مسافر نیکوتین خانم سمیه
نمایندگی: همسفران شهرری

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .