English Version
English

مولتی داروی اپیوم تینکچر (OT)

مولتی داروی اپیوم تینکچر (OT)

چهارشنبه مورخ 17/08/1391 اولین جلسه از دور چهل و پنجم سری کارگاههای آموزش جهانبینی کنگره 60 با نگهبانی آقای مهندس حسین دژاکام، استادی آقای علی خدامی و دبیری خانم مریم با دستور جلسه "مولتی داروی اپیوم تینکچر OT " رأس ساعت 16:30 آغاز به کار نمود.


سخنان استاد:


داروی اپیوم تینکچر ترکیبی از داروهای مختلف بوده و نقطه شروع ما کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر (صفحه 77) می باشد که برای اولین بار از نقطه نظر ترکیبات و آلکالوئیدها معرفی می شود همچنین در مقاله علمی صورت مسئله اعتیاد اپیوم به عنوان بهترین، کم خطرترین، باراندمان ترین و سالمترین داروی درمان اعتیاد شناخته شده است.
 

صحبت امروز ما راجع به آلکالوئیدهای دارویی اپیوم تینکچر و ارتباط و نقش آنها در اعتیاد و بازسازی سیستم ایکس می باشد. اگر از عنوان مولتی دارو از اپیوم تینکچر یاد می شود به این دلیل است که این ماده از ترکیبات دارویی بسیاری تشکیل شده که هر یک می تواند نقش درمانی خاصی را در سیستم ایکس داشته باشد.


سیستم ایکس از سه بخش ناقل های عصبی و هورمون های درون ریز و برون ریز تشکیل شده است. سیستم ایکس یک مجموعه و یک ساختار می باشد که از بخش های مختلف تشکیل شده و این بخش ها به صورت هماهنگ عمل کرده و هدف خاصی را دنبال می نمایند. هر رفتار و حالتی در انسان به سیستم ایکس مرتبط است.


در بدن انسان مخدرهای طبیعی تولید می شود که این عملکرد نیز به سیستم ایکس مرتبط است. وجه تسمیه سیستم ایکس به این دلیل است که همچنان ناشناخته می باشد و کشفیات بسیاری در رابطه با این دارو وجود دارد تا سیستم شناخته شود. چیزی که تا امروز مشخص شده است تقسیم کردن سیستم ایکس به سه بخش می باشد.


بخش عصبی مربوط به ناقل های عصبی و نوروترانسمیترها بوده که در فضای بین سیناپسی عمل می کنند ، بخش هورمونی که شامل دو بخش هورمون های درون ریز و هورمون های برون ریز می باشد. هورمون های درون ریز بخشی از هورمون ها می باشند که مستقیما وارد سیستم گردش خون می شوند سپس از غدد ترشح شده و مستقیما وارد سیستم خون می شوند. هورمون های برون ریز هورمون هایی هستند که از طریق بعضی مجراها خود را مستقیما به بافت هدف نزدیک می کنند و مستقیما وارد گردش خون نمی شوند.
 

حال سوال این است که چرا اپیوم یا اپیوم تیکچر بسیار هماهنگ با سیستم عمل می کند و چرا اعتیاد را به خوبی درمان می نماید؟ تا به امروز مشخص شده است ساختار سیستم عصبی در گیاهان ، جانوران و انسان شباهت هایی دارد و به همین دلیل این دارو با ترکیبات دارویی خود می تواند از سد خونی مغز عبور  کند و درمان را پیش ببرد.


داروهای زیادی وجود دارند که نمی توانند از سد خونی مغز عبور کنند و اگر بخواهیم از آنها استفاده کنیم موانعی وجود دارد اما گیاه خشخاش و اپیوم که محصول گیاه خشخاش است و اپیوم تینکچر که محصول اپیوم است ، شباهت هایی با سیستم عصبی انسان دارند.


ترکیبات متنوع در کنار یکدیگر با عملکرد هماهنگ ، وجه تمایز با داروهای دیگر:


ما باید بدانیم داروی شیمیایی با داروی گیاهی تفاوت هایی دارد. داروی شیمیایی محصول لابراتواری است و مواد از جایی استخراج و ساخته شده و ترکیب طبیعی خود را از دست داده است اما ترکیبات دارویی گیاهی مانند اپیوم و داروهایی که از این دسته می باشند تغییری در ساختار آنها ایجاد نشده است. بیش از 50 نوع آلکالوئید دارویی در کنار هم قرار گرفته اند و با یکدیگر عملکرد خاصی را دنبال می کنند. هر یک فعالیت خاصی دارند و مجموعه بسیار متعادل و هماهنگ است. اگر بخواهیم یکی ار آلکالوئید را خارج کنیم اپیوم یا اپیوم تینکچر تاثیر اولیه را نخواهد داشت. ممکن است مرفین یا کدئین به تنهایی عوارض بسیار داشته باشد اما در اپیوم عوارض آن به حداقل می رسد چراکه این ترکیبات در کنار هم یکدیگر را کامل می کنند.


آلکالویید های موجود در اپیوم اختلاف بسیاری در اثراتشان دارند ، ممکن است یک نوع آلکالویید گیرنده گابا را تحریک کند و آلکالویید دیگری گیرنده مو را تحریک کند . یک آلکالویید آدرنالین را افزایش دهد و آلکالویید دیگر آن را کاهش دهد . یک آلکالویید ممکن است اثر آلکالویید دیگر را تعدیل کند و دیگری را خنثی کند. یکی دوپامین را افزایش دهد و دیگری ترشح دوپامین را مهار کند.


اثر کلی اپیوم حاصل عملکرد هماهنگ آلکالویید های مختلف با اثرات مختلف است، در حالیکه هیچکدام از آلکالویید ها به تنهایی چنین عملکردی ندارند.
 

ترکیبات اپیوم:
 

طبق کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر ( صفحه 77 ) ، تریاک دارای ترکیبات شیمیایی درهم و مواد مختلقی است. بعضی از آنها به روش تهیه آن در نواحی مختلف بستگی دارد.


تریاک علاوه بر الکالوئیدهای موثر، شامل: موسیلاژ، پکتین، مواد آلبومینوئیدی، موم، کائوچو، رزین، املاح معدنی، کلسیم، منیزیم، پتاسیم به حالت سولفاتها، فسفاتها و استاتها و غیره و مواد قندی دارای اسـیدکـلونیک و اسـیدلاکـتیک و مـواد خنثی نظیر: مکونین Meconine  پرفیروزین Porphyrosine و غیره می باشد.


این ترکیبات، سه چهارم وزن اپیوم را تشکیل می دهند. یک چهارم باقیمانده، اجزای فعالی هستند که خواص درمانی دارند و به این اجزای فعال آلکالویید گفته می شود.
 

آلکالوئبد جزئی از مجموعه می باشد که خواص دارویی دارد اما ترکیبات ممکن است خواص دارویی خاص و شناخته شده ای نباشد. وقتی صحبت از آلکالوئید می کنیم در واقع راجع به جزئی از از داروی اپیوم سخن می گوییم که دارای خواص دارویی می باشد.


آلکالوییدها:
 

تعداد زیادی آلکالویید در اپیوم تینکچر وجود دارد. گفته می شود بیش از 25 نوع آلکالویید تاکنون جداسازی شده ، اما برخی گزارشات تا 50 آلکالویید هم ذکر کرده اند. آنچه مسلم است تعداد آلکالویید هایی که از اپیوم جدا می شوند رو به افزایش است. درصد این آلکالویید ها با یکدیگر متفاوت است و بعضی بیشتر و بعضی کمتر است. کل آلکالویید ها ، 25 درصد وزن اپیوم را تشکیل می دهند.


مورفین Morphine
 

مورفین، مهمترین ماده ضد درد در پزشکی است و تاکنون هیچ رقیبی برای آن پیدا نشده، مورفین موثر ترین ماده شیمیایی در کاهش سرفه و بر طرف کردن اسهال است. به دلیل بالا بودن احتمال وابستگی، داروهای دیگر، مثل کدئین برای کاهش سرفه به مورفین ترجیح داده می شوند. این ماده در سال 1803 کشف شد و با اقتباس از واژه یونانی مورفئوس نامگذاری شد. مورفئوس در زبان یونانی به معنای خدای رویاها می باشد.


نوسکاپین Noscapine
 

نوسکاپین خواص تخدیری و ضد درد ندارد . اما به عنوان ضد سرفه به کار می رود . نوسکاپین شل کننده عضلات صاف ، مسکن ضعیف و خواب آور ضعیف می باشد .


کدئین Codeine
 

کدئین کاهش دهنده درد نیست ، اما ضد سرفه ای بسیار موثر است . از انجایی که 10 درصد کدئین در بدن به مورفین تبدیل می شود ، به عنوان ضد درد نیز استفاده می شود اما در بعضی افراد ممکن است اثر ضد درد نداشته باشد .


پاپاورین Papaverine


پاپاورین شل کننده عضلات صاف (رگ ها، روده و معده) است و اثر مخدری ندارد. یکی از موفق ترین کاربرد های پاپاورین در درمان بی رغبتی جنسی در مردان بوده است.
 

تبایین Tebaine
 

خواص مخدری ندارد و در مقادیر کم اثر اصلی آن ایجاد تهوع است. به علت شباهت ساختار مولکولی آن با اپیویید های طبیعی، از این ماده در صنعت داروسازی برای تولید اپیوییدهای صناعی و نیمه صناعی از جمله بوپرنرفین استفاده می شود.


آلوکریپتوپین Allocryptopine
 

این ماده استفاده های زیادی دارد و یکی از خواص آن این است که ضد بی نظمی ضربان قلب است. قلبی که به صورت ناهماهنگ می تپد را به حالت هماهنگ و ثبات بر می گرداند. علاوه بر این، آلو کریپتوپین  یک بی حس کننده موضعی است و خواص ضد باکتریایی هم دارد. شواهدی وجود دارد که این ماده رشد تومورها را متوقف می کند.


مسئله ای که ذهن بنیانگذار کنگره 60 را مشغول کرده بود این بود که در درمان اعتیاد بسیاری از بیماری های جنبی نیز درمان می شود. در واقع متد DST، تیپرینگ، توقف ها و پریودهای 21 روز نقش اساسی دارند.
 

بربرین Berberine


بربرین به عنوان یک ماده تب بر به کار رفته است و کاربرد های دیگری در درمان اسهال و التهاب دارد.


کانادین Canadine


کانادین یک ماده ضد باکتری ضعیف است که مقداری هم خواص آرامبخشی دارد . مشخص شده که این ماده الکل دهیدروژناز کبد را  مهار می کند .


کوپتیسین Coptisine


کوپتیسین خواص آنتی باکتریال و ضد التهاب دارد .


کوری توبرین Corytuberine


کوری توبرین یک ماده شیمیایی نا مطبوع است ، در مقادیر کم اثرات ضد دردی مورفین را کاهش می دهد و منجر به افت فشار خون می شود.


کریپتوپین Cryptopine


کریپتوپین یک داروی ضد بی نظمی ضربان قلب ( ضد آریتمی ) است و فشار خون را پایین می آورد.


ایزوبولدین Isoboldine
 

ایزوبولدین یک داروی ضد میکروب است و میل ترکیبی زیادی جهت اتصال به گیرنده های آدرنالینی در آزادسازی این هورمون دارد.


ایزوکوریپالمین Isocorypalmine
 

تنها مطالعه در مورد این ماده در محیط آزمایشگاهی خارج از بدن انجام شده و مطالعات نشان داده  این ماده کاهش دهنده تجمع پلاکت های خون می باشد. از اسرار اپیوم این است که  اگر آلکالوئیدی بخواهد بیش از وظیفه خود کاری انجام دهد و اختلالی به وجود آورد ، ترکیبات دیگر او را کاملا متعادل خواهند نمود و این مسئله از عجایب اپیوم می باشد.


لودانین Lodanine
 

لودانین یکی از موادی است که در بدن از لودانوزین ساخته می شود و مقادیر کم آن باعث تسریع تنفس می شود. این اثر تا حدی اثر مهار تنفسی ناشی از سایر مواد شیمیایی موجود در تریاک را خنثی می کند.


لودانوزین Laudanosine


لودانوزین یک شل کننده عضلانی است و به راحتی از سد خونی مغز عبور می کند و می تواند باعث افت فشار خون شود.


ماگنوفلورین Magnoflurine


ماگنو فلورین دارویی ضد التهاب است و فشار خون را پایین می آورد. این ماده همچنین تولید پروتئین را مهار می کند. مقادیر زیاد از حد آن اثرات سمی داشته و باعث نارسایی تنفسی می شود.


نارسئین Narceine
 

نارسئین از لحاظ خواص دارویی شبیه کدئین است اما اثرات ضد درد کمتری دارد. برخلاف کدئین تنفس را افزایش می دهد ، هم سرعت تنفس و هم عمق تنفس را زیاد می کند. قرص ترامادول از همانند سازی ساختار مولکولی نارسئین ساخته شده است.


پروتوپین Protopine


پروتوپین یک داروی ضد بی نظمی ضربان قلب است که در مورد برخی انواع بی نظمی ضربان قلب بسیار موثر است. این دارو ضربان قلب را آهسته تر می کند. فشار خون را پایین می آورد و باعث حالت آرامش می شود.


ساگوینارین Saguinarine


ساگوینارین چندین کاربرد دارد. این ماده فشار خون را افزایش می دهد ، حالت انقباضی عضلات و انقباضات دودی روده ای ( پریستالتیسم ) را افزایش می دهد ، یک ضد میکروب قوی است و رشد تورمورها را کند می کند. این ماده با از بین بردن رسوبات روی دندان ها ، از پوسیدگی دندان جلو گیری می نماید.


اسکولورین Scoulerine
 

اسکولرین یک آرامبخش است و در مغز به گیرنده های دوپامین متصل می شود.


استفولیدینStepholidine 


این ماده ، داروی  ضد درد و تب بر موثر می باشد و باعث پایین آمدن فشار خون نیز می شود.


اثرات متقابل و تعدیل کننده:


ترکیبات اپیوم اثرات متقابل کاهنده و فزاینده بر یکدیگر دارند و یک دیگر را تعدیل کنند و همین مسئله باعث شده که اپیوم خواص درمانی بسیار پیچیده و بی نظری داشته باشد بدون آنکه عارضه منفی به جای بگذارد. در حالیکه هیچکدام از ترکیبات اپیوم به تنهایی چنین خاصیتی ندارند.


شیره تریاک به دو صورت به وجود می آید : 1. شیره وافور و 2.شیره تریاک. اینگونه بخشی از آلکالوئیدهای اپیوم از آن جدا شده و نمی تواند نقش داروی درمان کننده مانند اپیوم را داشته بشد.
 

شیره تریاک یا مصرف کشیدنی تریاک:
 

تجربیات کنگره 60 درسال های گذشته نشان داد، کسانیکه مصرف شیره تریاک را تیپر می کردند، به درمان مطلوب نرسیدند زیرا شیره تریاک بخش عمده ای از آلکالوییدهای دارویی اپیوم را ندارد.


در سال های گذشته بعضی افراد که مصرف کشیدنی تریاک داشتند و به همان طریق یعنی کاهش پله ای مصرف کشیدنی به رهایی رسیدند نیز نتیجه مطلوب نگرفتند ، زیرا در مصرف کشیدنی تریاک نیز بخشی از آلکالوییدهای مهم و دارویی اپیوم از بین می رود. در هر دو مورد فوق، تعادل دارویی اپیوم وجود ندارد و به همین دلیل درمان مطلوب حاصل نشده است.
 

مولتی داروی اپیوم تینکچر OT
 

دارویی که هم اکنون تحت عنوان اپیوم تینکچر در اختیار ماست ، به دلیل استفاده از امولسیئن یا حلال الکل ، باعث شده تمام ترکیبات و آلکالوئیدها به صورت کامل در هم حل شوند ، زیرا حتی رسوب نیز می تواند بخشی از ترکیبات را جدا کند. اما در اپیوم تینکچر حتی رسوب نیز وجود ندارد. بنابراین داروی اپیوم تینکچر کامل ترین و سالمترین شکل دارویی اپیوم است و تعادل حساس دارویی آن حفظ شده است.

 

 

تهیه گزارش: همسفر الناز رک
منبع:
وبلاگ لژیون همسفر فتحی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .