English Version
English

کارگاه آموزشی مجازی؛ وادی نهم

کارگاه آموزشی مجازی؛ وادی نهم

چهاردهمین جلسه از دورهٔ اول سری کارگاه‌های آموزشی مجازی همسفران نمایندگی پرستار به استادی کمک راهنمای محترم سرکار خانم اکرم با دستور جلسهٔ وادی نهم و تأثیر آن روی من برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

وقتی نیرویی از کم شروع بشود و به درجهٔ بالا و بالاتری برسد، نقطهٔ تحمل پیدا می‌شود.

ابتدای این وادی پیامی برای آنان دارد که مسیر تازه را در زندگی یافته‌اند، و به نیروهای درونی خویش توجه می‌کنند. آنچه که باایمان واقعی در کنار شناخت درون به‌دست می‌آید، سر مایه‌ای ارزشمند برای ادامه زندگی انسان است.

آدمی دارای خصلت‌های فراوان از طیف خوبی‌ها تا بدی‌هاست، و بزرگ‌ترین نعمت خداوند و عامل برتری انسان به سایر موجودات، حق اختیار است که به او عطا شده است. این نعمت بزرگ هزینه و بار مسئولیت بزرگ‌تری را به نام (انتخاب) بر دوش انسان نهاده است. انتخابی که می‌تواند تمام مسیر زندگی انسان را به ثانیه‌ای تغییر دهد. اهمیت این موضوع همین بس که جهت راهنمایی انسان قدرت مطلق  راهنمای بزرگی به نام عقل و وجدان را در درون انسان قرارداد، و راهنمایانی نیز به نام پیامبران را برای هدایت او فرستاد،تا فرمان‌های قدرت مطلق را در گذرگاه‌های زندگی به انسان برسانند. و از هر آنچه روح پاک ما را  می‌آزارد، و ما را به ورطهٔ سقوط می‌رساند، دوری نماییم و نگذاریم عقل و شخصیت و فکر و اندیشه ما در حجاب‌های جهل و نادانی قرار بگیرد.

در این ورطهٔ بزرگ کشش‌ها و وسوسه‌های به ظاهر جذاب نیروهای شیطانی و تاریکی چه چیزی به ما کمک می‌کند؟ بالا بردن نقطهٔ تحمل.

هر چیزی در هستی دارای نقطه تحمل است که اگر از آن عبور نماید دچار دگرگونی و تغییر در سیستم شده و این حالت می‌تواند با تخریب و ویرانی همراه باشد. مانند فشار بیش‌ازحد به یک لیوان که به شکستگی و تغییر ساختار آن منجر می‌شود.

هر انسانی نیز دارای نقطه تحملی است که عبور از آن می‌تواند فرد را به بحران و آشوب برساند و این امر در روابط و تعاملات اجتماعی بسیار  اهمیت دارد که بتوانیم از مشاجرات دوری نموده و آرامشمان را بر هم نزنیم.

نقطهٔ تحمل در انسان قابل‌تغییر است، به‌شرط آنکه ما قاعدهٔ بازی را بلد باشیم: استمرار و پارامتر زمان.

در زمینهٔ کارهای منفی رسیدن به نقطهٔ تحمل بالاتر زمان کمتری داشته و فرد معمولاً در فشار و سختی قرار نمی‌گیرد، و این تغییرات سریع به جهت تغییر ناگهانی جایگاه و پتانسیل می‌تواند لذت‌بخش هم باشد، مانند همان داستان پایین آمدن از سرسره... انسان در مدت‌زمان کوتاهی به اوج رذالت و بدبختی می‌رسد و برای همه ما داستان اعتیاد نمونه بارز آن است.

در کارهای ارزشی و مثبت رسیدن به نقطه تحمل نیازمند کسب دانش،تجربه و زمان مناسب است؛ و شاید در ابتدا همراه باسختی نیز باشد. اما دستاورد آن رسیدن به صلح و آرامش است.

یادمان باشد و البته ضروری است که رسیدن به هر جایگاهی چه مادی و چه معنوی نیازمند یافتن دانش و ظرفیت آن جایگاه است تا برای خود و دیگران تخریب ایجاد ننماییم؛

لازم به ذکر است که گاه ما در جهت رسیدن به خواسته‌های خود سعی در کوتاه نمودن مسیر و استفاده از میانبرها داریم، و گمان می‌بریم که کوتاه کردن راه و یا حذف پارامتر زمان، ما را در رسیدن به خواسته‌هایمان کمک می‌کند، زهی خیال باطل این آغاز ورود به تاریکی است، زیرا حس دانش و ظرفیت وجودی ما برای شرایط جدید آماده نبوده، و پدیده انفجار حس در ما ایجاد می‌شود، که عامل ویرانی برای ما و دیگران است.

باشد قبل از رسیدن به هر خواسته و هدفی دانش و ظرفیت آن یعنی همان دانایی موثر را یافته باشیم.

 

نگارنده: کمک راهنمای محترم سرکار خانم اکرم
وبلاگ همسفران نمایندگی پرستار

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .