English Version
English

کارگاه آموزشی عمومی +گزارش تصویری مراسم افطار 1397/02/27

کارگاه آموزشی عمومی  +گزارش تصویری مراسم افطار 1397/02/27

جلسه دوم از دور هشتم سری کارگاههای آموزشی عمومی کنگره ۶۰؛ نمایندگی سهروردی به نگهبانی مسافر هادی و استادی مسافر محمود و دبیری مسافر غلامرضا با دستور جلسه وادی نهم روز پنج شنبه مورخ 97/02/27 راس ساعت ۱۷ آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:

خدا را شاکر سپاسگزارم که به من اجازه داد تابه این جایگاه برسم ابتدا حلول ماه مبارک رمضان را خدمت مسافران عزیز و همسفران محترم  تبریک عرض می‌کنم امیدوارم همه ما لیاقت بهره بیشتر از برکات این ماه را پیدا کنیم. و اما وادی نهم؛ وقتی نیرویی از کم شروع بشود و به درجه بالا و بالاتری برسد، نقطه تحمل پیدا می‌شود. با ارائه مقاله صورت‌مسئله اعتیاد توسط آقای مهندس حسین دژاکام در سال 1377، در اولین کنگره پزشکی راهکارهای اعتیاد که در دانشکده علوم پزشکی زاهدان برگزار شد، کنگره 60 دستاورد بزرگی کسب نمود. در پی آن خیلی از مشکلات مصرف‌کنندگان مواد مخدر مرتفع شد. یعنی در حقیقت مبدأ و مقصد و مسیر حرکت نیز معلوم شد. در این مقاله مشخص شد که فرد مصرف‌کننده مواد مخدر به سه بخش جسم، روان و جهان‌بینی خود آسیب‌زده است و با به‌کارگیری راهکاری که در کنگره ارائه می‌شود.

می‌توان این سه بخش آسیب‌دیده را بازسازی و ترمیم کنیم.  این دستور جلسه قصد دارد عمل مصرف مواد مخدر را که از مرحله یا مقدار بسیار ناچیزی شروع شد و به مصرف بالا و چند موادی رسید را بررسی کند. در مثال معروف دونده که شخصی برای بار اول اگر بدود شاید بیشتر از دویست متر را نتواند بدود و به نفس‌نفس می‌افتد در حالیکه فردی هم می‌تواند بدون هیچ مشکلی تا پنجاه کیلومتر را هم بدود بهتر است بدانیم این فرد که پنجاه کیلومتر را می‌دود بار اول نیست که این کار را انجام می‌دهد بلکه بارها و بارها این عمل را تکرار و تمرین کرده است تا به‌آرامی ظرفیت یا همان تحملش را روزبه‌روز افزایش داده است تا اکنون به این درجه از تحمل رسیده است. نقطه تحمل فقط در انسان نیست در جامدات نیز نقطه تحمل دیده می‌شود مثلاً سنگ هم در برابر تغییرات دما نقطه تحمل دارد یعنی اگر سرما و گرما بیشتر از تحملش باشد دچار دگرگونی می‌شود و می‌شکند یا در برابر گرمای آتشفشان از تعادل خارج‌شده و ذوب می‌شود. مثال‌های دیگری نیز در کنگره بیان می‌شود مثل‌اینکه کسی که نمی‌تواند بیشتر از ده ثانیه نفس خود را حبس کند در اثر تکرار مداوم و در طول زمان می‌تواند به مرحله‌ای برسد که دهها ثانیه نفسش را حبس کند. اما نقطه تحمل و ارتباط آن با اعتیاد و مواد مخدر، مصرف مواد مخدر با نقطه تحمل ارتباطی نزدیک به هم دارند. همه می‌دانید که اگر شخص سالمی یک گرم تریاک را به‌صورت خوراکی مصرف کند به‌احتمال‌قوی می‌میرد. 

یعنی در اصل بدن او تحمل تأثیرات این مقدار تریاک را ندارد حال‌آنکه اگر همین شخص بخواهد می‌تواند تحملش را در برابر خوردن تریاک به‌قدری بالا ببرد که روزانه چندین گرم تریاک را بخورد و هیچ اتفاقی هم برایش پیش نیاید. از مسئول کلینیک شنیدم که گفت فردی که چند ماه پیش با التماس و این‌که دارو را برای شخص دیگری می‌خواهد روزانه دو یا سه سی‌سی شربت می‌گرفت ولی باگذشت زمان و مصرف مرتب الآن روزانه تا 30 سی‌سی از همان شربت را مصرف می‌کند. یا اگر فرد سالمی ده عدد قرص ترامادول را مصرف کند کارش به بیمارستان کشیده می‌شود در حالیکه افراد زیادی هستند که تعداد بالایی از همین قرص را بطور یکجا مصرف می‌کنند و مشکلی هم برایشان پیش نمی‌آید. 

تا اینجا از بالا رفتن نقطه تحمل در مصرف مواد صحبت شد اما قرار است که ما کار درمان را انجام دهیم یعنی تحمل خودمان را در برابر مصرف نکردن مواد مخدر بالا ببریم، و این کاری است که بیرون از کنگره غیرممکن است ولی در کنگره 60 می‌توان راه‌رفته را بازگشت یعنی فرایند طی شده را معکوس کرد. البته میدانیم که فرد مصرف‌کننده مواد مخدر در برابر مصرف نکردن موادش نقطه تحمل پایینی دارد که با شناخت و آگاهی نسبت به صورت‌مسئله اعتیاد و چگونگی درمان صحیح و با دانایی نسبت به وجود و فعالیت نیروهای بازدارنده می‌تواند نقطه تحملش را بالا و بالاتر ببرد و از مصرف نکردن مواد مخدر لذت ببرد.

البته برای بالا بردن این نوع تحمل یعنی مصرف نکردن مواد مخدر توسط فردی که تا دیروز مواد مصرف می‌کرده نیز باید دو پارامتر ضروری و لازم تکرار منظم موضوع و طول زمان به این مهم دست پیدا کند. حتی برای درمان سیگار هم باید حداقل ده ماه زمان طی بشود تا شخص به درمان کامل و قطعی برسد.

 
اولین افطار در نمایندگی سهروردی به روایت تصویر...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نویسنده: مسافر محمود
عکس: مسافر محمد
وب نمایندگی سهروردی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .