English Version
English

وفای به عهد ارتباط مستقیم با دانایی

وفای به عهد ارتباط مستقیم با دانایی

دومین جلسه از دوره سوم لژیون سردار همسفران نمایندگی صادق قم به نگهبانی همسفر ایران، دبیری همسفر الین و استادی همسفر مریم با دستور جلسه «قول و قرار و وفای به عهد» در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۵ آغاز به کارکرد.

خلاصه سخنان استاد:
خداوند را شاکر و سپاسگزارم که امروز را روزی من قرار داد تا در لژیون سردار حضور داشته باشم و اولین استادی من مصادف شد با استادی لژیون سردار از این بابت خیلی خوشحالم از نگهبان لژیون سردار خانم ایران، ایجنت محترم و مرزبانان تشکر می‌کنم که به من اجازه خدمت دادند و در ادامه از راهنمای عزیزم خانم مریم تشکر می‌کنم که با آموزش‌هایشان و کسب دانایی  من توانستم امروز عضو لژیون سردار بشوم.
همان‌طور که همه می‌دانیم دستور جلسه؛ قول و قرار و وفای به عهد است در صورتی که این موضوع بسیار سختی است؛ اما در جامعه بسیار حائز اهمیت است در راستای این دستور جلسه یک مثلثی وجود دارد که یک ضلع آن قول و قراری است که با خداوند می‌بندیم و ضلع دیگرش قول و قراری است که با خودمان می‌بندیم و ضلع دیگر آن هم قول و قراری است که با دیگران می‌بندیم.

ما هرچقدر از فرامین الهی دور باشیم نمی‌توانیم به قول و قراری که با خدا و دیگران می‌بندیم پایبند باشیم و این مسئله در تمام زوایای زندگی ما مطرح است و ما هر روز با این مسئله روبرو هستیم.
آیات بسیاری در این باره وجود دارد و وفای به عهد ارتباط مستقیم با دانایی دارد؛ یعنی هر چقدر فرد از دانایی و آگاهی بیشتری برخوردار باشد قطعاً یک انسان منظم و پایبندی می‌شود.
زمانی که ما قول و قراری می‌گذاریم نباید خارج از ظرفیت ما باشد و باید دقت کنیم که آیا می‌توانیم از پس آن مسئله بربیاییم یا خیر؟
خداوند در قرآن می‌فرمایند؛ همیشه قول و قرارهای خود را مکتوب کنیم؛ یعنی قول و قرار به دو شکل کتبی و شفاهی است و قطعاً قول و قرار کتبی نسبت به قول و قرار شفاهی ارجحیت دارد؛ مثالی که دررابطه‌با این موضوع می‌توانم بیان کنم همین لژیون سردار است که آمدیم و تعهدی در اینجا دادیم.
خداوند را شاکر هستم که روزی من هم قرار داد که در لژیون سردار عضو شوم و بتوانم در این مکان مقدس خدمت  کنم و در ادامه بتوانم یک خدمتگزار متعهدی بمانم.

مشارکت اعضا؛
همسفر ندا:

ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید؛ خوش‌حساب باشی شریک مال مردمی. دقیقاً همین‌طور است؛ یعنی شما خوش‌حسابی که می‌کنید هر چیزی که از هر کسی بخواهید راحت در اختیارتان قرار می‌دهد و این واقعاً لذت‌بخش است؛ ولی کسی که بدحساب باشد بعد از گذشت مدت کوتاهی دیگرکسی به حرفش اعتماد نمی‌کند.
در اینجا هم ما آموزش می‌گیریم که کلامی که بر زبان می‌آوریم در آن لحظه روی آن حساب می‌کنید و با خودتان می‌گویید آیا من می‌توانم روی حرفم حساب کنم، اگر می‌توانم بسم‌الله و اگر نمی‌توانم قولی ندهم من ندا خیلی علاقه‌مند هستم که دنور یا پهلوان شوم و خواسته‌اش را هم دارم؛ ولی الان موقعیت و شرایط آن برای من مهیا نیست؛ اگر آن را اعلام کنم  از نظر دیگران پهلوانم باشم  و ایجاد جنگ در درون من بشود خیلی برای خود من جنبه‌های منفی ایجاد می‌کند؛ ولی زمانی که می‌گویم سردار شرایط خود را در نظر گرفته‌ام که می‌توانم و اعلام می‌کنم آیا آن مقدار پول به دستم می‌آید که ببخشم؟ روی حرفی که می‌زنم باید حساب کنم.
امروز حساب کردم و اعلام سردار شدن می‌کنم و امیدوارم بعدها حساب کنم و دنوری و بعدها پهلوانی اعلام کنم و این کار عملی می‌شود.

همسفر مریم:
امروز خیلی خوشحال هستم که در این جلسه حضور دارم. زندگی بر پایه وفای به عهد بنا شده است به‌عنوان‌مثال؛ زندگی زناشویی و حتی دوستی بین دو نفر.
اگر وفای به عهد نباشد چیزی معنا ندارد. اگر به زندگی خودمان نگاه کنیم می‌بینیم که در زندگی خودمان هم پر است از خلف وعده‌هایی که انجام داده‌ایم و توجهی هم به آنها نداریم اگر از همین کارهای کوچک شروع کنیم که سر ساعت حاضر باشیم، آرام‌آرام یاد می‌گیریم که به وعده‌هایمان را عمل کنیم؛ حتی در آیات قرآن هم آمده است اُوفو به العقول... این یکی از مهم‌ترین آیات کتاب آسمانی است که می‌گوید؛ مسلمان واقعی کسی است که به عهد خودش وفا می‌کند.
اقوام عرب حتی قبل از اسلام هم به وفای به عهد معروف بودند و زیر قول و قرارهای خودشان نمی‌زدند و همین موضوع باعث می‌شد که به خودشان افتخار کنند و به‌خاطر همین هم قرآن بر روی این موضوع صحه گذاشت، اینکه ما روی عهدی که می‌بندیم پایبند باشیم.

تایپ: همسفر مهناز، راهنما همسفر لیلا (لژیون دوم)
عکس: همسفر اکرم (مرزبان خبری)
ویرایش و ارسال: همسفر زهرا، راهنما همسفر لیلا (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی صادق قم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .