English Version
English

گروه خانواده - شرایط را در جهت رسیدن به اهداف خود تغییر دهیم

گروه خانواده - شرایط را در جهت رسیدن به اهداف خود تغییر دهیم

دومین جلسه از دوره اول کارگاه های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ ویژه همسفران نمایندگی آزادشهر به نگهبانی همسفر الهام، دبیری همسفر سمیه و استادی راهنما همسفر ملیحه با دستور جلسه «ظرفیت و مسئولیت (قبله گم کردن،نق زدن،حاشیه)» در روز دوشنبه ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۶:٠٠ آغاز به کار کرد. 

خلاصه سخنان استاد:

خداوند را شاکرم که لطفش شامل حال ما شد و جلسات خصوصی همسفران شکل گرفت، به همه شما عزیزان، ایجنت و مرزبانان عزیز تبریک می‌گویم. از خانم کماندار عزیز سپاسگزارم که تلاش کردند تا بخش همسفران به‌درستی شکل بگیرد و ان‌شاء‌الله طبق اصول و استانداردهای کنگره پایه‌گذاری شود. امیدوارم همگی در کنار هم، روزبه‌روز در جهت رشد و پیشرفت شعبه و بخش همسفران تلاش مضاعفی داشته باشیم.

رسیدن به رشد شعبه و استانداردهای کنگره، مربوط به تلاش عده‌ای از خدمتگزاران نیست، همه ما زمانی که وارد کنگره می‌شویم، باید خود را عضوی از کنگره و از خدمتگزاران کنگره بدانیم و هر کس طبق مسئولیتی که دارد، باید گوشه‌ای از کار را بگیرد. یک سفر اولی باید مسئولیت سفرش را بپذیرد و درست حرکت کند و پیام درمان و متد DST باشد و سفر دومی‌ها با انجام خدمت در چهارچوب و حرمت کنگره.

اما در مورد این دستور جلسه که با وادی نهم ارتباط دارد؛ «وقتی نیرویی از کم شروع و به درجه بالا و بالاتر برسد، نقطه تحمل پیدا می‌شود» و یا ظرفیت بالا می‌رود. هرکدام از ما در مسیر زندگی و تکاملمان، مسئولیت‌هایی را در قبال خود، خانواده‌ و جامعه به عهده‌داریم. حال چیزی که اهمیت دارد این است که در هر جایگاهی که هستیم؛ فرزند، همسر، مادر و یا رهجو، راهنما و هر جایگاه دیگری، چطور عمل کنیم تا حال خوبی داشته باشیم و بتوانیم رشد کنیم؟ اولین قدم تفکر است و طبق گفته استاد امین در سی‌دی شناور: «باید جایمان را درست انتخاب کنیم؛ یعنی به‌موقع جایی باشیم که باید باشیم؛ یعنی زمانی که نیاز است، در کنار خانواده باشم، زمانی که باید، در کنگره حضورداشته باشم، زمانی که باید، به ورزش خود برسم و  ...؛ در مرحله بعد اینکه چطور باید باشم؟» باید تمام تمرکز خود را روی مسئولیتی که به من واگذارشده بگذارم و تمام و کمال آن را انجام دهم، نه اینکه هرکجا کم آوردم، راحت‌ترین کار که پاک کردن صورت‌مسئله است را انتخاب کنم.

در وجود همه انسان‌ها نیروهای زیادی وجود دارد، ولی به‌واسطه انجام اعمال ضد ارزشی و ورود به تاریکی از اختیار انسان خارج و در وجودش پنهان شدند، حال زمانی که آموزش می‌بینیم و مسئولیت‌هایمان را می‌پذیریم و درست حرکت می‌کنیم، آن نیروها دوباره تحت فرمان ما درمی‌آیند و در ادامه آماده انجام مسئولیت‌های بزرگ‌تر می‌شویم و این یعنی رشد.

در کنگره جمله معروفی داریم که این خدمت است که انسان را انتخاب می‌کند؛ چگونه؟ با درست حرکت کردن و با بالا بردن ظرفیت که این با دانایی به دست می‌آید. پس سعی کنیم سطح مثلث دانایی خود را که شامل اضلاع آموزش، تجربه و تفکر است را بزرگ‌تر کنیم.

من زمانی می‌توانم حال خوبی داشته باشم که بین مسئولیت‌ها و نیروهایی که در درون من بیدار شده‌اند، تعادل برقرار کنم. اگر از نیروهایی که تحت فرمان من درآمده‌اند، در مسیر ارزش‌ها و در مسیر احیای خودم و خانواده‌ام استفاده کنم، در صراط مستقیم باقی خواهم‌ ماند، ولی اگر به جایگاهی رسیدم و این نیروها از کنترل من خارج شدند، دوباره از تعادل خارج می‌شوم و تعبیرش همان قبله گم‌ کردن است.

قبله؛ همان هدفی است که هر فردی برای رسیدن به آن، مسئولیتی را قبول می‌کند. حال وقتی شخص فراموش کند هدفش از پذیرش و انجام آن مسئولیت چه بوده است، دچار گیجی شده و یا به‌اصطلاح قبله خود را گم‌کرده است. انسانی که درست آموزش ندیده و هنوز ظرفیت در او شکل نگرفته، اگر در جایگاهی قرار بگیرد، هم به خودش ضربه می‌زند و هم به اطرافیان.

طبق فرمایش استاد امین که برگرفته از کتاب آسمانی است: «انسان هر خواسته‌ای که دارد، کائنات در جهت آن حرکت می‌کند، ولی قانونی هم وجود دارد، اینکه باید صفت یا ویژگی دریافت آن خواسته را در خود به وجود آورم.» حال دلیل این قانون چیست؟ اینکه حرکت و تکامل انسان است که برای خداوند اهمیت دارد، یعنی آن خواسته در هستی وجود دارد، فقط زمانی به من داده می‌شود که ظرفیت آن در من شکل بگیرد.

سخن آخر اینکه: ما نمی‌توانیم بدی را از بین ببریم و همه‌جا خوبی محض به وجود آوریم، چون این دو مکمل هم هستند، ولی می‌توانیم در حیطه مسئولیت‌های خود، وظایفمان را به‌درستی انجام دهیم و شرایط را در جهت رسیدن به اهداف خود تغییر دهیم و زمینه رشدمان را فراهم کنیم، البته اگر به دنبال تغییر، تبدیل و ترخیص هستیم! با شعری از حافظ صحبتم را به پایان می‌رسانم:

تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به‌گزاف
مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی

تایپ: راهنما همسفر ملیحه
عکس، ویراستاری و ارسال: همسفر ناهید، مرزبان خبری
همسفران نمایندگی آزادشهر

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .