English Version
English

جهان بینی در ورزش

جهان بینی در ورزش

وقتی نگاهی به اعتیاد و گذشته آن می‌اندازیم متوجه این قضیه می‌شویم که گروه‌های زیادی در این زمینه فعالیت کرده‌اند و راه و روش‌های مختلفی را برای مهار این پدیده آزمایش کرده‌اند ولی نتیجه‌ای در برنداشته است. همگان بر این باور رسیده بودند که اعتیاد درمان ندارد و شاید فقط بتوان پیشرفت آن را مهار کرد که آن‌هم نتیجه مطلوبی در برنداشت.

 

روش دی اس تی که مبتکر و طراح آن آقای مهندس دژاکام می‌باشند و با ظهور این روش در عرصه اعتیاد و باور آن‌که اعتیاد درمان دارد و درمان آن قطعی می‌باشد. روشی که اعتیاد را از چندین زاویه موردبررسی قرار داده و اعتقاد دارد که باید جسم و روان و جهان‌بینی درست شود تا شخص بیمار به درمان برسد.

نکته قابل‌تأمل این است که کنگره 60 و مخصوصاً بنیان و نگهبان کنگره 60 نگاه ویژه‌ای به ورزش در کنار درمان دارد و آن را یک مکمل بسیار قوی و یک ریکاوری برای درمان می‌داند. زمانی که من وارد کنگره 60 شدم و ازآنجایی‌که درگذشته ورزش می‌کردم نکته‌ای که برای من بسیار جلب‌توجه کرد فعالیت‌های ورزشی درکنگره 60 بود که کسانی که وارد کنگره 60 می‌شوند در کنار درمان خود فعالیت‌های جسمی و ورزشی هم انجام می‌دهند و طبق یک برنامه مشخص در یک از رشته‌های ورزشی درکنگره 60 فعالیت می‌کنند چراکه ورزش در کنار درمان می‌باشد.

همان‌طور که گفته شد ورزش یک مکمل و کمکی برای مسیر درمان اعتیاد است و فعالیت جسمی و سلامت جسم از امور مهمی است که به آن توجه بسیاری داریم. ورزش درکنگره 60 از سال 1383 تحت عنوان تربیت‌بدنی فعالیت خود را آغاز نمود و از سال 1391. با حکم آقای مهندس دژاکام شورای ورزشی تحت عنوان کنگره ورزشی تشکیل گردید.

در باشگاه فرهنگی ورزشی جمعیت احیای انسانی کنگره 60 هجده رشته ورزشی فعالیت دارد که عبارت‌اند از:

تیر و کمان – کشتی – راگبی – شنا – فوتبال – والیبال – بسکتبال – تنیس روی میز – فوتسال – شطرنج – دارت – بدمینتون – باستانی – طناب‌کشی – دوچرخه‌سواری – کوهنوردی – واترپلو – ایروبیک و هر یک از رشته‌های ورزشی را یک تیم به‌عنوان کادر اجرایی اداره می‌کنند که عبارت‌اند از: نگهبان ورزشی و دبیر و ورز شبانان آن رشته ورزشی که عهده‌دار این مسئولیت می‌باشند.

درکنگره 60 هرساله مسابقاتی برگزار می‌گردد که نفرات زیادی در قالب تیم‌های لژیونی و یا شعبه در آن شرکت می‌کنند.

هرسال 2 مسابقه برگزار می‌گردد که یکی تحت عنوان جام عقاب طلایی که امسال سیزدهمین دوره این مسابقات را سپری می‌کنیم و تیم‌ها به‌صورت لژیونی در آن شرکت می‌کنند و دیگری جام سردار که تیم‌ها در قالب تیم نمایندگی خود در آن شرکت می‌کنند و به رقابت می‌پردازند.

در مسابقات عقاب طلایی که پیش رو می‌باشد فقط در پارک طالقانی تهران 50 تیم والیبال و 80 تیم فوتبال و 12 تیم بسکتبال و 80 نفر در تیم کشتی با یکدیگر به رقابت پرداختند. مسابقات ورزشی کنگره 60 در شهرهای دیگر هم برگزار می‌گردد و اعضای کنگره در آن شرکت می‌کنند.

اما نکته قابل‌توجه نحوه برگزاری این مسابقات است که درنهایت نظم و امنیت بالا و دقت فراوان در برنامه‌ریزی این مسابقات برگزار می‌گردد البته شایان‌ذکر است که مسئولین ورزشی و ورز شبانان نقش به سزایی در این مهم دارند.

هر هفته جمعه‌ها چه در تهران و چه در شهرهای کشور تعداد زیادی از اعضای کنگره 60 در پارک ورزشی شعب کنگره گرد هم جمع می‌شوند و به رقابت و مسابقه و ورزش می‌پردازند اما به‌راستی چه عاملی باعث می‌شود تا ارتباط بین اعضا درنهایت امنیت و صلح و دوستی و محبت بی‌نظیر ادامه پیدا می‌کند و مسابقات در کمال سلامت و بدون هیچ تشنجی انجام شود؟

قطعاً آموزشی که ما درکنگره 60 دریافت می‌کنیم باعث می‌شود به‌دوراز هیچ هیجان کاذبی ورزش را فقط برای ورزش دنبال کنیم. به‌راستی‌که امر جهان‌بینی درکنگره 60 خیلی از مسائل را روشن ساخته و حالا که خوب نگاه می‌کنم در ورزش هم جهان‌بینی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنم. شاید مطلب جهان‌بینی ورزش را در سه موضوع به شود دنبال کرد و اینکه چرا ورزش می‌کنم؟ هدف من از ورزش چیست؟

در ورزش دنبال چه چیزی هستم؟

ورزش یکی از مهم‌ترین عوامل سلامتی و حفظ آن محسوب می‌شود و به قول فرمایش آقای مهندس بسیاری از بیماری‌ها و مریضی‌ها، بی‌تحرکی و عدم ورزش می‌باشد و ورزش مرتب و منظم سلامتی هر شخصی را تضمین می‌کند.

اگر دقت کرده باشیم در هنگام ورزش کردن ذهن ما هم درگیر با آن می‌شود و از خیلی از خواسته‌های نامعقول در امان می‌ماند و به‌نوعی می‌توان این‌طور عنوان کرد که ورزش باعث به تعادل رسیدن می‌شود و همان‌طور که می‌دانیم تعادل فوق درمان و درمان فوق ترک است.

وقتی به برخی از مسابقات ورزشی خارج از کنگره نگاه می‌کنم و با عدم تعادل انجام حرکات اصطلاحاً غیرورزشی از سوی برخی ورزشکاران مواجه می‌شوم بیشتر به امر لازمه جهان‌بینی در ورزش پی می‌برم و درواقع همان‌طور که براثر وجود جهان‌بینی مناسب ورزش باعث تعادل می‌شود، در صورت عدم جهان‌بینی در ورزش می‌تواند باعث خراب شدن حال نیز بشود.

یک‌زمانی نگاه من به ورزش تنومند شدن و زورآزمایی بود درحالی‌که هیچ حال خوبی نداشتم و در اصل من ورزش می‌کنم که به حال خوب برسم، به تعادل برسم و لذت ببرم و اگر قرار باشد از ورزش کردن حال خرابی به دست بیاورم، این چه ورزشی می‌باشد.

ورزشی که درکنگره دنبال می‌کنیم هدف رسیدن به تعادل می‌باشد و حال خوب مدنظر است و اعتراضی به داوری و داد زدن و به‌هم‌ریختگی‌های معمول در ورزش جهان، هیچ جایی درکنگره 60 ندارد چراکه هدف چیز دیگری است و باید با آموزش و جهان‌بینی به آن برسیم.

پس با تغییر نگاه و جهان‌بینی لازم می‌توان جوری ورزش کرد که لذت ورزش جایگزین جنگ و اعصاب خردی شود و می‌توان گفت که با جهان‌بینی ورزشی می‌شود که هم خود لذت ببریم و هم اشخاصی که در کنار ما هستند.

شاید بسیار شنیده باشیم که مسابقه بردوباخت دارد اما حتماً این جمله و پیام را درکنگره 60 شنیده‌ایم که:

((یا می‌بریم یا می‌آموزیم، باختی در کار نیست))

و این یعنی همان جهان‌بینی ورزشی که در صورت باخت دنبال مقصر و داور و ... نمی‌گردیم بلکه نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف خواهیم کرد که این نوعی آموزش محسوب می‌شود و به‌نوعی اخلاق و جهان‌بینی که درکنگره و جلسات آموزش می‌گیریم را در ورزش نشان می‌دهیم. وقتی‌که مسابقه‌ای می‌دهیم و به هم‌تیمی‌های خود و هم تیم مقابل احترام می‌گزاریم و همیشه به قوانین داوری و بازی نهایت احترام و ادب راداریم و راستی و صداقت را در ورزش جاری می‌کنیم.

یک‌زمانی بود که من ورزش می‌کردم و گوش‌هایم شکسته بود و گمان می‌کردم که باید حال همه را بگیرم و دعوا کنم و ... اما امروز درکنگره 60 آموختم که چگونه از ورزش لذت ببرم و انرژی بگیرم و در مسیر رسیدن به تعادل حرکت کنم.

خدا را شکر می‌کنم درکنگره 60 حضور دارم و دوباره می‌توانم در رشته ورزشی موردعلاقه‌ام کشتی فعالیت کنم.

در آخر از حمایت‌ها و رهنمودهای نگهبان و بنیان کنگره 60 آقای مهندس دژاکام به‌خصوص در امر ورزش صمیمانه سپاسگزارم و همچنین اعضای محترم کنگره ورزشی که در برگزاری و اجرای مسابقات ورزشی درکنگره 60 تلاش فراوانی رادارند.

با احترام

 

مسافر نادر فراهانی

1396/10/06

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .