English Version
English

نظم و انضباط؛ در باب دستور جلسه هفتگی

نظم و انضباط؛ در باب دستور جلسه هفتگی

بالباس سفید می‌روی با کفن سفید برمی‌گردی. جمله‌ای بود که هنگام بدرقه عروس به خانه بخت می‌گفتند جمله‌اش زیبا نبود اما در عمق این جمله تعهد و احترام به سنت و قراردادی بود که هنگام ازدواج بسته می‌شد. همین پایبندی به تعهد٬صبر و خویشتن‌داری و حفظ حرمت‌ها و احترام به بزرگ‌ترها بود ازدواج‌های قدیمی‌ترها دوام و قوام بیشتری داشت درگذشته طلاق و جدایی کمتر بود. البته سبک ازدواج و ایجاد شناخت دو زوج از همدیگر اشتباه بود و در بسیاری از ازدواج‌ها آشنایی قبل از ازدواج نبود. شاید خیلی از زوجین تا بعد از عروسی همدیگر را ندیده بودند٬بعد از شروع زندگی مشترک در بعضی از خانواده‌ها خشونت و کتک‌کاری نیز بود. ولی بازهم قهر و جدایی و طلاق کمتر بود. اکثر ازدواج‌ها زن و مرد هرکدام همچون دو بال یک پرنده بودند همیشه در پرواز مسیر زندگی باهم پرواز می‌کردند شاید مقصد مسیرشان اشتباه بود. شاید به بیراهه می‌رفتند. حتی ممکن بود در مسیر خلاف و ضد ارزش مثل مسیر اعتیاد و قاچاق آن پیش می‌رفتد ولی بازهم با تمام این مشکلات طلاق و جدایی و قهر وبی مهری و حتی خیانت به همدیگر کمتر بود آنچه باعث می‌شد زندگی قدیمی‌ترها دوام و پایداری بیشتری داشته باشد احترام به تعهد و محترم شمردن حرمت‌ها و حفظ قول و قراری بود که بین دو خانواده بسته می‌شد.

همچون حفظ حرمتی که بین اعضای کنگره ۶۰ وجود دارد که باعث گردیده در این مجموعه که افراد با سلایق و پیشینه نه‌چندان خوبی دارند. نظم و انضباط وجود داشته باشد که خود باعث دوام و پیشروی کنگره جهت پیشروی اهدافش گردیده. ولی به‌مرورزمان که عصر پیشرفت بشر بود و تکنولوژی و ارتباطات جمعی گسترش یافت سطح آگاهی مردم بالاتر رفت زوج‌ها قبل از ازدواج رابطه بیشتری پیدا کردند کار بجایی رسید که دوران آشنایی قبل از ازدواج هم‌شکل گرفت  رابطه‌ها و باهم بودن‌های قبل ازدواج بیشتر شد جوان‌های تحصیل‌کرده که سطح آگاهی‌شان بالا رفته بود برای ایجاد تفاهم بیشتر با یکدیگر در ارتباط بودند و فرهنگ‌های بیگانه هم که حاوی زرق‌وبرق تجملات و مصرف‌گرایی و مادیات بودند. بین جامعه رسوخ کرد و این خود معضلی شد برای جوان‌های خواستار ازدواج این آزادی و این نگرش جدید حتی باعث بالا رفتن سن ازدواج بین جوان‌ها شد جوان‌ها به دنبال اهداف خود کم‌حوصله و شتاب‌زده عمل می‌کردند این‌همه پیشرفت و باز شدن فکر جوان‌ها نه‌تنها باعث موفقیت آن‌ها در ازدواج نشد بلکه باعث جدای و طلاق و پیامدهای نابهنجار بعد طلاق شد؛ زیرا الا نه جوان‌ها کمتر از تجربیات بزرگ‌ترها استفاده می‌کنند و با کوچک‌ترین اختلافی دم از جدایی می‌زنند دیگر حریم حرمت‌ها کمرنگ شده است.

چه خوب می‌شد اگر آن حجب وحیای گذشته با این روشن‌فکری که الا نه دارند ترکیب می‌شد و زوج‌ها زندگی مسالمت‌آمیزی داشتند و عاشقانه زندگی‌شان را به جلو پیش می‌بردند چه‌بسا که هستند زوج‌هایی که از همه لحاظ الگویند و عاشقانه زندگی می‌کنند البته آن‌ها از همه جهت به تعادل لازم رسیده‌اند نمونه بارز آن‌ها اعضای کنگره ۶۰ هستند که قبل از ورود به کنگره اکثراً زندگی‌شان مشکلات زیادی داشته ولی بعد ورود کار کردن روی جسم و روان خود به تعادل رسیده‌اند و آگاهی وجهان بینی خود را بالابرده‌اند و اکنون عاشقانه کنار هم زنگی می‌کنند به امید روزی که تمام ازدواج‌ها عاقبت‌به‌خیر شود.

 

نویسنده؛مسافر بهرام لژیون سوم

ویراستاری؛مسافر علی عربی

نمایندگی سمنان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .